ذوالنور در گفت و گو با برنا:

جلسه پیگری گزارش برجام پیش از جلسه علنی امروز برگزار شد/ تصمیم‌گیری درباره برخورد ایران با عربستان در مجلس

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۸:۴۲:۰۶
کد خبر: ۴۶۹۴۱۳
جلسه پیگری گزارش برجام پیش از جلسه علنی امروز برگزار شد/ تصمیم‌گیری درباره برخورد ایران با عربستان در مجلس
نماینده مردم قم گفت: مقابله و برخورد لازم با عربستان در دستور کار کمیسیون امنیت ملی است و به زودی تصمیم نهایی برای مقابله با این کشور اعلام خواهد شد.

مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، با بیان اینکه جلسه کمیته هسته‌ای از ساعت 8 صبح دیروز با هدف مراحل نهایی گزارش برجام برگزار شد، گفت: در این جلسه یک گزارش کلی از ارزیابی برجام مطرح شد که شامل مقدمه، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی، اجرای تعهدات 1+5، وضعیت تحریم‌ها و تحریم‌های جدید آمریکا بود. کمیسیون امنیت ملی 35 سوال در خصوص برجام به وزارت خارجه داده بود که این وزارتخانه به پاسخ سوالات و رفع ابهامات از "برنامه جامع اقدامات  مشترک" و نحوه اجرا شدن آن پرداخت.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در زمان مشخص گزارش خواسته شده را تحویل داد و در مرحله نهایی شدن تا نیمه های شب گذشته در کمیته مشترک هسته ای و کمیسیون امنیت ملی جمع بندی شد. در یک جلسه فوق‌العاده قبل از جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی از ساعت 6تا8 صبح نیز مجدد بررسی خواهد شد و بعد از ظهر در کمیسیون امنیت ملی نهایی شده و سپس آماده ارائه در صحن علنی مجلس خواهد بود.

نماینده مردم قم با اشاره بر اینکه "وزارت خارجه به شکل کامل و جامع سوالات کمیسیون را پاسخ داده  است" گفت: شخص دکتر عراقچی در یک فضای صمیمی در جمع کمیسیون حاضر شد و با حوصله برای اعضای کمیسیون توضیحات لازم را داد. وزارت امور خارجه تنها یکی از منابع برای رفع سوالات و ابهامات در خصوص برجام است و ما منابع دیگری نیز مانند سازمان انرژی اتمی، وزارت صنعت و معدن و سازمان کشتیرانی را داریم، این نهادها و دستگاه هایی هستند که انجام برجام تاثیر مستقیم بر عملکرد آن ها دارد، لذا ما مجموع گزارشات را جمع بندی و به همراه ارزیابی کمیسیون به صحن مجلس ارائه خواهیم داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه امیدواریم این گزارش کمترین اختلاف و تفاوت نظر را با وزرات خارجه داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه گزارش برجام از سوی کمیسیون امنیت مبتنی بر دلایل مستند است، پیش‌بینی می‌شود که گزارش نهایی با کمترین تفاوت نسبت به نظرات وزرات خارجه ارائه شود.

 وی همچنین به بدعهدی آمریکا در خصوص فروش هواپیما به ایران اشاره کرد و گفت: یکی از بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام ممانعت و تاخیر در صدور مجوز هواپیما از جمله بویینگ و ایرباس است و در پایان این گزارش پیشنهادهایی برای  مقابله با چنین بدعهدی‌هایی آمده است.

ذوالنور در خاتمه به اقدام اخیر عربستان اشاره کرد و گفت: خبر رسیده  که  ایران از سوی عربستان در حال تحریم شدن است و شهروندان سعودی در صورت سفر به ایران جریمه خواهند شد. لذا با توجه به گذشته این کشور در روابط دیپلماتیکش با ایران ما لازم نمی‌دانیم به تمامی موارد جنگ طلبانه اش با ایران پاسخ دهیم. مقابله و برخورد لازم با عربستان در دستور کار کمیسیون امنیت ملی است و به زودی تصمیم نهایی برای مقابله با این کشور اعلام خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز