جهانگیری در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو ایران:

برای توسعه ایران هیچ موضوعی مهمتر از توسعه صنعت نفت و گاز نیست

۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۴:۴۸:۲۰
کد خبر: ۴۷۰۲۶۲
برای توسعه ایران هیچ موضوعی مهمتر از توسعه صنعت نفت و گاز نیست
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه محور اصلی توسعه ایران هم در بخش صنعت و هم در بخش اقتصاد باید حول محور نفت باشد، گفت: نفت و گاز در مجموعه راهبردهایی که برای توسعه کشور پیش بینی شده است نقش کلیدی دارد و برای اجرای این برنامه نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی و استفاده از فناوری های روز دنیا هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو ایران، اظهار داشت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هیچ موضوعی به اندازه نفت پررنگ دیده نشده است و ده ها موضوع کلیدی و حساس مرتبط با صنعت نفت در اقتصاد مقاومتی تدوین گردیده و وزارت نفت نیز در همین راستا برنامه های خوبی را تدوین نموده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: وزارت نفت هم در زمینه مردمی کردن این صنعت و هم برای بالا بردن توانمندی و دانش در این حوزه و هم برای جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی های خوبی دارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انرژی نقشی اساسی در توسعه کشورهای مختلف دارد، خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که موتور اصلی توسعه انرژی است و این موضوع در کشورهایی که صاحب اصلی منابع انرژی هستند از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

جهانگیری ادامه داد: نفت برای کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و هم برای سایر کشورهای جهان نه تنها از نظر اقتصادی دارای اهمیت است بلکه بسیاری از مسائل سیاسی که در منطقه ما رخ می دهد و حتی مسائل سیاسی جهان نیز تا حد زیادی به آینده انرژی و نفت وابستگی دارد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: از نظر بسیاری از صاحبنظران و بر اساس آمار و ارقام موجود، توسعه در قرن 21 بیشتر به سمت کشورهای آسیایی خواهد بود و بخش قابل توجهی از نقش اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا به آسیا منتقل خواهد شد.

وی افزود: براساس پیش بینی های موجود، سهم آسیا از تجارت بین المللی افزایش خواهد یافت و قدرت های نوظهور همچون هند و اندونزی اضافه خواهند شد و در این میان نقش کشور چین پررنگ تر خواهد بود و کشورهای شرق آسیا نیز روند رو به رشد خود را ادامه خواهند داد.

جهانگیری یکی از موضوعات تعیین کننده برای کشورهای آسیایی را موضوع انرژی عنوان کرد و گفت: انرژی ایی که می تواند به موتور توسعه کشورها تبدیل شود، عمدتاً باید از خلیج فارس تامین شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اتفاقاتی همانند 11 سپتامبر و مسائلی که به دنبال آن در منطقه ما بوجود آمد و بحران هایی که گریبانگیر کشورهایی نظیر عراق، سوریه، بحرین و لیبی شده است اتفاقاتی هستند که یکی از عوامل اصلی این رخدادها می تواند مسئله نفت و اهمیت منطقه خلیج فارس باشد.

وی افزود: کشورهای خلیج فارس به عنوان تامین کننده اصلی انرژی دنیا هستند و حضور قدرت های بزرگ در منطقه به خاطر این است که می خواهند نبض اصلی انرژی را در اختیار خود داشته باشند.

جهانگیری اضافه کرد: برخی کشورهای مهم که سهم عمده ای در تولید نفت دارند می توانستند از درآمدهای حاصل از فروش نفت برای توسعه و رفاه مردم خود استفاده کنند اما متاسفانه به ابزاری برای بی ثباتی و ناامنی در منطقه تبدیل شدند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه توسعه صنعت نفت از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است، تصریح کرد: نفت اگر به عنوان یک منبع درآمدی برای ما مطرح باشد باید در صدد توسعه آن باشیم چرا که برای توسعه ایران هیچ موضوعی مهم تر از نفت و گاز نیست.

وی ادامه داد: ایران سهم مشخصی در تولید نفت دارد و باید به جایگاه گذشته خود بازگردد و از محل افزایش درآمدها برای توسعه کشور استفاده کند.

جهانگیری گفت: در منطقه ای که بی ثباتی و ناامنی حاکم است اگر بخواهیم از قدرت سیاسی برخوردار باشیم و حرفمان در دنیا شنیده شود و پای میزهای مذاکره که برای حل مسائل منطقه برگزار می شود حضور پررنگ داشته باشیم، علاوه بر افزایش قدرت نظامی، باید با توسعه صنعت نفت بر اقتدار خود بیافزاییم. با این نگاه، توسعه نفت می تواند به افزایش قدرت کشور کمک کند و بی تدبیری و کوتاهی در این زمینه می تواند مشکلاتی برای کشور بوجود آورد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و وجود چند میلیون جوان جویای کار خاطر نشان کرد: مردم انتظار دارند درآمد سرانه و رفاه آنها افزایش پیدا کند و علاوه بر آن باید بتوانیم از رقبای خود در سطح منطقه نیز پیشی بگیریم از این رو باید در یک دوره طولانی مدت از رشد اقتصادی 8 درصد برخوردار باشیم.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و تاکید بر رشد 8 درصدی اقتصادی در این برنامه اظهار داشت: وقتی این موضوع مطرح شد ما استدلال کردیم که کشوری که در طول سه دهه قبل رشد کمتر از 3 درصد داشته چگونه می تواند به رشد 8 درصد برسد اما مدافعین این رویکرد و به خصوص مقام معظم رهبری گفتند که برخورداری از رشد 8 درصد یک ضرورت برای کشور است و همه باید برای رسیدن به این نقطه بسیج شویم.

جهانگیری با تاکید براینکه برای دستیابی به رشد 8 درصدی باید به الزامات آن پایبند باشیم ، خاطرنشان کرد: رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی نیازمند ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری است که بخش قابل توجهی از این سرمایه گذاری باید از خارج تامین شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی و فناوری های روز دنیا هستیم، گفت: در همکاری و مشارکت در بخش صنعت نفت دو بال مهم برای همکاری جذب سرمایه گذاری و استفاده از فناوری های روز دنیا است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های وزارت نفت در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت نفت چارچوب جدیدی برای قراردادهای همکاری با کشورهای خارجی مشخص کرد اما متاسفانه بخشی از وقت کشور در این زمینه معطل ماند.

جهانگیری افزود: برای شکل گیری اجماع در خصوص قراردادهای نفتی سخنان همه افراد شنیده شد و ده ها جلسه گفت و گو با نهادها و افراد مختلف در قوای سه گانه و خارج از قوای سه گانه برگزار شد و نظرات همگان دریافت گردید و علاوه بر آن در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز ساعت ها پیرامون این موضوع بحث شد و آن بخش از نظرات که می توانست به پیشرفت کار کمک کند لحاظ گردید.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم که کشور معطل و اسیر وقت کشی عده ای شود که هیچ مسئولیتی ندارند. در همین دوره برخی از کشورهای همسایه توانستند صنعت نفت و گاز خود را توسعه دهند. عراق با تدوین قراردادهایی که برای سرمایه گذاران جذابیت داشت توانست گام مهمی در توسعه نفت بردارد.

وی افزود: قراداد یک موضوع دو طرفه است و یک طرف نمی تواند همه آرزوهای خود را در قرارداد بنویسد و توقع داشته باشد که طرف مقابل قبول کند.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت ها و ویژگی های منحصر به فرد ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت های فراوان ایران، سابقه تمدنی و تاریخی، سابقه صنعتی، امنیت، جوانان تحصیلکرده و ثبات سیاسی ایران و اینکه ایران کشوری است که صندوق رأی در آن حاکم است می تواند برای شرکا و سرمایه گذاران اطمینان بخش باشد و اگر جذابیت قراردادهای ما از سایر کشورهای همسایه اندکی کمتر باشد اما امتیازات ویژه ایران می تواند شرکا و سرمایه گذاران را جذب کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز اجماع خوبی نسبت به قراردادهای نفتی بوجود آمده، گفت: البته برخی کشورهای رقیب از تعویق در تدوین قراردادهای جدید خوشحال بودند و حتی سرمایه گذاری کردند تا ما به نتیجه نرسیم.

جهانگیری اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما هیچکس از کارهایی که باید انجام می شد و انجام نشده توضیح نمی خواهد و این سوال پرسیده نمی شود که چرا در سالهای گذشته برای میادین مشترک و افزایش بازیافت میادین موجود کاری انجام نشده است. با شرمندگی از ملت ایران باید بگویم که در برخی میادین نفتی میزان بازیافت 5 درصد است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه پرسیده نمی شود که چرا از فناوری های روز در میادین نفتی استفاده نشده و چرا در جاهایی که کاری انجام شده قیمت تمام شده اینقدر بالا بوده است.

وی با اشاره به این جمله معروف که دیکته نوشته نشده غلط ندارد، گفت: کسانی که اقدامی نکرده اند مورد سوال قرار نمی گیرند و سوال ها از کسانی می شود که کاری انجام داده اند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود خطاب به شرکت های خارجی و داخلی علاقمند به همکاری و مشارکت در حوزه صنعت نفت، گفت: خوشبختانه وزارت نفت ضوابط شفاف و روشنی برای قراردادها تعیین کرده است و نیازی نیست که برای همکاری و مشارکت به دنبال لابی های غیراصولی بود چرا که پیمودن این مسیر هزینه است و نه فایده.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت انتقال فناوری های جدید در بخش نفت و گاز، گفت: انتقال فناوری های روز دنیا جزو مهمترین موضوعات است و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز برای این موضوع پیوست فناوری برای قراردادهای خارجی و طرح های مهم ملی تصویب کرده است و در این میان شرکایی که به این موضوع توجه بیشتر داشته باشند در اولویت خواهند بود.

وی با بیان اینکه ایران از ظرفیت های مهم نهفته برخوردار است، یکی از مهمترین ظرفیت های کشور را توان مهندسی و صنعتی عنوان و خاطرنشان کرد: رساندن میزان تولید نفت به زمان پیش از تحریم ها در مدتی اندک، بیانگر توانمندی ایران در بخش فنی و مهندسی است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید از توان فنی و مهندسی ایران در اجرای پروژه ها استفاده شود، گفت: ایران شرکای کوتاه مدت نمی خواهد و در انتخاب شرکای خود حساسیت بالایی دارد و شرکایی را انتخاب می کند که به ظرفیت ها و توانمندی های ایران توجه داشته باشند.

وزیر نفت نیز در این مراسم اظهار داشت: ظرفیت تولید نفت کشور در نیمه نخست امسال 3.8 میلیون بشکه بوده که امیدواریم تا پایان سال به روزانه چهار میلیون و 30 هزار بشکه افزایش پیدا کند.

زنگنه با بیان اینکه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال افتتاح می شود، افزود: با راه اندازی این پالایشگاه، ایران قادر خواهد بود به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم، از نمایشگاه دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو ایران که در حاشیه این مراسم برپا شده بود نیز به همراه وزیر نفت بازدید کرد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز