سامان نیازی:

دستگاه دیپلماسی حضور هوشمندانه در نشست لوزان داشت

۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۱۲:۴۰:۴۱
کد خبر: ۴۷۲۸۱۱
دستگاه دیپلماسی حضور هوشمندانه در نشست لوزان داشت
نیازی گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان حضور هوشمندانه‌ای در نشست لوزان در خصوص حلب داشت به نحوی که چینش شرکت کنندگان را توازن بخشید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سامان نیازی معاون اجرایی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) درباره حوادث اخیر در موصل گفت: ماده ۲، بند ۴ منشور سازمان ملل می‌گوید: «همه‌ اعضا در مناسبات بین‌المللی خود از هرگونه تهدید یا بکارگیری زور که علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی یک کشور معطوف است یا به نحوی با اهداف سازمان ملل متحد مغایرت دارد، خودداری می‌کنند». هرگونه فشار نظامی، اقتصادی، سیاسی و غیره بر ضد تمامیت ارضی یک دولت نارواست. قلمرو یک کشور هیچگاه نباید مورد اشغال نظامی قرار گیرد. هر تسلطی بر یک سرزمین و یا اشغال آن که نتیجۀ کاربرد زور یا یا تهدید به آن باشد، غیر قانونی است، اما تغییر سرزمین بر اساس توافق دولتها یا بر اساس حق تعیین سرنوشت مردم قانونی محسوب می شود. بر اساس حقوق بین الملل، اگر حق مردم پامال شود، مردم حق دارند سرنوشت خود را به دست خویش بگیرند.

سامانی اضافه کرد: برخی دولت های منطقه باید تنها به درخواست دولت عراق و سوریه در خاکشان حضور نظامی پیدا کنند و در غیر اینصورت به جای حل مسئله، تنش زایی می کنند. دستگاه دیپلماسی کشورمان حضور هوشمندانه ای در نشست لوزان در خصوص حلب داشت به نحوی که چینش شرکت کنندگان را توازن بخشید.

وی تاکید کرد: امنیت متخصصان و تکنیسین های جمهوری اسلامی ایران می بایست پیش از عملیات موصل تامین می شد. ظاهرا داعش مورد تایید نهادهای بین المللی است که پیش از عملیات آزاد سازی موصل به هیچ وجه نگران ساکنین موصل نبودند. امروز حتی آمریکا هم به این نتیجه رسیده است که حل هرگونه بحران در خاور میانه بدون حضور جمهوری اسلامی شدنی نیست.

وی در پایان گفت: عربستان سعودی سعی دارد ایران را مقصر جلوه دهد اما به خوبی برای دنیا مشخص است که آل سعود، بزرگترین ناقض حقوق بشر و متجاوز و کودک کش است به نحوی که بدون رشوه به نهاد های بین المللی نمی تواند اقدامی انجام دهد. همه دولت ها باید تمامی تلاش خود را برای حل بحران ها از راه سیاسی و گفتگو با الگو گیری از جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز