بهرام قاسمی در پاسخ به برنا:

روابط ما با آذربایجان و ارمنستان خوب است/ سفر دکتر روحانی به ارمنستان شاید در آینده‌ای نزدیک

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۱۲:۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۷۳۲۶۰
روابط ما با آذربایجان و ارمنستان خوب است/ سفر دکتر روحانی به ارمنستان شاید در آینده‌ای نزدیک
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: روابط ما با کشورهای شمالی از جمله آذربایجان و ارمنستان خوب است. به طور مستمر تلاش می کنیم با علاقه ای که در طرف های مقابل است بتوانیم به تعمیق روابط کمک کرده و روبه جلو حرکت کنیم.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره احتمال سفر دکتر روحانی به ارمنستان و جایگاه این کشور در سیاست خارجی ایران گفت: اصولا روابط ما با کشورهای شمالی از جمله آذربایجان و ارمنستان خوب است. به طور مستمر تلاش می کنیم با علاقه ای که در طرف های مقابل است بتوانیم به تعمیق روابط کمک کرده و روبه جلو حرکت کنیم. ارمنستان جایگاه ویژه ای برای ایران دارد و به دلایل خاص ارمنستان تنها کشور مسیحی در اطراف ما است لذا این ویژگی ها طلب می کند روابط ویژه ای با این کشور مانند آذربایجان داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه های منظم در سفر ما وجود دارد و امیدوارم در زمان لازم و هر چه سریع تر سفر رییس جمهوری به این کشور همسایه داشته باشند تا بتوانیم گام های بلندی در همکاری های عادی برداریم.

وی اضافه کرد: ما می توانیم در زمینه مسایل منطقه ای با ارمنستان ایفای نقش کنیم زیرا از اشتراکات خوبی برخورداریم و می توانیم این همکاری ها را در عالی ترین سطح ادامه دهیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بحث آزادسازی موصل و دخالت ترکیه در کشور عراق گفت: بحث تروریست در منطقه و حتی در سطح جهان بسیار مهم است، هر دولتی می تواند با تروریست مبارزه کند ولی قابل قبول نیست به بهانه مبارزه با تروریست حاکمیت دولت ها را نقض کنیم و بخواهیم یک جانبه ورود کنیم. هرگونه مشارکت در این مبارزه با هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی باید صورت گیرد.

وی درباره زمان آغاز گفتگوهای حقوق بشری گفت: روابط ایران با اروپا مهم و اساسی است البته با وجود اشتراکات زیاد می توانیم در مسایل منطقه ای و ارزشی اختلاف نظر داشته باشیم. گفتگوهای ما از گذشته وجود دارد و خواهد داشت. ما قرار است به زودی در ماه سپتامبر نشست جامع مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا را در اروپا داشته باشیم. این مذاکرات در بروکسل و در سطح معاونین برگزار خواهد شد و بر مسایل از پیش تعیین شده صحبت خواهیم کرد البته تنها این نشست در زمینه حقوق بشری نیست. متخصصین مشخصی از تمام حوزه ها در نظر گرفته شده ولی هیأت مستقل و جداگانه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان صدور ویزا به اتباع خارجی از سوی ایران گفت: براساس درخواست سازمان های ذیربط برای شرکت مهمانان در محافل آکادمیک و علمی درخواست ویزا می شود ولی به صورت عام بحثی وجود ندارد اما به صورت موردی در حوزه های مختلف وزارت خارجه برای افراد ویزا صادر می کند.

وی بااشاره به قطعنامه یونسکو  درباره مسجدالاقصی گفت: ما طی روزهای گذشته و پس از تصویب یونسکو از این موضوع استقبال کردیم، آشکار شد که مردم فلسطین با مظلومیت کامل در جهات مختلف از حقوق خود محروم بوده اند. متأسفانه در جهان اسلام ما شاهد هستیم توجه به کشورهای مسلمان کمرنگ بوده است که می تواند این موضوع از منویات رژیم صهیونیستی باشد. امیدوارم جهان اسلام با دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی به خودش بیاید و در مقابل توطئه شوم این رژیم مقابله کند.

قاسمی درباره هدیه ظریف به جان کری گفت: در رفت و آمدهای سیاسی معمولا هدایایی رد و بدل می شود این هدایا براساس فرهنگ کشورها متفاوت است، برخی یک کتاب را که متعلق به کشورشان است به صورت سمبلیک هدیه می دهند. در حین مذاکرات هسته ای در مقاطع حساس یک بحث فنی و پیچیده بین ما و طرف مذاکره کننده وجود داشت و ادعایی مطرح می کردند که ایران در طراحی های خود دقیق نیست. در این دوران یکی از کتاب های چندگانه که تصاویر نقاشی های استاد فرشچیان در آن قرار داشت برای هدیه به کری داده شد.

آقای ظریف به جان کری می گوید: این تصاویر را ببینید و اگر خواستید به نمایشگاه استاد فرشچیان در آمریکا بروید. در این میان وزیر امور خارجه از ذره بین استفاده کرده و ریزه کاری ها را نشان می دهد و ظریف می گوید ایرانیان از دیرباز محاسبه گر و دقیق بوده اند که در نهایت این مسأله با پیام موثر ظریف حل و فصل می شود.

بهرام قاسمی درباره اظهارات گاردین مبنی بر ایمیل ظریف برای حضور مصر و عراق در نشست لوزان گفت: من در جایگاهی نیستم که خبر گاردین را تایید و تکذیب کنم، رسانه های غربی می توانند مسایلی را مطرح کنند که مصداق واقعی نداشته باشد و یا گاهی می توانند برداشت از یک ذهنیت باشند، به هر حال نشست لوزان در نوع خود ویژه بود و با حضور کشورهای منطقه و همسایگان صورت گرفت.

وی درباره احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه گفت: هفته گذشته سفیر ترکیه در وزارت امور خارجه حاضر شد و به طور مفصل در مورد مسایل دو جانبه با ایشان صحبت شد سفیر ترکیه پاسخگو بود ولی در مسایلی که اشراف نداشت سوالات را به آنکارا منتقل کرد. به هر حال ما به دلیل روابط خود با ترکیه، تماس های زیادی با این کشور داریم. این جلسه در وزارت خارجه برگزار و نکات عمده گوشزد شد.

قاسمی درباره حضور مقامات اروپایی در ایران گفت: در بحث روابط حقوق بشری ما علاوه بر تماس با اتحادیه اروپا با تک تک کشورهای اروپایی رابطه داریم و در وضعیت خاصی با اروپا هستیم. هم اکنون چند هیأت شامل وزیر محیط زیست هلند، کمیسیونر پناه جویان اتحادیه اروپا و همچنین معاون پارلمانی اتریش در ایران حضور دارند. همچنین دو هیأت اقتصادی در کشور وجود دارد و در سطوح بالاتر نیز سفرهایی مطرح است. سفر روسای جمهور اروپایی نیز در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش ایران در بحران قره باغ گفت: روابط با آذربایجان و ارمنستان برای ایران حائز اهمیت است و قدمت تاریخی دارد، نگاهی که ارمنستان و ارامنه جهان به ایران دارند قابل اهمیت است، ما به عنوان اولین کشور در حوزه میانجی گری قره باغ هستیم و توانستیم نقش اساسی ایفا کنیم با تلاش ایران آش بس در قره باغ ایجاد شد اما با کارشکنی برخی کشورها نتوانستند به روند  خود ادامه دهند. آنچه مسلم است آذربایجان و ارمنستان از منویات ایران آگاه هستند، ما علاقه مند به بحث میانجی گری نیستیم، هر چند که هیچ کس توانایی ما را به دلیل نگاه به منطقه ندارد.

وی درباره آخرین تحولات میان روابط ایران و کانادا گفت: مذاکرات همچنان در حال انجام است و امیدواریم زودتر این مسأله حل و فصل شود و بتوانیم در مرحله نخست دفاتر حفاظت منافع را در دو پایتخت داشته باشیم ولی درباره مسایل حقوقی و سیاسی با کانادا در حال مذاکره هستیم، امیدوارم با توجه به اهمیت ایران برای کانادا آنها با اشتیاق بیشتری گام های بعدی را بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تدوین جدول سه مرحله ای برای لغو روادید میان ایران و روسیه گفت: اراده دو کشور برای توسعه همکاری های همه جانبه و تسهیلات کنسولی برای اتباع دو کشور اهمیت دارد. سفیر ایران از اراده دو کشور مبنی بر رسیدن به یک نقطه مطلوب برای برداشتن ویزا سخن گفتند که نهایتا می تواند به تسهیلات کنسولی منجر شود اما در حوزه مسایل سیاسی و دیپلماتیک و کنسولی گاهی این مسیر طولانی می شود و مسایل پیچیده ای بر سراه قرار می گیرد، لذا فکر می کنم در کوتاه مدت لغو روادید میان ایران و روسیه نخواهیم داشت.

قاسمی در خصوص برگزاری انتخابات در لبنان گفت: باید از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لبنان استقبال کنیم، تمامیت ارزی لبنان برای ما مهم است و اینکه این کشور برای مدتی نتواند بدون رییس جمهور بماند پیام خوبی نیست.

وی درباره ادعای آمریکا درباره استفاده سوریه از تأسیسات شیمیایی گفت: بحث تأسیسات شیمیایی در سوریه یکی فرافکنی است و برای ایجاد فضای کاذب صورت می گیرد و این یک نوع بازی سیاسی است.

همچنین آنچه که دیگران برای ایران مبنی بر دخالت بر سوریه تجویز می کنند غلط و نابجا است و اگر حضوری در سوریه داریم به درخواست دولت این کشور بوده و دیگران نمی توانند در این باره اظهارنظر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر آزادی جیسون رضاییان در ازای 20 ایرانی گفت: شاهنامه روابط ایران و آمریکا هنوز به انتها نرسیده است در رابطه میان ایران و آمریکا مسایل زیادی وجود دارد، افرادی که شکایت کردند آنها تبعه ایرانی هستند و نمی توانند در دادگاه های کشور دیگر علیه ما اعلام جرم کنند، در مورد آزادی این 20 نفر اطلاع خاصی ندارم و آن را از دستگاه عالی قضایی سوال کنید.

قاسمی درباره موضع ایران از آزادسازی موصل گفت: موضع ما درباره حاکمیت عراق مشخص است، موصل بخشی از عراق بوده و فجایع زیادی در آن صورت گرفته است. امیدوارم با جدیت در دولت عراق این اتفاق مثبت صورت گیرد و هرچه زودتر عملیات به پایان برسد.

وی درباره اظهارات موگرینی مبنی بر نقش مهم ایران و عربستان در بحران سوریه گفت: اینکه ایران نقش مهمی در سوریه و در کنار دولت و مردم این کشور دارد جای تعریف نیست، نقش عربستان هم بر کسی پوشیده نیست متأسفانه بعضی از دولت های منطقه نقش منفی در سوریه دارند ولی ما راهکار مشخص و دقیقی برای مذاکره با اتحادیه اروپا درباره سوریه نداریم ولی تماس های خود را در مورد منطقه با کشورهای اروپایی انجام می دهیم.

وی در خصوص شلیک شدن گلوله سفارت ایران در آنکارا گفت: در حال حاضر خبری از سفارتمان در ترکیه دریافت نکرده ام اما ممکن است در آمد و شد نیروهای امنیتی درگیری در اطراف سفارت ایران در آنکارا رخ داده باشد.

قاسمی درباره زمان دقیق انتخاب سفیر در عمان، سوئیس و سوریه گفت: تاخیر در انتخاب سفیر در سوئیس دلیل خاصی ندارد و تنها به دلیل اهمیت این کشور در حال انتخاب هستیم. امیدواریم این پروسه طولانی سریع تر طی شود.

هر سه کشور برای ما اهمیت دارند و خود تعجیل داریم که کارهای سفیران سریعا به فرجام برسد. ما در سوریه قانونا در تا لحظه آخر سفیر داشتیم و امیدواریم هر چه زودتر با جدیت وزارت خارجه و ریاست جمهوری این خلع پر شود.

وی درباره نتیجه نشست تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در تهران گفت: این چهل و هفتمین اجلاس کارشناسی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که در تهران برگزار شد و امروز هم ادامه دارد، افتتاحیه این مراسم با سخنرانی دکتر ظریف بود. آنچه مسلم است موضوع رژیم حقوقی دریای خزر پیچیده است و در ادوار گذشته توانستیم با رایزنی های مشترک این مسأله را حل و فصل کنیم. امیدوارم این اجلاس بتواند تا بعداظهر ابهامات را کمتر کند تا زودتر به نتیجه نهایی برسیم.

نظر شما