در دیدار با کمیسر اتحادیه اروپا؛

رحمانی فضلی خواستار افزایش همکاری اتحادیه اروپا در مورد کمک به آوارگان افغانستان شد

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۲۱:۵۰:۲۵
کد خبر: ۴۷۳۵۸۶
رحمانی فضلی خواستار افزایش همکاری اتحادیه اروپا در مورد کمک به آوارگان افغانستان شد
وزیر کشور در دیدار با کمیسر اتحادیه اروپا با اشاره به اهمیت روند همکاری ایران و اتحادیه اروپا در مورد کمک به آوارگان و پناهندگان افغانستانی خواستار افزایش حجم این همکاری ها شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک های بشردوستانه و مدیریت بحران عصر امروز با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشورمان در وزارت کشور دیدار و در مورد مسائل مربوط به مهاجرین و پناهندگان افغانستان در ایران گفت و گو کردند.

وزیر کشور با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از سه میلیون پناهنده افغانستانی در نزدیک به سه دهه و دشواری های ناشی از آن گفت: حمایت های ما از پناهندگان با نگاه اعتقادی و انسانی دنبال می شود.

وی افزود: بهترین گواه بر این رویکرد این است که کمک های بین المللی در این زمینه حتی سه درصد از هزینه هایی را که جمهوری اسلامی ایران در زمینه اسکان و خدمات درمانی وآموزشی برای پناهندگان و آوارگان کشور افغانستان در کشورمان صرف کرده است ، تأمین نمی کند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه هم اکنون موضوع قاچاق انسان با آوارگان ترکیب شده است افزود: اگر جامعه جهانی برای تأمین امنیت افغانستان و ایجاد مسکن و اشتغال مردم این کشور چاره اندیشی نکند روند آوارگی مردم این کشور ادامه خواهد یافت و حوادث اخیر افغانستان و درگیری های داخلی آن نشان می دهد چشم انداز کاملا امیدوار کننده ای در آنجا وجود ندارد .

وزیر کشور یادآور شد: اگر جامعه جهانی پدیده مهاجرت را در منطقه مدیریت نکند قطعا سیل مهاجرت اتباع افغانستان به کشورهای اروپائی افزایش خواهد یافت .

وی پیشنهادات کریستوس استیلیانیدس کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک های بشر دوستانه و مدیریت بحران را قابل پیگیری و تأمل خواند و آمادگی ایران برای همکاری در حوزه های امنیتی به ویژه درموضوع قاچاق مواد مخدر و تروریسم در مسیر بالکان را اعلام کرد . در ادامه این دیدار کریستوس استیلیانیدس کمیسراتحادیه اروپا در امور کمک های بشردوستانه و مدیریت بحران با قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان و پذیرائی از میلیون ها آواره در بیش از 3 دهه اخیر گفت: فعالیت ایران در این زمینه هزینه های مالی و اجتماعی زیادی را برای کشور شما ایجاد کرده است.

وی افزود: کمک های جهانی قابل توجهی به ایران صورت نگرفته است، بنابراین من درباره افزایش همکاری اتحادیه اروپا با ایران رایزنی خواهم کرد .

استیلیانیدس با بیان اینکه وضعیت بغرنج افغانستان نشان می دهد که کمک های ایران چقدر با اهمیت است افزود: در این سفر از وضعیت آوارگان در کرمان بازدید کردم ودر جریان کار بزرگ ایران برای آوارگان در زمینه ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی قرار گرفتم وحتماً این پیام را انتقال خواهم داد که ایران بهترین الگو در جهان برای کمک رسانی به پناهندگان است .

کمیسر اتحادیه اروپا در امور بشر دوستانه با قدردانی از حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه آموزش کودکان افغانستانی، حتی فرزندان خانواده های فاقد مجوز اقامت در ایران افزود : ارائه فرصت های زندگی بهتر و رفع نیازهای فردی اتباع افغانستانی در ایران شایسته تقدیر است و من به عنوان کمیسر اتحادیه اروپا که همراه با ایران دارای تعهد اخلاقی در زمینه کمک به پناهندگان هستیم، معتقدم باید جامعه بین المللی را به افزایش کمک های بشر دوستانه به آوارگان کشور افغانستان تشویق کنیم .

 

نظر شما