مدیرعامل ذوب آهن اصفهان؛

میزان صادرات ذوب آهن اصفهان به ۷۰۰ هزار تُن رسید

۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۱۶:۳۹:۱۰
کد خبر: ۴۷۴۱۰۶
میزان صادرات ذوب آهن اصفهان به ۷۰۰ هزار تُن رسید
صادقی گفت: با تلاش و همت کارکنان سخت کوش ذوب آهن اصفهان اولین قرار داد فروش ریل به راه آهن جمهوری اسلامی ۲۷ مهرماه سالجاری امضا شد . علی رغم آمادگی ذوب آهن برای تولید ریل UIC60 در این قرارداد ۴۰ هزار تُن ریل U33 مطابق درخواست راه آهن جمهوری اسلامی با تغییر خط آماده و ارائه شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهندس صادقی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان پس از انعقاد اولین قرارداد خرید ریل ملی بین ذوب آهن اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی و همچنین کسب عنوان صادر کننده نمونه کشور ، گفتگویی با خبرنگار شبکه دو صدا و سیما انجام داد که در پی می‌آید:

مهندس احمد صادقی گفت: با تلاش و همت کارکنان سخت کوش ذوب آهن اصفهان اولین قرار داد فروش ریل به راه آهن جمهوری اسلامی ۲۷ مهرماه سالجاری امضا شد . علی رغم آمادگی ذوب آهن برای تولید ریل UIC60 در این قرارداد ۴۰ هزار تُن ریل U33 مطابق درخواست راه آهن جمهوری اسلامی با تغییر خط آماده و ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه تولید صنعتی و تجاری ریل آغاز شده است ،‌اظهار داشت: راه آهن جمهوری اسلامی برای خرید ۱۰۰ هزار تُن ریل UIC60 نیز اعلام آمادگی نموده است که امید است تا پایان سال این قرارداد امضا شده و در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم قراردادهای خرید ریل با راه آهن ، تصریح کرد: خط ریل که هم اکنون راه اندازی شده است ، ظرفیت حدود حداقل ۳۰۰ هزار تُن تولید را دارد و با در نظر گرفتن ترکیبات تولید که شامل تیرآهن بال پهن و سایر مقاطع فولادی می شود در مجموع ظرفیت تولید این خط بالغ بر ۸۰۰ هزار تن به انضمام منظور کردن خط ریل است.

مهندس صادقی ضمن اشاره به مشکلات مالی ذوب آهن در زمان راه اندازی این خط ، خاطر نشان کرد: کمبود امکانات مالی تاثیر زیادی بر راه اندازی پروژه گذاشت اما خوشبختانه به پایان رسید . در این مسیر آسیب های بسیاری نظیر از دست دادن فرصت های اقتصادی برای شرکت ایجاد شد که امید است با قراردادهای آتی با راه آهن خسارت های وارده جبران شود.

میزان صادرات ذوب آهن اصفهان به ۷۰۰ هزار تُن رسید

وی با اعلام این خبر که صادرات ذوب آهن در هفت ماهه اول سال جاری مطابق برنامه بوده است ، اظهار کرد : در سال گذشته حدود شش درصد رشد صادرات نسبت به برنامه محقق شد و با ۶۸۵ هزار تُن صادرات در مقایسه با سال ۹۳ حدود ۹۹ درصد افزایش صادرات صورت گرفت . امسال نیز برنامه های صادرات تداوم دارد و امید است به اهداف صادراتی امسال که بالغ بر ۷۰۰ هزار تُن است دست یابیم.

مهندس صادقی گفت : علی رغم اینکه مشکلات بسیار زیادی در نوسانات قیمت بین المللی به ویژه در چند ماه اخیر وجود داشت اما موفقیت شدیم محصولات شرکت را در کشورهای مختلف دنیا معرفی نماییم و روند رو به رشد صادرات را حفظ نماییم . اقداماتی نظیر خرید تجهیزات لازم و ... نیزبرای استاندارد BS جهت صادرات محصولات شرکت به اروپا صورت گرفته است که به زودی به پایان می رسد و بدین ترتیب محصولات ذوب آهن با استاندارد مذکور به اروپا صادر می شوند.  

تبدیل نمودن ذوب آهن به یک کارخانه اقتصادی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ضرورت اقتصادی نمودن تولید کارخانه پرداخت و اضافه کرد : به دلیل زیان های شرکت در دوره های گذشته و حجم بدهی های سنگین در شرایط کنونی به اجبار باید برنامه های شرکت را از حجمی به اقتصادی تبدیل کنیم. در راستا چندین طرح در دست اقدام است که مهمترین آنها تزریق پودر زغال به کوره بلند به منظور کاهش مصرف کک است که قرارداد آن امضا شده و برنامه های اجرایی آن نیز آغاز شده است. پروژه های دیگری در این زمینه مانند اصلاح کنورتورها و پایین آوردن نسبت مذاب به فلز جامد در کنورتور نیز در جریان است و امید است در سال جاری انجام گیرد. تولید گندله ، افزایش ظرفیت آهن اسفنجی کارخانه و استفاده از این محصول به جای قراضه از جمله برنامه های اقتصادی نمودن کارخانه به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت گفت : تلاش بسیاری در زمینه مباحث زیست محیطی از گذشته و به صورت جدی تر از سال قبل صورت گرفته است. آخرین مبحث زیست محیطی در ذوب آهن مربوط به کنورتورها است ، کنورتور دو و سه اصلاح شدند و کنورتور یک نیز در برنامه تعمیرات بعدی که حدود یک ماه و نیم دیگر است اصلاح می شود . پروژه های مهم زیست محیطی ذوب آهن که با سرمایه گذاری بسیاری انجام شد ، در برنامه افتتاحیه پروژه ریل با حضور دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان تاکنون شش بار به عنوان صادر کننده نمونه برگزیده شده است افزود : طبق قوانین پس از اینکه یک شرکت پنج بار به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شد، عنوان صادر کننده ممتاز را می گیرد . در سال گذشته نیز به عنوان صادر کننده ممتاز شناخته شدیم که نشان از تلاش بسیار کارکنان این شرکت مادر صنعتی در راستای صادرات محصولات است. مهندس صادقی با اشاره به اینکه صادرات فولاد از پیچیدگی های بسیاری مانند استانداردهای مختلف ، تعدد مشتری ها در نقاط مختلف دنیا و تنوع محصولات برخوردار است ، گفت : امروز کارخانه به ظرفیتی رسیده است که توانایی تغییر استانداردها با سرعت بالا را دارا می باشد.

نظر شما