کارشناس اقتصادی در گفت و گو با برنا:

دست آوردهای برجام ادامه دارد/ عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران، راهی برای گسترش تجارت است

۱۳۹۵/۰۸/۰۷ - ۰۹:۵۲:۳۲
کد خبر: ۴۷۴۹۳۱
دست آوردهای برجام ادامه دارد/ عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران، راهی برای گسترش تجارت است
«بهنام ملکی» گفت: لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا بخش دیگری از نتایج مذاکرات هسته ای و در نهایت دستیابی به برجام بود و پیش‌بینی می‌شود، موفقیت‌های حاصل از برجام به این نقطه ختم نشود.

«بهنام ملکی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر عادی سازی روابط با ایران گفت: لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا بخش دیگری از نتایج مذاکرات هسته ای و در نهایت دستیابی به برجام بود. البته پیش‌بینی می‌شود موفقیت‌های حاصل از برجام به این نقطه ختم نشود.

او ادمه داد: ما از گذشته و قبل از تحریم‌ها مبادلات بالایی با اتحادیه اروپا داشتیم که پس از تحریم ها این مبادلات متوقف شد. طبیعتا  ما حجم  پولی که از دست داده ایم را از این طریق به دست خواهیم آورد. پس از برجام و در راستای دستاوردهای آن، ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج شد و به عنوان یک بازار فروش و سرمایه مورد توجه جوامع بین‌الملل قرار گرفت. صندوق بین‌المللی پول نیز با اعلامیه‌های خود یادآوری کرد که جمهوری اسلامی ایران با داشتن وضعیت اقتصادی مطلوب شرایط از سرگیری مراودات اقتصادی با ایران را دارد.

ملکی گفت: با توجه به این که کشورهای اروپایی مسیر خود را از امریکا جدا کرده و از لحاظ دانش و تکنولوژی در صادرات و واردات پیشرفته هستند، این دانش و تکنولوژی با مراودات تجاری وارد ایران خواهد شد و متخصصان ما نیز بهره‌ لازم را خواهند برد.

ملکی گفت: آلمان هفته گذشته در قزوین بالغ بر 150میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد. این رقم قابل توجه است و با تکرار این اتفاق ها قاعدتا آنهایی که وارد عرصه تجارت ایران نشدند، عقب خواهند ماند.

ملکی در خاتمه گفت: رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در نتیجه این همکاری ها و با مدیریت درست از سوی ایران به دست خواهد آمد. اتحادیه اروپا رسما اعلام می‌کند، خواهان مراوده با ایران است و انگلیس نیز بانک صادرات را از لیست تحریم‌های خود خارج می کند که همگی این اتفاقات، نشانه‌های خوبی است. این ها هرکدام یک قفلی در مراودات ایران بوده که یک به یک درحال باز شدن است. همچنین نقل و انتقال آسان ارز می تواند مقدمه ای برای تغییر و بهبود استانداردهای پولی و بانکی ایران شود.  

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز