علی بیگدلی در گفت وگو با برنا مطرح کرد؛

آمریکا متقاضی آینده برای ورود به بازار ایران/ باید فضا را برای پذیرش سرمایه مهیا کنیم

۱۳۹۵/۰۸/۰۸ - ۰۹:۲۶:۴۱
کد خبر: ۴۷۵۳۰۳
آمریکا متقاضی آینده برای ورود به بازار ایران/ باید فضا را برای پذیرش سرمایه مهیا کنیم
یک کارشناس بین‌الملل گفت: پیش‌بینی می‌شود آمریکا نفر بعدی متقاضی برقراری رابطه با ایران بعد از اتحادیه اروپا باشد. آمریکاییها پس از اینکه مطمئن شوند ایران میدان خوبی برای سرمایه گذاری است، تقاضای ورود خواهند داد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران گفت: حدود یک هفته پیش گردهمایی در آمریکا پیرامون بهبود بخشیدن روابط با ایران برگزار شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا در رفع برخی محدودیت‌های تجاری با ایران چراغ سبز نشان داد. به دنبال این بحث ها ممنوعیت های بانکی برای ایران در سطح جهانی برداشته  شد و انگلستان نیز بانک صادرات ایران را از لیست تحریم خارج کرد.

 او ادامه داد: از آنجایی که  اتحادیه اروپا نمی‌خواهد پیرو سیاست‌های آمریکا عمل کند و با بحران هایی رو به رو است، آمادگی خود را برای ورود به بازار ایران اعلام کرده است. با توجه با اینکه کشور ما ثروتمند و به استانداردهای بین‌المللی نزدیک است، ورود به عرصه تجارت با ایران در ابتدا به نفع اروپاست  و طبیعتا آمریکا با عقب نشینی و کناره گیری از مراودات تجاری با ایران متضرر خواهد شد.

بیگدلی ادامه داد: باید توجه کنیم که بدنه اقتصادی ایران به سه عنصر اساسی نیروی متخصص، سرمایه وتکنولوژی نیازمند است. کشورهای اروپایی با در دست داشتن این سه عامل و حضور در ایران می‌توانند فضای اقتصادی کشور را متحول کنند. ما در موضوعاتی مانند نفت و پتروشیمی نیاز مبرم به ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور داریم.

او ادامه داد: به گفته  آقای زنگنه ما حدود  80تا 150میلیارد تومان به سرمایه گذاری های خارجی نیازمند هستیم و هیج کشوری جز اروپا توانایی این سرمایه گذاری را ندارد. اروپایی ها با شرایط خوبی که دارند، می‌توانند اشتغال زایی کنند و در نهایت هر دو طرف به یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان احتیاج دارند.

بیگدلی در خاتمه گفت: ما باید فضا را برای پذیرش سرمایه مهیا کنیم. امکانات داخلی ما با پیشرفت خوبی که در این سالها داشته، بدون سرمایه گذاری خارجی به خوبی پیش‌ نرفت. پیش‌بینی می‌شود آمریکا نفر بعدی متقاضی برقراری رابطه با  ایران بعد از اتحادیه اروپا باشد. آمریکاییها پس از اینکه مطمئن شوند ایران میدان خوبی برای سرمایه گذاری است، تقاضای ورود خواهند داد. آمریکاییها پس از اینکه مطمن شوند ایران میدان خوبی برای سرمایه گذاری است، تقاضای ورود خواهند داد.

نظر شما