چیت چیان در صحن مجلس:

هزینه‌های اشتراک برق در ۴ سال گذشته افزایش نیافته است

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۱۲:۰۴:۳۵
کد خبر: ۴۷۶۰۰۸
هزینه‌های اشتراک برق در ۴ سال گذشته افزایش نیافته است
وزیر نیرو با بیان اینکه هزینه های اشتراک برق از سال ۹۲ تاکنون افزایش نیافته است، گفت: قطعا افزایش مصرف برق از سوی مشترکان هزینه های گوناگونی را به وزارت نیرو تحمیل می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حمید چیت چیان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی یک اشتراک برق را به مشترک می دهیم به ازای هر اشتراک بایستی تأسیسات عظیمی از جمله تیر برق، ترانس، پست توزیع و شبکه انتقال را باید ایجاد کنیم که هزینه های سنگینی بر صنعت برق تحمیل می کند.

وزیر نیرو بیان کرد: حتی در مواردی که مصرف کننده ای بیش از حد مصرف می کند هزینه های گوناگون به وزارت نیرو تحمیل می شود تا برق مورد نیاز یک کولر گازی را تأمین کند.

چیت چیان ادامه داد: از سال 92 تا مرداد ماه امسال افزایش هزینه نداشته ایم.

وی افزود: با شروع کار دولت یازدهم هزینه هایی که به عناوین مختلف از مشترکین اخذ می شد تجمیع و شفافیت کامل در خصوص هزینه های انشعاب ایجاد شد.

وزیر نیرو گفت: اگر نرخ تورم را اعمال می کردیم به طور متوسط 1.6 میلیون تومان باید به ازای نرخ تورم از مشترکین جدید دریافت می کردیم این در حالی است که اکنون مبلغ کمتری نسبت به نرخ تورم دریافت می کنیم.

چیت چیان بیان کرد: کمیسیون انرژی مجلس نهم در این زمینه بررسی هایی را انجام دادند و در نهایت عنوان شد که صنعت برق به ازای هزینه هایی که انجام می دهد درآمدی ندارد  و به این ترتیب قانون حمایت از صنعت برق تصویب شد.

وی افزود: در راستای اجرای این قانون پیشنهاداتی را مطرح کردیم و در شورای تنظیم بازار تصویب شد. بر اساس مصوبه این شورا مقرر شد که در طی 6 سال هزینه های انشعاب به هزینه واقعی خود برسد.

وزیر نیرو بیان کرد: در تهران، کرج، مشهد، شیراز و تبریز هزینه های انشعاب کمتر از حد واقعی خود اخذ می شود یعنی وزارت نیرو تنها 42 درصد هزینه ها را از مردم دریافت می کند.

چیت چیان ادامه داد: در شهرهای گرمسیری که میزان مصرف برق بالا است تنها 12 درصد از هزینه های واقعی انشعاب توسط وزارت نیرو اخذ می شود.در روستاها نیز تنها 6.9 درصد از هزینه ها توسط مردم پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه با وضع موجود شرکت های توزیع چه باید بکنند، گفت: یا دولت باید ما به تفاوت را پرداخت کند یا اینکه این مبلغ را باید مردم بپردازند.

وزیر نیرو گفت: اگر به صورت متوسط کل کشور را در نظر بگیریم حداکثر 20 درصد از هزینه های واقعی را از مصرف کننده ها دریافت می کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه در طول تاریخ صنعت برق اقدامی که در این 3 سال پیرامون کاهش تلفات در شبکه توزیع انجام شده بی سابقه است، گفت: آمار تلفات از بالای 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است.

وی افزود: وزارت نیرو به ازای هزینه نصب یک انشعاب تنها 20 درصد را دریافت می کند. در حال حاضر تمام اعداد گواه این هستند که برخی از شرکت های سازنده قطعات از شرکت های توزیع ما طلب دارند ولی ما نمی توانیم طلب آنها را پرداخت کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما یک پنجم هزینه ها را دریافت می کنیم، گفت: دولت امکان پرداخت مابه التفاوت را ندارد و اگر از مردم هم هزینه ها را دریافت نکنیم وضعیتی شبیه به کشورهای همسایه ایجاد می شود که سیم ها را همانند تار عنکبوت کشیده اند و در طول شبانه روز چندین ساعت برق ندارند.

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران چهاردهمین صنعت برق در جهان است، گفت: هزینه هر انشعاب قریب به 5 میلیون هزینه دارد ولی ما تنها 300 هزار تومان را دریافت می کنیم.

چیت چیان ادامه داد: در ابتدای سال 95، 32 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داشته ایم برای پرداخت این بدهی ها چه باید کرد؟

وزیر نیرو گفت: شبکه انتقال ما حداکثر 3 درصد تلفات دارد.

وی افزود: برای مشترکینی که توان پرداخت هزینه ها را ندارند می توان امکان تقسیط را فراهم کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز