مشاور رئیس جمهور:

FATF نیروی شتاب‌دهنده برای مبارزه با تروریسم است

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۱:۴۹:۵۴
کد خبر: ۴۸۰۴۹۷
FATF نیروی شتاب‌دهنده برای مبارزه با تروریسم است
مشاور رئیس جمهور گفت: در مورد FATF اقداماتی در دولت انجام شده، زیرا این قرارداد نیروی شتاب دهنده برای مبارزه با تروریسم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، الهام امین‌زاده  امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی ایران و حقوق بین‌الملل، صلح و امنیت منطقه‌ای که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه کنونی حقوقدان‌ها در کشور اظهار کرد: این افراد تحصیلات خود را در گرایش‌های مختلف سپری کرده و با حضور در دستگاه‌های اجرایی می‌توانند حکمرانی مطلوبی را در کشور رقم بزنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی با مقوله‌های حقوقی فاصله زیادی دارند، اضافه کرد: در دولت یازدهم آموزش 20 هزار حقوقدان در 82 رشته حقوقی به صورت ویژه درحال پیگیری است تا بتوانیم با این آموزش‌ها اندیشه حقوقی مورد نیاز را در نقاط مختلف کشور تامین کنیم؛ در این راستا آموزش حقوق بین‌الملل را در استان‌های مرزی در محوریت قرار داده‌ایم تا این استان‌ها بتوانند با کشورهای مجاور ارتباط لازم را داشته باشند.

مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: نباید فقط به برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها در دانشکده‌های حقوق اکتفا کنیم، زیرا سرفصل‌های حقوق با وضعیت کنونی کشور منطبق نبوده و نیازمند تحول است.

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید حقوق می‌توانند با استفاده از تفکر و اندیشه حقوقی برای مشکلات جامعه و بین‌الملل مفید باشند، اضافه کرد: آموزش‌های حقوقی باید از مدارس شروع شود به همین علت رئیس جمهور نسبت به ورود آموزش و پرورش به حوزه‌های مختلف حقوقی تاکید کرده‌ است.

امین‌زاده از دیدار با فرهادی وزیر علوم یاد کرد و گفت: در این دیدار مقرر شد واحد درسی مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی در میان دروس دانشگاهی گنجانده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تفاوت در حقوق بین‌الملل از تفاوت میان دیدگاه کشورها شکل می‌گیرد، اظهار کرد: توافق‌های بین‌المللی در میان کشورهای مختلف قابل مشاهده است اما هر کشور تفسیر متفاوتی نسبت به این توافق‌ها دارد.

امین‌زاده با تاکید بر اینکه وضعیت علوم اجتماعی در آسیا نیازمند جنبش فکری و عملی است، تصریح کرد: کشورها می‌توانند اهداف مورد نظر جمعی خود در منطقه را با استفاده از حقوق بین‌الملل دنبال کنند اما باید در شکل‌گیری قواعد و قراردادها مشارکت داشته باشند.

وی رفع مشکلات جامعه جهانی را نیازمند توجه به حقوق بین‌المللی دانست و ادامه داد: اینکه مشکلات بومی با حقوق بین‌الملل غربی قابل رفع نیست، صحیح است اما باید مذاکرات و تعامل‌ها را با رویکرد آگاهانه و نقادانه دنبال کنیم تا بتوانیم ترویج اندیشه‌های خود را رقم بزنیم.

مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی اضافه کرد: حقوقدان‌های آسیایی توان فکری بالایی دارند به همین علت در گفتمان‌های فکری داخلی خود می‌توانیم حقوق بین‌الملل را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم اما تحقق این امر نیازمند اراده سیاسی حقوقدان‌های شرقی آسیاست.

وی از فعالیت سازمان‌های مختلف در حوزه حقوق بین‌الملل یاد کرد و گفت: برخی از این سازمان‌ها عملکرد مطلوبی داشته و دوره‌های مختلف آموزشی برگزار می‌کنند اما دانشجویان و دانشگاه‌ها نسبت به استفاده از ظرفیت آنها بی‌توجه هستند.

امین‌زاده با اشاره به اینکه موضوعاتی همچون قاچاق بین‌المللی، مبارزه با فساد، حقوق بشر اسلامی، حقوق دریاها، وضعیت فلسطینی‌ها و مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی از محورهای فعالیت سازمان‌های مذکور هستند، اضافه کرد: رسیدن به یک همبستگی در آسیا می‌تواند موثر باشد؛ جمهوری اسلامی در منطقه جایگاه مطلوبی دارد و در حوزه مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی پرچمدار است.

وی با بیان اینکه حقوق بین‌الملل می‌تواند عامل تقویت صلح باشد، خاطرنشان کرد: هر چند حقوقدانان غرب آسیا می‌توانند مشارکت مطلوبی در توافق‌های بین‌المللی داشته باشند اما در حوزه حقوق بین‌الملل نباید انتظار رسیدن به راهکارهای فوری را داشته باشیم.

امین‌زاده از حضور ایران در دیوان‌های بین‌المللی یاد کرد و ادامه داد: در مورد سکوی‌های نفتی و حمله موشکی به هواپیمای حامل مسافر باید به حقوق بین‌الملل مراجعه می‌کردیم تا بتوانیم مطالبات خود را از سازمان‌های بین‌الملل دنبال کنیم؛ کشورهای اروپایی می‌گویند ایران باید به جای نشان دادن مشت خود، در سازمان‌های بین‌المللی حضور یافته و رای آنها را به خود اختصاص دهد.

وی با تاکید بر اینکه زبان حقوق بین‌الملل باید در سطح دنیا رسا باشد، گفت: حقوق بین‌الملل برای سلامت مردم چند کشور که مورد تاثیر رخدادهای جهانی بوده، راهکارهای مشخصی را در نظر گرفته است.

مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی یادآور شد: در مورد FATF اقداماتی در دولت انجام شده، زیرا این قرارداد نیروی شتاب دهنده برای مبارزه با تروریسم است اما حضور نداشتن کشورهای توسعه یافته در اجلاس‌‌های عمومی بین‌المللی سبب شده که کلید تعریف تروریست در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گیرد، در حالی که بدون تعیین مرزها و تعریف‌ها نمی‌توانیم تروریست را تعیین کنیم.

 

نظر شما