ولایتی:

بدون کمک ایران داعش بر بغداد مسلط می‌شد/ موصل بزودی آزاد خواهد شد

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۱۱:۴۹:۳۰
کد خبر: ۴۸۲۸۳۳
بدون کمک ایران داعش بر بغداد مسلط می‌شد/ موصل بزودی آزاد خواهد شد
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به اقرار مسئولان آمریکایی بدون کمک ایران داعش بر بغداد مسلط می شد و ما اصرار داریم از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «علی اکبر ولایتی» در دیدار با وزیر دفاع سابق فرانسه و نماینده فعلی مجلس آن کشور در مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران با اقدامات تجزیه طلبانه در منطقه مخالف است.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: ایران و فرانسه سابقه طولانی در حوزه های فرهنگی و تمدن داشته که این رابطه می تواند بین ایران و فرانسه تداوم یابد.

وی افزود: تبادل نظر پیرامون مسائل بین المللی جزو ضرورت های دو کشور است و به نظر می رسد آنچه در منطقه ما اتفاق افتاده نسبت به سایر مناطق دیگر حساس تر است و آن به دلیل موقعیت ژئواستراتژیکی خاورمیانه است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: عراق پرظرفیت ترین کشور جهان عرب است و می تواند مقتدرترین کشور باشد. این کشور با ما مرز مشترک طولانی دارد که اقتضا می کند همکاری بین ما و عراق تداوم داشته باشد.

ولایتی گفت: صلح و ثبات منطقه بستگی زیادی به همکاری های ایران و عراق دارد و یک نشانه بسیار ارزشمند و روشن این ارتباط این است که در سال میلیون ها ایرانی و عراقی به کشور یکدیگر سفر می کنند و با نزدیک شدن به اربعین در حال حاضر غریب به 3 میلیون نفر ایرانی در عراق حضور دارند و در طول سال نیز میلیون ها عراقی جهت زیارت مشهد مقدس به ایران سفر می کنند. در منطقه هیچ کشوری نیست که چنین سطح عظیمی از سفرها و ترددها را داشته باشد؛ لذا اگر دولت عراق از ایران تقاضا می کند که به آنها در مبارزه با تروریسم کمک کند و کشور ما نیز در مقابل جواب مثبت می دهد؛ بسیار طبیعی است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در مقطع زمانی جان کری به ظریف گفت شما کمک های نظامی به عراق می کنید، افزود: آقای ظریف جوابی به ایشان دادند که معروف شد و آن اینکه اگر ما به عراق کمک نمی کردیم شما آمریکایی ها برای ارتباط با روسای داعش در موصل باید با آنها در بغداد ارتباط برقرار می کردید.

ولایتی افزود: به اقرار مسئولان آمریکایی بدون کمک ایران داعش بر بغداد مسلط می شد و ما اصرار داریم از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم.

وی ادامه داد: این حضور مستشاری ایران به دعوت دولت عراق بوده و در حال حاضر دموکراسی در این کشور برقرار است که این اقدام در تمام کشورهای عرب منطقه بی نظیر است.

ولایتی با بیان اینکه ما یقین داریم موصل آزاد می شود، تصریح کرد: بدون تردید رابطه میان عراق و همچنین اقلیت هایی مثل ایزدیان و مسیحیان در عراق محترم بوده و حقوق آنها محفوظ خواهد شد.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان کرد: اگر انکار برخی قراردادها به معنای تغییر مرزهای کشور باشد، ایران با هرگونه تغییری در مرزهای کشورهای منطقه مخالفت خواهد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز