بهمن کشاورز در گفت‌وگو با برنا:

اختیار نظارتی شورای نگهبان بعد از اعلام نتایج انتخابات تمام می‌شود

۱۳۹۵/۰۸/۲۶ - ۰۸:۴۶:۲۶
کد خبر: ۴۸۳۰۵۳
اختیار نظارتی شورای نگهبان بعد از اعلام نتایج انتخابات تمام می‌شود
یک حقوق دان گفت: شورای نگهبان پس از انجام انتخابات نقش اساسی ندارد و واقعیت این است که تا زمانی که تعریف انتخابات صادق است، شورای نگهبان می‌تواند نظارت کند و به محض اینکه نتایج انتخابات اعلام شد، وظیفه و اختیار شورای نگهبان تمام می‌شود.

بهمن کشاورز کارشناس مسائل حقوقی و  وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در مورد اینکه آیا  شورای نگهبان پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند بر رفتار نمایندگان نظارت داشته باشد یا خیر، گفت: با توجه به بند 13 سیاست های کلی در زمینه انتخابات،  قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای نگهبان را تعریف کرده است که بر این اساس  دو وظیفه اصلی دارد، اول نظارت بر انتخابات و دوم انطباق  قانون اساسی با شرع و فقه اسلامی و به جز این دو مورد وظیفه نظارتی دیگری در قانون اساسی برای شورای نگهبان در نظر گرفته نشده است.

او ادامه داد: به گمان من بند 13 می‌تواند ما را  به این نتیجه برساند که شورای نگهبان پس از انجام انتخابات نقش اساسی  ندارد و واقعیت این است که تا زمانی که تعریف انتخابات صادق است، شورای نگهبان می‌تواند  نظارت کند و  به محض اینکه نتایج انتخابات اعلام شد، وظیفه و اختیار شورای نگهبان تمام می‌شود. پس از انتخابات تنها مسئله مطرح، اعتبارات نمایندگان است که باید مورد تایید قرار گیرد.

 این کارشناس حقوقی با تاکید بر اینکه "مورد اخیری  که شورای نگهبان وارد نتیجه انتخابات شد یک استثنا بود" گفت: این اتفاق حرکت قابل تاملی بود که در نهایت با نظر شورای حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان حل شد. 

کشاورز در خاتمه با بیان اینکه "شورای نگهبان ادعا دارد که مفسر قانون اساسی است." گفت:  به طور کلی تفسیر و تبیین قانون در اختیار شورای نگهبان است ولی ماده ای که بر اصل اختیارات شورای نگهبان تاکید می‌کند، تنها دو اختیار برای این شورا بیان کرده است. اما در نهایت  اگر اختلافات بالا بگیرد مجمع تشخیص مصلحت وارد خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز