معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر کار:

توانمند سازی نیروی کار تبدیل به پروژه ای مهم در اقتصاد مقاومتی شود

۱۳۹۵/۰۸/۲۷ - ۰۹:۳۴:۳۱
کد خبر: ۴۸۳۷۳۸
توانمند سازی نیروی کار تبدیل به پروژه ای مهم در اقتصاد مقاومتی شود
معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: توانمند سازی نیروی کار تبدیل به پروژه ای مهم در اقتصاد مقاومتی شود.

به گزارش گروه  اقتصاد، میرزایی در یک نشست تخصصی پیرامون مسائل اقتصاد مقاومتی که چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک برنامه توسعه ای و یا فهرستی از پروژه‌ها نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد جدید و یک رویکرد توسعه ای برای مناطق کمتر توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه اقتصادها در معرض آسیب های متفاوتی هستند، ادامه داد: بلاهای طبیعی یکی از این موارد است بطوریکه در دنیا ۵۰ بلای طبیعی وجود دارد که کشورها را تهدید می‌کند و از این تعداد ۴۰ بلای طبیعی عامل تهدید کننده ایران است.

معاون وزیر کار اظهار کرد: تغییرات محیط های خارجی همانند خشونت های بین المللی از دیگر آسیبهاست، در کشورهای همسایه ما هم اکنون جنگ وجود دارد و مرزهای غربی و شرقی کشور ما در معرض ورود مهاجر از این کشورها هستند.

وی به سقوط ناگهانی قیمتها همچون نفت اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز از عوامل تهدید کننده اقتصاد کشورهاست.

میرزایی بیان کرد: هم اکنون جهان با اقتصاد دانش بنیان مواجه است که نیروی اصلی آن نیروی متخصص و دانشمند است و باید برای رقابت با این اقتصاد محصولات با کیفیت تولید شود.

وی با طرح این سوال که چه چیزی اقتصاد کشور ما را مقاوم می کند؟ توضیح داد: حرکت هایی که در گذشته برای اقتصاد انجام شده این امر را مقاوم نکرده بلکه آسیب پذیری آن را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: ما بودیم که اجازه افزایش اراضی زیر کشت کشاورزی را تا دو یا سه برابر داده ایم، مجوز حفر چاه ها و مواجه با کم آبی توسط ما صورت گرفته است و مدیران بوده اند که در مقابل آب دزدی از چاه های غیر مجاز سکوت کرده اند که هم اکنون با بحران آب مواجه شده ایم و وضعیت رکودی که با آن مواجه هستیم به غیر از محصول عملکرد ما نبوده است.

میرزایی تاکید کرد: واقعیت این است که روند گذشته عملکرد ما در سیاست گذاری و اجرا، روندی آسیب رسان به اقتصاد بوده که منابع طبیعی را تحلیل، سرمایه های اجتماعی و سرمایه انسانی را ضعیف کرده و منابع مالی را هدر داده است.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما با یک محیط به شدت پرتغییر و پیچیده مواجه هستیم، دانش ما مربوط به گذشته است و با بحران هایی مواجه هستیم که با آینده پیش می رود و یکی از راه های مقابله با آن کاهش آسیب پذیری است.

به گفته وی ارتقاء سازمان پذیری و مهارت های نیروی کار مهمترین فاکتوری است که باید در بازار و در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام صنعتی پذیر، انسان سازمان پذیر می خواهد، گفت: باید بر روی توانمندسازی نیروی کار تمرکز شود و میان مدرک های دانشگاهی و بنگاه های اقتصادی ارتباط برقرار شود.

معاون وزیر کار افزود: در اقتصاد مقاومتی نیاز به اصلاح ساختار اقتصادی، افزایش میزان انعطاف پذیری و افزایش مشارکت در موقع بحران داریم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهمترین معیاری که نشان می دهد که آیا اقتصادی مقاوم شده و یا خیر، معیار رقابت پذیری است.

میرزایی خاطرنشان کرد: اگر هر روز شاهد خروج نیروی کار توانمند و یا سرمایه از بانک‌های یک استان باشیم، این امر نشان دهنده عدم رقابت پذیری در آن منطقه است.

وی تصریح کرد: بزرگترین نادانی بشر این بوده که توسعه را پول ایجاد کرده است بلکه توسعه بر اساس خلاقیت و مدیریت به وجود می آید و باید از فکر پروژه خارج شویم و به سوی مدیریت، برنامه ریزی و اقدام پیش رویم.

معاون وزیر کار تاکید کرد: مدیران برای رسیدن به توسعه می توانند در جلسات تشریفاتی حضور نیابند، بسیاری از بروکراسی های اداری کوتاه شود و از سوی دیگر کمیته هایی برای تصمیم گیری برگزار می شود که در آن کمیته ها خبری از NGO و یا بنگاه های اقتصادی نسیت در حالیکه مدیران برای افرادی تصمیم می گیرند که هیچ گاه آن ها در آن اتاق ها حضور ندارند.

 

نظر شما