چرا مغرب، عربستان و امارات از نشست افریقا خارج شدند؟

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۸:۳۴:۱۰
کد خبر: ۴۸۵۶۳۵
چرا مغرب، عربستان و امارات از نشست افریقا خارج شدند؟
هیأت‌های مغرب، عربستان و امارات در اعتراض به اصرار اتحادیه افریقا بر شرکت هیأت موسوم به "جمهوری صحرا" در نشست مشترک اتحادیه عرب و اتحادیه افریقا، مالابو پایتخت گینه استوایی را ترک کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، نشست وزرای امور خارجه کشورهای عربی و افریقایی روز دوشنبه در پایتخت گینه استوایی برای اتخاذ تمهیدات با هدف برگزاری نشست سران اتحادیه های مذکور آغاز شد. قرار است نشست سران فردا چهارشنبه آغاز به کار نماید.
در نشست وزرای امور خارجه، "انس بیرو" وزیر مهاجرت و رئیس هیأت شرکت کننده مغرب در این نشست به حضور هیأت موسوم به "جمهوری عربی دمکراتیک صحرا" که در سال 1976م. به طور یکجانبه از سوی جبهه پولیساریو اعلام موجودیت کرده، اعتراض کرد.
شمار اندکی از کشورهای جهان جمهوری صحرا را به رسمیت شناخته اند و این کشور خودخوانده، عضو سازمان ملل یا اتحادیه عرب نیست.
بیرو دلیل خروج هیأت کشورش از نشست مذکور را حضور هیأت صحرا دانست و گفت: هیأت مغرب به دنبال تلاش عمدی این نشست برای مشارکت هیأت صحرا، به کشورش باز خواهد گشت.
وی افزود: مغرب به همراه برخی از کشورهای دیگر تلاش کرد تا این مشکل را حل نماید. اما برخی از کشورها (با اشاره به الجزایر و بدون ذکر مستقیم نام آن کشور)، مانع این اقدام شدند.
وی در سخنانش در این نشست گفت: مغرب از ادامه حضور در نشست خودداری می کند تا تلاش های کشور میزبان، برای به نتیجه رسیدن نشست با شکست مواجه نشد.
احمدن بن عبدالعزیز قطان سفیر عربستان در مصر و اتحادیه عرب نیز با اعلام حمایت از مغرب از ادامه حضور در نشست خودداری کرد.
وی در نشست وزرای امور خارجه گفت: عربستان در زمینه خروج از این نشست از مغرب حمایت می کند و با هر اقدامی که حاکمیت کشور مغرب را خدشه دار کند مخالف است.
وی با اشاره به اینکه گینه استوایی، صحرا را به حضور در این نشست دعوت نکرده است پیشنهاد کرد برای دستیابی به راه حلی در راستای ادامه برگزاری نشست، پرچم صحرا از روی میز نمایندگان کشورها برداشته شود.
ثانی بن احمد الزیودی وزیر امور آب و هوا و محیط زیست امارات نیز با اعلام حمایت از موضع مغرب و عربستان گفت که کشورش در این زمینه به مغرب و عربستان می پیوندد.
در همین راستا یک منبع بلند پایه دیپلماتیک افریقایی از توقف برگزاری نشست های مذکور تا زمان نامشخصی خبر داد.
این منبع افزود: خروج هیأت های مغرب، عربستان و امارات از این نشست باعث اخلال بزرگی در نشست سران شد. از این رو، صباح خالد الحمد الصباح معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت که ریاست نشست وزرای امور خارجه را به عهده داشت توقف جلسات تا زمان نامشخصی را اعلام کرد.
این منبع افزود: اختلافات مذکور، باعث شکست در برگزاری چهارمین نشست سران افریقا و اعراب خواهد شد که قرار است فردا برگزار شود.
بحران صحرا در سال 1975 و پس از پایان استعمار اسپانیا بر این منطقه آغاز و به بحرانی میان دولت مغرب و (پولیساریو) جبهه مردمی آزادسازی الساقیه الحمراء و وادی الذهب و سپس جنگ مسلحانه تبدیل شد که این بحران تا سال 1991 ادامه یافت. پس از آن به دنبال امضای توافق آتش بس زیر نظر سازمان ملل درگیری ها متوقف شد.
مغرب منطقه صحرا را بخشی از خاک خود می داند و برقراری حکومت خودمختار تحت حاکمیت رباط را به عنوان راه حل پیشنهاد می کند. اما پولیساریو که از سوی الجزایر حمایت می شود خواستار برگزاری همه پرسی درباره سرنوشت این منطقه است.

نظر شما