مقیمی ر در مشهد:

در اجرای قانون با هیچ کس معامله نمی کنیم

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۰:۳۳:۴۰
کد خبر: ۴۸۵۹۴۵
در اجرای قانون با هیچ کس معامله نمی کنیم
قائم مقام وزیر کشور گفت: ما به عنوان مجریان قانون، در اجرای آن با هیچ کس معامله نمی کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد حسن مقیمی در همایش آموزشی - توجیهی منطقه ای دوازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره ی انتخابات شوراهای سلامی شهر و روستای استان های خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی در مشهد افزود: مردم باید احساس کنند آرا و حقوق آنان صیانت می شود و با تحقق این امر پای صندوق ها حاضر شده و مشارکت حداکثری خواهند داشت.

 وی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای عمل شود که آرا مردم صیانت، قانون اجرا و بی طرفی کامل رعایت شود؛ عنوان کرد: تلاش ما به عنوان مجریان قانون و برگزارکنندگان انتخابات بر آن است با هیات های نظارت تعامل خوبی داشته باشیم؛ فرمانداران و هیات های اجرایی مسئول اجرا و برگزاری انتخابات می باشند و به هیج کس اجازه نمی دهیم وارد مباحث اجرایی انتخابات شود.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: در برگزاری انتخابات وزارت کشور و وزیر کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و هیات های اجرایی، مسئول و مجری هستند و هیچ فرد و گروه، سازمان، دستگاه و نهادی نمی تواند در امر انتخابات ورود یافته و دخالت کند که اگر اینگونه شود حق انتخاب مردم از بین می رود.

مقیمی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  بر اساس انتخابات، خواست و نظر مردم اداره می شود؛ گفت: از این رو موظفیم انتخاباتی شکوهمند در طراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: انتخاباتی که هرکس در خود توانایی و ظرفیت لازم را می بیند زمینه حضور و ورود داشته باشد و راه را باز کنیم تا افراد توانمند حضور یابند.

قائم مقام وزیر کشور عنوان کرد: اگر داوطلبان قوی وارد عرصه شوند و مردم شاهد حضور افراد زبده و کارآمد در انتخابات باشند به طور قطع ترغیب و تشویق می شوند ، مشارکت کنند.

 مقیمی با اشاره به برگزاری موفق انتخابات مختلف اعم از خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا و غیره گفت: در همه این مباحث رای و نظر مردم تعیین کننده است و صیانت از این آرا و فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت حداکثری مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: علاوه بر خود انتخابات، نوع انتخاب هم بسیار مهم است بدین مفهوم که مردم چه کسی را انتخاب می کنند،  چنانکه گاه نمایندگانی برای مجلس انتخابات می کنند که از حقوق مردم و آزادی ها دفاع می کند و در مقابل زیاده خواهی ها می ایستد و گاه افرادی انتخاب می شوند که نه تنها اینگونه نیست که حقوق مردم را سلب و به سطوح نازل تری تقلیل می دهند.

مقیمی با بیان اینکه دو انتخابات ریاست جمهوری در سطح کلان و ملی و نیز شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح خرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: ریاست جمهوری در کشور ما بعد از مقام معظم رهبری بالاترین جایگاه است و به عنوان مجری قانون در امور مردم مسئول و در مقابل آنان پاسخگو است.

وی اظهار کرد:  رئیس جمهور در چارچوب سیاست های نظام و قوانین و برنامه های مصوب فعالیت خود را انجام می دهد و

 این جایگاه مهم و انتخاب فردی که سکان مدیریت کشور را در دست می گیرد ، اهمیت دارد .

مقیمی افزود: تمام تلاش ما آن است انتخابات ریاست جمهوری را طبق قانون با بی طرفی کامل و صیانت از آرا مردم برگزار کنیم.

قائم مقام وزیر کشور افزود: از سویی جایگاه های شوراهای شهر و روستا هم بعنوان شبکه مدیریتی بسیار وسیع در کشورمهم است و  در واقع دست دولت را باز می گذارد که به مسائل اصلی بپردازد اما متاسفانه چون نتوانسته ایم نقش شوراها را در شهر و روستاها به درستی تعریف کنیم خیلی اهمیت آن روشن نیست.

وی عنوان کرد: اگر از همه ظرفیت های اساسی که قانونگذاربرای این شوراها دیده استفاده شود تحولی اساسی در کشور روی می دهد و امروز یکی از وظایف اساسی روشن کردن اصول اساسی شوراها و وظایف و نقش آنها برای مردم است تا  بر این مبنا کسانی را انتخاب کنند که ظرفیت های لازم را داشته باشند.

به گفته وی، انتخاب 120 هزار نفر در شوراهای مختلف، پتانسیل و ظرفیت مدیریتی گسترده ای را درکشورایجاد می کند که باید از آن استفاده مطلوب شود.

مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه قوانین مصوب فعلی مجلس مبنای کار ما بعنوان مجریان انتخابات است ، گفت: سیاست های کلی انتخابات همانند قانون اساسی، یک سند بالادستی است و هر قانونی که در مجلس تصویب می شود با لحاط سیاست های کلی و نیز آیین نامه های دولت ملاک کار ما در انتخابات است.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه هم اکنون لایحه جامع انتخابات اوایل شهریور ماه کامل و همزمان با ابلاغ سیاست های رهبر معظم انقلاب تکمیل و تقدیم دولت شده است؛ گفت: این قانون در دولت در دست بررسی است که در صورت تصویب و تایید نهایی در دولت و مجلس می توانیم از آن در اجرای انتخابات استفاده کنیم .

مقیمی افزود: رعایت حقوق داوطلبان از دیگر مباخث مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد مجریان انتخابات باید نظارت کرده تا حقی از حقوق داوطلبان ضایع نشود ضمن آنکه رعایت حقوق رای دهندگان هم بسیار مهم است اجازه داده نشود فرد یا افراد و گروه ها در پای صندوق ها نسبت به تطمیع و یا زور آرا مردم را تغییر دهند.

 وی با تاکید بر اهمیت حضور حداکثری مردم تصریح کرد: یکی از  مبانی این حضور صیانت از رای مردم است و در این میان ایجاد نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

نظر شما