در جلسه پارلمان اروپا

توقف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تصویب شد

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۱۵:۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۸۶۲۶۳
توقف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تصویب شد
پارلمان اروپا در جلسه امروز خود به توقف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا رای مثبت داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، در پیشنهاد کتبی پارلمان اروپا آمده است که پارلمان 'از کمیسیون اروپا و از کشورهای عضو می خواهد که توقف موقت مذاکره با ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار دهند.'

پارلمان اروپا این پیشنهاد را با 479 رای مثبت در مقابل 37 رای منفی تصویب کرد. 107 عضو پارلمان نیز به این طرح رای ممتنع دادند.

اگرچه این پیشنهادِ پارلمان الزام آور نیست، اما 'کمیسیون اروپا' به عنوان شاخه اجرایی اتحادیه اروپا، معمولا هماهنگ با پارلمان عمل می کند.

روابط اتحادیه اروپا و آنکارا پس از آنچه اروپا سرکوب مخالفان دولت اردوغان در ترکیه می داند، به سردی گرایید. دولت اردوغان پس از کودتای نافرجام در این کشور، افزون بر دستگیری 37 هزار نفر، ده ها هزار کارمند دولت را نیز اخراج کرد.

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه، دیروز در واکنش به رای احتمالی پارلمان اروپا، گفت 'پیشاپیش از اینجا و مقابل دوربین های تلویزیونی و برای همه جهان بگویم، این رای ذره ای ارزش ندارد و مهم نیست که نتیجه اش چه باشد.'

لازم به ذکر است، ترکیه اواخر سال 1999 رسما درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد. مذاکره برای عضویت ترکیه از سال 2005 آغاز شد. اما کشورهای اروپایی بویژه پس از کودتای نافرجام تابستان در ترکیه، دولت این کشور به سرکوب آزادی های بنیادی متهم کردند و خواستار توقف روند مذاکرات شدند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز