داستان یک حضور!

آیا رویای ۳۰ ساله ترکیه بر باد می رود؟

۱۳۹۵/۰۹/۰۷ - ۱۱:۳۴:۳۱
کد خبر: ۴۸۷۱۷۷
آیا رویای ۳۰ ساله ترکیه بر باد می رود؟
14 آوریل 1987 ترکیه درخواست پیوستن خود را به اتحادیه اروپا مطرح کرد از آن روز تاکنون نزدیک به سی سال می گذرد و هنوز تکلیف این مذاکرات مشخص نیست، هرچند که به نظر می رسد پس از رای پارلمان اتحادیه اروپا تقریبا تمامی تلاش های این کشور نقش برآب شده و دیگری رویای این عضویت باید برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، در چند روز گذشته مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه گذشته بر لزوم توقف فرایند مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا از سوی دولت‌های عضو تاکید کردند و بلافاصله پس از این اقدام تنش‌های جاری بین آنکارا و بروکسل به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و توافقات مهاجرتی میان دو کشور نیز بیش از گذشته در معرض خطر قرار گرفت. نمایندگان اتحادیه اروپا دلیل رأی مثبت به این طرح را موج دستگیری گسترده مخالفان و روزنامه نگاران کشور ترکیه عنوان کردند و این اقدام را نقض حقوق بشر می دانند.

نمایندگان پارلمان اروپایی از محافظه‌کاران راست و میانه گرفته تا چپ‌گرایان سبز در حالی با مجموع ٤٧١ رأی موافق در برابر فقط ٣٧ رأی مخالف و البته ١٠٧ رأی ممتنع، به قطع‌نامه‌ای در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه دولت ترکیه پس از کودتای ناکام ماه جولای و لزوم توقف فرایند مذاکراتی پیوستن آن کشور به اتحادیه اروپا، رأی مثبت داده‌اند که به گفته «بن‌علی ییلدریم»، نخست‌وزیر دولت عدالت و توسعه، این رأی نمادین اگرچه حائز هیچ اهمیتی نیست اما می‌تواند بیش‌ از پیش به تیرگی روابط دوجانبه بینجامد.

همچنین «رجب طیب اردغان» در واکنش به اقدام پارلمان اتحادیه اروپا گفت: «مقامات اتحادیه اروپا با فرش قرمز از کودتاگران استقبال می کنند. آن‌ها به علت سرکوب کودتاگران در ترکیه ناراحتند. اگر کودتای ۱۵ ژوییه (۲۵ تیر) در ترکیه موفق می‌شد، اروپایی‌ها در میدان‌ها به شادی می‌پرداختند. 36تن از نمایندگان پارلمان اروپا با تعلیق مذاکرات مخالفت کردند اما شمار نمایندگانی که به تعلیق مذاکرات آری گفتند، بسیار زیاد بود».

سفر ناگهانی وزیر امور خارجه ترکیه به ایران!

بعد از رای اتحادیه اروپا «چاووش اوغلو» بار سفر بست و به ایران آمد. وی در دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان از گسترش روابط تهران و آنکار سخن گفت. وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر نقش سازنده و ارزشمند ایران در مسایل بین‌المللی و ضرورت برقراری صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه گفت: «حفظ تمامیت ارضی و اتحاد ملی در عراق و سوریه به نفع ایران و ترکیه و صلح و ثبات منطقه‌ای است. امروز تلاش برای برقراری آتش‌بس در سوریه، برقراری وحدت ملی در این کشور، حل و فصل مسایل از طریق راه‌حل سیاسی و مبارزه همگانی و مشترک با گروه‌های تروریستی ضرورت دارد. باید تلاش کنیم تا هدف رسیدن مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار، محقق شود».

«بهرام قاسمی» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران اظهار داشت: «این سفر در ادامه رایزنی های مستمر دو کشور در زمینه های دو جانبه و منطقه ای صورت پذیرفت. در ملاقات امروز هم موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه ای و دیگر مسائل مورد علاقه طرفین مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت». «سیامک کاکایی» کارشناس مسائل ترکیه نیز درباره این حضور اعلام کرد، سفر این دو مقام عالی رتبه ترکیه ارتباطی به اختلافات میان آنکارا و بروکسل ندارد و بیشتر رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی دارد.

«سیامک کاکایی» کارشناس امور ترکیه درباره حضور ناگهانی «چاووش اوغلو» در ایران با بیان اینکه این سفر را نمی توان عادی قلمدا کرد، گفت: سفر چاووش اوغلو به کشور را نمی توان در قالب سفرهای عادی و رسمی میان دو کشور قلمداد کرد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کنونی ترکیه و مخصوصا ارتباط این کشور با سوریه و دیگر مسائل موجود در منطقه می تواند دلیل سفر اوغلو به ایران باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، این سفر ناگهانی برای همکاری مسائل منطقه ای به شمار می رود و نمی توان برداشت دیگری از آن کرد.

کاکایی ادامه داد: به نظر می رسد که مقامات ترکیه عطای اتحادیه اروپا را به لقای آن بخشیده اند و قصد دارند سیاست خود را در منطقه که مدت هاست برخلاف جریان های جاری است، تغییر دهند. پس از حملات تروریستی در این کشور مهم ترین صنعت این کشور که توریست است با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد و به نوعی می توان گفت اقتصاد آن رو به ورشکستی است، پس طبیعی است که به سمت ایران قدم بردارد.  کشور ما که بعد از برجام با بازگشایی درهای بازار جهانی رو به‌رو شده است، امروز مقصد هیات های بلند پایه اقتصادی کشورهای اروپایی قرار گرفته و بسیاری از شرکت های بزرگ تجاری قصد سرمایه گذاری در ایران دارند که همین امر می تواند تشویق کننده همسایگان برای برقراری ارتباط با کشور ما باشد.

این کارشناس ترکیه در پایان گفت: ترکیه که سیاست های چندگانه در قبال ایران دارد و هر روز یک ساز جدید کوک می کند این بار به ایران آمده تا در مورد گسترش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور سخن بگوید. این کشور که در طول چند ماه اخیر بیشترین دستپاچگی را در تعیین منافع و دوستان هم پیمان خود در جریان گیرودار تحولات سریع منطقه به ویژه جنگ موصل و حلب داشته و با ورود نظامی به دو کشور عراق و سوریه در شرایطی خود را قرار داده است که به اعتقاد کارشناسان نه می تواند به راه خود ادامه دهد و نه می تواند از آن دست بکشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز