اوپک و دیپلماسی نفتی ایران؛

برجام نفتی به ثمر نشست

۱۳۹۵/۰۹/۱۱ - ۱۰:۰۷:۵۵
کد خبر: ۴۸۸۳۰۴
برجام نفتی به ثمر نشست
اعضای اوپک در یکصد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند از این رو توافق الجزایر اجرایی شد، توافقی که حتی خوش‌بین‌ترین تحلیل‌گران بازار نفت هم گمان نمی‌کردند عربستان چنین شرایط یک‌طرفه‌ای را به سود ایران بپذیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، روز گذشته پس ماه ها گفت وگو میان کشورهای عضو صادر کننده نفت در اوپک، توافق حاصل شد تا این کشورها مجموع تولیدات نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

ایران قبل شرکت در این نشست بارها اعلام کرده بود، دست از تولید ۳ میلیون بشکه در روز نخواهد کشید. به همین منظور روز گذشته مذاکرات پشت درهای بسته انجام شد و کشورها به این جمع بندی رسیدند که برای بهبود قیمت و بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت خام، سقف تولید خود را کاهش دهند اما ایران به تولید روزانه مد نظر خود ادامه دهد.

اعضای اوپک در نشست خود توافق کردند به مدت 6 ماه از اول سال 2017 میلادی روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید خود را بکاهند و مجموع آن را به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و البته این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولیدشان است.

عربستان و هزار و یک مشکل!

در حالی که رقابت بین ایران و عربستان در بازار نفت ادامه دارد، بزرگترین صادر کننده نفت جهان اکنون نقش سنتی خود در درون اوپک به عنوان کشوری که قیمت نفت برایش اهمیتی ندارد را به ایران واگذار کرده است.

پیش از این دولت ریاض به ایران پیشنهاد توافقی برای تقویت قیمت ها را داده بود، توافقی که در بردارنده اولین کاهش تولید این کشور در 8 سال اخیر می شد. اما تهران که دوران تحریم را پشت سر گذاشته بود صبر پیشه کرد. آنچه در این رقابت تعیین کننده بود، آستانه تحمل  کشورمان در تحمل فشار اقتصادی ناشی از افت قیمت نفت است.

«جیسون تووی» اقتصاددان عضو موسسه کپیتال اکونومیکس درباره شرایط ریاض و تهران می گوید: «دو کشور دارای شرایط متفاوتی بودند. ایران تا همین اواخر تحت تحریم بوده است بنابراین این کشور اکنون شاهد بازگشت سرمایه و افزایش تولید نفت است. در حالی که عربستان با کاهش شدید منابع مالی مواجه است. اختلاف نظر بین ایران و عربستان در منطقه  شدید است. ایران که هرگز به اندازه عربستان وابسته به درآمدهای نفتی نبوده، شاهد بهبود چشم انداز اقتصادی خود است. در عربستان، اقدامات اولیه در جهت اصلاحات اقتصادی با هدف کاهش آثار افت قیمت نفت، موجب هرج و مرج مالی شده است. ریاض در حال به باد دادن ذخایر ارزی خود است؛ پیمانکاران دولتی ماه هاست طلب های خود را دریافت نکرده اند و کارمندان دولتی امسال پاداش آخر سال نخواهند گرفت».

برجام نفتی

شاید خوش‌بین‌ترین تحلیل‌گران بازار نفت هم گمان نمی‌کردند عربستان چنین شرایط یک‌طرفه‌ای را به سود ایران بپذیرد.

در نشست  روز گذشته اوپک مقرر شد تولید نفت این کارتل نفتی از 33.7 میلیون بشکه به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. همچنین در  این اجلاس کشورهای عضو اوپک توافق شد تا مجموع تولید نفت این کارتل به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

پس از هفته‌ها مذاکرات شدید ایران، عراق و عربستان به عنوان سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت در اوپک توانستند مشکلات خود را حل کرده و اولین توافق اوپک برای کاهش تولید پس از 8 سال رقم بزنند.

سعودی‌ها در این اجلاس قبول کردند که ایران تولید نفت خود را کاهش نداده و به رقم 3.9 میلیون در روز افزایش دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود، در ادامه این توافق دیگر کشورهای تولیدکننده نفتی غیر عضو اوپک، مجموع تولید نفت خود را 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند. این چنین بود که سرانجام با تلاش دولت تدبیر و امید برجا نفتی نیز در کشور حاصل شد.

 

 

نظر شما