عاکفی با برنا مطرح کرد:

تمدید داماتو تله ای برای ایران است

۱۳۹۵/۰۹/۱۲ - ۱۴:۴۰:۱۷
کد خبر: ۴۸۸۶۶۸
تمدید داماتو تله ای برای ایران است
تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای ۱۰سال دیگر توسط مجلس سنای این کشور تصویب شد و حال این سوال پیش می آید که سرنوشت توافقنامه برجام چه خواهد شد.

موسی عاکفی کارشناس مسائل بین المللی و عضو هیئت علمی دانشگاه در این باره تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: پس از تهدید ایران به اینکه اگر داماتو تمدید شود پس تمدید تحریم ها تلقی خواهد شد و مخالف برجام است سنای آمریکا نیز بدون هیچ مخالفی این پیام را داد که بله تمدید صورت می گیرد و این مخالف تحریمها نیست و اگر ایران میخواهد می تواند برجام را نقض کند. این هم بهانه برای طرفداران نقض برجام در ایران.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش اوباما چه خواهد بود گفت: انتظار می رود حتی اوباما نیز این قانون را امضا کند و گرچه می تواند برخی استثنائات یا معافیات ها بر آن بیافزاید و یا تخفیفاتی را اعمال کند و این اختیار نیز به رئیس جمهور از قبل در زمان تصویب این قانون اعطا شده است.

وی افزود : دلیل این رفتار آن است که اساسا هئیت حاکمه آمریکا اعتقاد ندارد قانون داماتو ناقض برجام باشد.

عاکفی درباره این موضوع که آیا در برجام اشاره ای به تحریم های داماتو شده است یا خیر گفت: در هیچ کجای برجام چنین چیزی نیامده است. نه کلمه داماتو ونه شماره 12959 ریاست جمهوری، که عدد دستور تحریم ایران است هیچکدام در برجام ذکر نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که برجام تا چه حد آمریکا را موظف به رفع تحریم های یکجانبه می کند گفت: واقعیت ان است که برجام تعهدی برای رفع تحریم های یکجانبه آمریکا نیست چراکه تحاریم آمریکائی غیر از تحاریم شورای امنیت است. تحریم های یکطرفه دستورهای رئیس جمهوری به شماره 12834 تا 13197 مربوط به سالهای 1993 تا 2001 ربطی به برجام ندارد. داماتو در سال 1995 به شماره 12959 منعقد شده و در برجام ذکری از تحریمهای سال 1993 تا 2001 نشده است. بر همین اساس بنده پیش بینی می کنم که اوباما آنرا امضا کند. گرچه سیاست قابل پیش بینی نیست ولی از نظر حقوقی این احتمال می رود.

این استاد دانشگاه در مورد اینکه برجام مشمول کدام تحریم های یکطرفه می شود گفت: تحریمهای شماره 13574/13590/13622/13645/13628 که همگی در زمان باراک اوباما تصویب و امضا شده و مربوط به سالهای 2009 تا 2016 است. اینها تحریم های یکطرفه آمریکاست که در ضمیمه دوم برجام دستوربه حذف و عدم تمدید داده شده است و داماتو در این لیست نیست.

وی با اشاره به اینکه داماتو تحریمی همه جانبه نیست اظهار داشت: این تحریم مربوط به بخش صنعت نفت و گاز است وتا مبلغ خاصی)بیست میلیون دلار) در سرمایه گذاری در نفت وگاز را منع می کند و ربطی به دیگر صنایع ندارد. البته رئیس جمهور می تواند دو نوع تحریم را از میان هفت تحریم انتخاب و اعمال کند.

وی تصریح کرد: این تحریم در سال 1995 در زمان کلینتون یعنی بیست سال پیش وضع شده و قبل از کشف فعالیت هسته ای ایران است که به موجب آن لیبی و ایران همزمان در یک قانون مشترک بنام داماتو تحریم شدند و ربطی به قضیه هسته ای ندارد. البته بعدا لیبی حذف شد و فقط ایران ماند.

موسی عاکفی در پاسخ به این سوال که چه تحریم هایی مشمول برجام می شود گفت: برجام تحریمهای شورای امنیت را بطور کلی برمی دارد که برداشته شده است. ونیز تحریمهای اروپائی که یک طرفه بود و برخی تحری مهای یک طرفه آمریکائی .و این به موجب ضمیمه دوم برجام می باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد رفع تحریم های یکجانبه ای که در برجام به آن اشاره شده است گفت : در دی ماه سال گذشته به موجب دستور ریاست جمهوری کلیه تحریمهای بیست ساله آغاز سال 1996 تا 2016 یک طرفه آمریکا که مربوط به هسته ای بود(مربوط به هسته ای و نه مثل داماتو) لغو شد که به موجب آن بین 50 تا 150 ملیار دلار از دارائیهای ایران ازاد شد.

موسی عاکفی در پایان خاطر نشان کرد : بطور کلی تمدید داماتو یک تله برای ایران است تا خود برجام را نقض کند و بیشتر جنبه سمبولیک دارد و نقض برجام نیست. آمریکا نمی تواند برجام را نقض کند این یک تعهد چند جانبه است. که روسیه و چین و اروپا هم هستند.

نظر شما
نظرات
حسن
|
-
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
0
0
واقعا قباحت هم حدي داره
خواننده محترم اين پيام به مدير سايتتون بگو توي آينه نگاه نكنه كه شرمنده خواهد شد
آقا يه تكوني به خودتون بدين
آمريكا هر غلطي دلش مي خواد مي كنه و بخار از شما رسانه هاي درباري بلند نميشه
واقعا كه
شهدا شرمنده ايم
بويژه شهيد شهرياري ً
پاسخ ها
ناشناس
| -
چرا داغ کردی و چرت و پرت می گی، استاد کاملا منطقی و قانونی توضیح داده و نظر داده شماهم اگر می تونید قانونی و منطقی پاسخ دهید