محسن صفایی فراهانی در گفت و گو با برنا تشرح کرد؛

جزئیات جلسه دادگاه هفت اصلاح طلب/ جلسه علنی، غیر علنی می شود

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۱۵:۳۷:۵۵
کد خبر: ۴۸۹۱۷۹
جزئیات جلسه دادگاه هفت اصلاح طلب/ جلسه علنی، غیر علنی می شود
چندماهی از احضار هفت نفر از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت می گذرد و فردا قرار است دادگاه آنها برگزار شود، دادگاهی که هنوز علنی یا غیر علنی بودنش مشخص نیست.

 محسن صفایی فراهانی که نام او در میان هفت نفر احضار شده به چشم می خورد در مورد جزئیات جلسه دادگاه به ویژه علنی یا غیر علنی بودن آن به خبرگزاری برنا گفت : به نظر می رسد این دادگاه باید علنی برگزار شود،  اما از آنجایی که بندهای امنیتی در این پرونده ها گنجانده شده است اختیار علنی بودن یا نبودن جلسه با رییس دادگاه است که به نظر می رسد موافقتی با علنی شدن ندارد و دادگاه قرار است به صورت غیرعلنی برگزار شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مورد اینکه پرونده مشمول قانون جرم سیاسی می شود یا خیر، گفت: قاعدتا آنچه مطرح شده باید از مصادیق جرم سیاسی باشد اما از آنجایی که در زمان تصویب طرح جرم سیاسی شرایطی بر آن اعمال شد که دایره شمولیت این قانون محدود شد و به دلایل نقص این قانون پرونده ما شامل آن نمی شود وگرنه تمام جرایم این چنینی باید مشمول قانون  جرم سیاسی باشد.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است نمایندگان مجلس دهم با ارائه طرحی دیگر، جرم سیاسی را به گونه ای اصلاح کنند  که شفاف تر و ابعاد گسترده تری را  شامل شود.

صفایی فراهانی در پاسخ به این سوال که پرونده مطرح شده مربوط به چه زمانی است و چرا امروز مطرح می شود گفت: بر اساس انچه در کیفرخواست مطرح شده همه مسائل مربوط به قبل از پایان سال 92 است و بازجویی هایی هم در همان سال انجام شد اما اینکه چرا پرونده بعد از چند سال، امروز مطرح می شود باید گفت به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، به عنوان یک پارامتر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: همه هفت نفری که احضار شده اند  در مقاطع مختلف به صورت جداگانه مورد بازجویی قرار گرفته اند و حتی برخی نقص پرونده دارند که پرونده من مصداق عینی این موضوع است؛ من در یک مورد تفهیم اتهام شدم در حالی که دو جرم برایم ثبت شده  و این نشان می دهد هنوز پرونده ناقص  است. در مورددیگر اعضا نیز هنوز آخرین دفاعیه ها گرفته نشده اما پرونده به دادگاه ارسال شده است.

پیش از این نیز محمدرضا خاتمی در خصوص لزوم علنی شدن جلسه دادگاه به خبرگزاری برنا گفته بود: امیدواریم این جلسه علنی باشد، چرا که از چند جهت می تواند مفید باشد و اولین منفعت آن متوجه خود قوه قضاییه است، در حقیقت اگر دادگاه غیرعلنی باشد افکار عمومی نمی تواند قضاوت مثبتی نسبت به عملکرد قوه قضائیه داشته باشد.

 وی همچنین اظهار داشت: فایده دیگر دادگاه علنی این است که همه فعالین سیاسی متوجه خواهند شد چه فعالیت هایی جرم است و چه صحبت هایی را نباید انجام داد چرا که بیشتر جرایم از خلال سخنرانی ها مطرح می شود و از  این طریق افراد قادر خواهند بود بهداشتی صحبت کنند تا مثل ما گرفتار نشوند.

به گزارش خبرگزاری برنا، دادگاه هفت نفر از اصلاح طلبان فردا (14آذر ) ساعت ۹ صبح در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

نظر شما