با امضای تفاهم‎نامه همکاری

مطالعه ۳ میدان نفت و گاز ایران به شرکت شل سپرده شد

۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ۱۵:۴۲:۱۱
کد خبر: ۴۹۱۰۹۰
مطالعه ۳ میدان نفت و گاز ایران به شرکت شل سپرده شد
شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی-هلندی شل تفاهم‎نامه همکاری مشترکی امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه سه میدان آزادگان، یادآوران و کیش در دستور کار این شرکت اروپایی قرار گرفت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ١٧ آذر ماه) تفاهم‎نامه همکاری میان سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از طرف شرکت ملی نفت ایران و هانس نایکمپ، معاون شرکت شل و در حضور علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

بر مبنای این تفاهم‎نامه همکاری مقرر شد این شرکت انگلیسی- هلندی، میدان‎های نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش را مطالعه و نتایج مطالعات خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کند.

به گزارش شانا، میدان نفتی آزادگان شمالی با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع، بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرزی مشترک بین ایران و عراق در جنوب غربی کشور و به‎طور عمده در تالاب هور الهویزه واقع شده است. آزادگان شمالی با میدان مجنون عراق مشترک است.

طرح توسعه این میدان در ٢ فاز و هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آن‎ها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز می رسد.

شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل است. براساس قرارداد اولیه، در صورت توافق میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت چینی، فاز دوم توسعه این میدان نیز به CNPCI واگذار خواهد شد.

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است.

شرکت ساینوپک چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. بر اساس برنامه ریزی انجام شده این میدان در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به ١٨٠ هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

به دنبال خلع ید شرکت چینی سی ان پی اسی از میدان آزادگان جنوبی، پیمانکاران ایرانی توسعه این میدان را بر عهده گرفتند، از سوی دیگر شرایط پیش آمده در دوران پسابرجام سبب کاهش هزینه های حفاری در این میدان مشترک نفتی شد به نحوی که در سال ٩٣ که مناقصه های حفاری چاه‎های آزادگان جنوبی  آغاز شد، هر حلقه چاه ١٢,٥ میلیون دلار واگذار شد در حالی که هم اکنون این رقم به ٧.٥ میلیون دلار کاهش یافته است. در حال حاضر ١٩ دکل در این میدان حفاری کرده و نزدیک به ٢٧٠ هزار متر حفاری از سوی پیمانکاران داخلی صورت گرفته است.

براساس پیش بینی‎های انجام شده، برداشت نفت از این میدان تا اواخر سال ٩٧ به ٣٢٠ هزار بشکه در روز رسیده و اهداف فاز نخست توسعه از آن محقق شود.

میدان آزادگان جنوبی از جمله میدانهای مشترک نفتی ایران در غرب کارون است که در نزدیکی مرز عراق ( ٨٠ کیلومتری غرب اهواز) قرار دارد، نفت درجای این میدان معادل ٢٥,٣٤ میلیارد بشکه و نفت قابل برداشت آن حدود ٢ میلیارد بشکه با احتساب ضریب برداشت ٨.٢ درصد برآورد شده است.

به گزارش شانا، میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش (واقع در آبهای خلیج فارس) در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری، در جوار جزایر هندورابی و در شرق جزیره لاوان قرار دارد و پس از میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی خلیج فارس به شمار می رود. فاز نخست طرح توسعه این میدان با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز در حال اجراست. 

طرح توسعه میدان گازی کیش با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه به منظور تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.

طرح توسعه میدان گازی کیش از ٢ بخش تاسیسات سرچاهی در جزیره کیش، سکوهای دریایی تولید گاز و تاسیسات پالایشگاهی در ساحل سرزمین اصلی در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکیل شده است و برای رعایت حداقل عوارض زیست محیطی در جزیره کیش همه تاسیسات پالایشگاهی این طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز