جهش بزرگ در روابط اقتصادی ایران و روسیه؛

معماران همگرایی اوپک و غیراوپک در تهران دور یک میز می نشینند

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۸:۴۰:۲۷
کد خبر: ۴۹۲۲۰۳
معماران همگرایی اوپک و غیراوپک در تهران دور یک میز می نشینند
امروز در حالی ایران میزبان نشست سه روزه کمیسیون مشترک همکاری های تهران و مسکو و همایش بزرگ تجاری دو جانبه با حضور هیات 590 نفره روسی است که گام اصلی آن، اجرای راهبرد «حسن روحانی» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری دو کشور برای گسترش فراگیر روابط به شمار می رود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه که با ریاست "محمود واعظی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و "الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه برگزار می شود در نوع خود بی سابقه ترین نشست برای افزایش همکاری های دو کشور به شمار می رود.

بر پایه برنامه اعلام شده، اعضای هیات روسیه تا پایان امروز وارد ایران می شوند و وزیر انرژی روسیه همراه گروه مدیران ارشد مذاکره کننده روسی نیز فردا به تهران سفر خواهند کرد که افزون بر امضای اسناد مورد توافق، دیدارها و ملاقات های دوجانبه ای نیز با واعظی رئیس ایرانی کمیسیون و همچنین دیگر مقام های جمهوری اسلامی خواهند داشت.

در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری ها در تهران، روسیه با یک هیات 270 نفری از بخش های مختلف اقتصادی حضور می یابد. در این نشست سه روزه کارگروه های ایرانی و روسی در حوزه های انرژی، ارتباطات و مخابرات و برای پیگیری توافق های قبلی و همچنین برنامه ریزی برای آینده تصمیم گیری می کنند.

براساس نتیجه مذاکرات مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو و نوواک رییس روسی این نشست، امضای سند ساخت و راه اندازی چهار واحد نیروگاه حرارتی بندرعباس با سرمایه گذاری یک میلیارد و 289 میلیون یورو در روسیه و نیز چند سند دیگر از جمله استانداردسازی، مترولوژی، ارزیابی کالاهای دو کشور و همچنین پروژه شرکت‌های خصوصی در تهران را محور این نشست اعلام کرده اند.

همچنین قرار است، در چارچوب مذاکرات سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری ها برای نخستین بار کمیسیون انرژی دو کشور با حضور معاون وزیر انرژی روسیه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه در این حوزه تشکیل شود.

محور دیگر نشست تهران نیز شامل کارآمدتر شدن چارچوب حقوقی و قراردادی برای همکاری های دوجانبه و احتمال امضای اسناد مرتبط به این حوزه ها از سوی مقام های دولتی است.

همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک، نشست یک روزه و بزرگ تجاری دو کشور با حضور نمایندگان بیش از 200 شرکت از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی روسیه شامل 320 نفر همراه همتایان ایرانی در تهران تدارک دیده شده که در تاریخ روابط دو کشور بی مانند است.

لازم به ذکر است در نشست سال گذشته کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور،  هیات 70 نفره ایرانی و همتایان روسی در مسکو به ریاست واعظی و نوواک برگزار شد و مجموعه ای از سندها و تفاهم ها به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار در حوزه های مختلف از جمله افزایش مبادلات بازرگانی و فعالیت بخش خصوصی، نیروگاهی (هسته ای و بخار)، ریلی، صنعتی، انرژی و برق مورد توافق قرار گرفت.

براساس اجرای بخشی از این توافق ها، ارزش روابط اقتصادی دو کشور شاهد جهشی بزرگ در همکاری های بازرگانی و مبادلاتی شد.

از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را نیز تحرک بخشیده اند.

پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.

در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال 2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید و در سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد داشت.

 در ادامه این نشست که از امروز ( 21 آذرماه) تا سه شنبه ( 23آذر ماه) برگزار می شود؛ بیژن زنگنه با نواک وزیر انرژی روسیه دیدار خواهند کرد. ایران امیدوار است که در دوران پسابرجام بتواند با شرکت های روسی در بخش انرژی همکاری های مطلوبی داشته باشد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز