سخنگوی دولت بودجه ۹۶ را تشریح کرد؛

۹۳۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۱:۲۹:۴۰
کد خبر: ۴۹۲۳۴۷
۹۳۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود
«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در یک برنامه تلویزیونی به تشریح ابعاد مختلف بودجه سال 96 کل کشور پرداخت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یک برنامه تلویزیونی که دیشب از شبکه اول سیما پخش شد به تشریح مسایل بودجه سال 96 پرداخت و درباره «مسئله محور» بودن این بودجه در بخشهای اشتغال، رفاه اجتماعی، محیط زیست و بحران آب توضیح داد.

در ادامه بخشهای مهم سخنان او را می خوانید:

-بودجه در واقع یک قطعه یکساله از برنامه پنجساله است. برنامه ششم گرچه هنوز به تصویب نرسیده، ولی چون دولت آن را تهیه کرده و با عنایت به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری آماده شده، ما با توجه به برنامه ششم، بودجه را آماده کردیم. تلاش شده برنامه ششم، مسئله محور باشد. یعنی چند موضوع مهم در اولویت ما باشد.

بحث محیط زیست، آب، حمل و نقل ریلی از اصلی‌ترین مسائل برنامه ششم بود و بودجه هم یک قطعه یک ساله از این برنامه است. یعنی 10 هزار میلیارد تومان فقط برای بحث محیط زیست، آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و بخشی هم برای اشتغال اختصاص داده شده. بحث محیط زیست سال گذشته با خارج کردن تاکسیهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری آغاز شد. حدود 34 هزار دستگاه نوسازی شده ولی نشان می دهد ناکافی است چون هوای کلانشهرها هنوز آلوده است. دو عامل موجب آلودگی هواست. یکی موتورسیکلتها و خودروهاست که برای برقی کردن آنها بودجه خوبی را اختصاص داده ایم. موضوع دیگر، ریزگردها است، اعتبار مناسبی به این منظور اختصاص یافته که بشود با این پدیده مقابله کرد تا انشالله شاهد هوای آلوده نباشیم.

-بودجه یک برنامه یکساله است و باید به اندازه بضاعت یکساله از آن انتظار داشت. اگر می خواهیم از شبکه حمل و نقل کشور که عمدتا معطوف به گسترش شبکه ریلی است استفاده کنیم، باید قطعات منفصل راه آهن برخی از استانها که به شبکه سراسری یا خارج از کشور وصل نیستند را توسعه دهیم. تا پایان امسال و سال آینده چون 10 هزار میلیارد تومان برای این منظور گذاشته ایم، می گوییم گامی به جلو داشته‌ایم.

-آنچه به عنوان برنامه ششم به مجلس رفته بر اساس سلسله سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مبنای تهیه این برنامه بود. درست است برنامه در مجلس تصویب نشده، ولی ما تعیین کردیم اولویتهای سالانه برنامه چیست. رشدها، مداخل و مخارج، سال به سال مشخص شده. دولت بر اساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری برنامه ششم را تهیه کرد. این هفته کمیسیون تلفیق بحث برنامه را تمام می کند که فقط در درآمدها تغییری داده است. درست است نهایی نشده، ولی بودجه بر پایه آن تهیه شده.

-سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی 24 بند دارد. هر بند به موضوعاتی اشاره می کند. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، برای این منظور 12 برنامه تهیه کرده که هر یک دارای سرفصل‌هایی است و مشخص شده طرحها و پروژه ها چیست. می دانیم در سال 96 چه طرح و پروژه ای را باید انجام دهیم. طرحها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در بودجه 96 کاملا مشخص است.

-پس از مشخص شدن طرحها و پروژه ها در سال 95، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در چند جلسه اخیر خود دستگاه‌ها را دعوت می کند و گزارش می گیرد. این گزارش‌گیری در حال پیش رفتن است. شاخصهایی هم تعیین شده که می توان با آنها قضاوت کرد. به طور مثال یکی از طرحهای ما افزایش توان تولید ملی است. سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای افزایش رشد اقتصادی است. یکی از مسولیتهای سازمان برنامه و بودجه که اجرای آن بر عهده وزارت صنعت است، شناسایی واحدهای تولیدی نیمه فعال است.

-برای افزایش توان تولید ملی، باید تولید اینها را افزایش داد. 7500 واحد شناسایی و به 3 بخش تقسیم شدند. بخش اول بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند ولی تکمیل نشده اند، بخش دیگری در حال کار هستند ولی همه ظرفیتشان به کار گرفته نشده و بخش سوم هم اساسا کلا راکد هستند و با دادن سرمایه در گردش داریم فعال می کنیم. الان 17 هزار واحد تولیدی در سراسر کشور با 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد، فعال شده اند و در هر استان می دانیم چند واحد چه مقدار تسهیلات گرفته اند که می توان برای هر کدام محاسبه کرد چقدر فرصت شغلی جدید ایجاد شده یا برای از دست رفتن فرصت شغلی موجود جلوگیری شده است.

- صرفا نمی توان از طریق افزایش سرمایه گذاری، نرخ بیکاری را کم کرد. باید برنامه های تکمیلی هم داشته باشیم. احساس کردیم باید شیوه اشتغال جدید تعیین کنیم. به همین منظور هفته گذشته و همزمان با تقدیم لایحه بودجه، طرح یک فوریتی را سازمان برنامه و بودجه تقدیم مجلس کرد که رای به یک فوریت آن داده شد. اگر تصویب شود 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال صرف شود. به خصوص برای اشتغال در روستاها. بیکاری در روستاها باعث مهاجرت می شود.

 

نظر شما