در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران مطرح شد؛

آیت‌الله هاشمی: در معادن خام فروشی نکنیم

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۴:۲۷:۵۲
کد خبر: ۴۹۲۴۷۹
آیت‌الله هاشمی: در معادن خام فروشی نکنیم
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که با حضور وزرای فعلی، سابق و اسبق صنعت، معدن و تجارت، معاونین این وزارت‌خانه و کارشناسان معدن ایران در سالن همایش بین‌المللی صداوسیما برگزار شده بود، ایران را یکی از سه کشور دارای کلکسیونی از معادن کشف شده جهان دانست و گفت: نکته مهم این است که خام فروشی نکنیم و برای بهره‌وری و فرآوری از معادن در صنایع وسیع استفاده نماییم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که «الان از لحاظ اصولی و سیاست‌های کلی که به امضای رهبری رسیده زمینه کارها فراهم است»، به تشریح مقایسه‌ای شرایط گذشته و امروز کشور پرداخت و گفت: باید برای ابتکارات، خلاقیت داشته باشیم که راهش آموزش است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با قرائت دو سه بند از سیاست‌های کلی مربوط به معادن، به ارتقای سهم معدن در بهره‌وری اشاره کرد و گفت: چون می‌خواهیم صادرات ما فرآوری شده باشد، باید به صنایع توجه نماییم.

وی فرآوری معادن در ایران را برای شرکت‌های خارجی ارزان و به صرفه دانست و با بیان دلایل این ارزانی، گفت: یکی از امتیازات ایران وجود نیروهای جوان، تحصیلکرده و متخصص است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امنیت بی‌نظیر ایران در منطقه، وجود آب، برق و گاز و گسترش بنادر فعال از شمال و جنوب کشور را برای توجه به معادن بسیار مهم خواند و گفت: یکی از برنامه‌های ما استفاده از موقعیت ویژه زمین‌شناسی ایران و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در همه زمینه‌هاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حضور متخصصان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در ایران برای شرکت در مراسم امروز را نشان از باز شدن زمینه‌های تعامل دانست و گفت: می‌توانیم از این ظرفیت برای همکاری‌های بیشتر استفاده کنیم.

وی با توضیح امتیازات مناطق ساحلی ایران در جنوب کشور به منابع غنی گاز ایران اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت گاز در صنایع متعدد، گفت: می‌توانیم براساس شرایط روز سیاست‌های کلی مربوط به معادن و منابع را اصلاح کنیم تا زمینه‌ها برای پیشرفت کشور فراهم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش به سند چشم‌انداز 20 ساله ایران اشاره کرد و با تأکید بر محوریت دانش، گفت: باید دانشگاه‌های ما وارد شوند که دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت‌های دانش‌بنیان و 450 واحد در سراسر کشور وارد شده است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی، به انتخاب رئیس این دانشگاه به عنوان رئیس انجمن آسایهل اشاره کرد و گفت: این نشان از توجه دانشگاه آزاد اسلامی به ضرورت‌های علمی است که دنیا هم به آن توجه کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانشان، به اهمیت حفاظت از محیط زیست و عضویت ایران در مجامع بین‌المللی مربوط به بحث‌های محیط زیست، گفت: این مسأله در بخش معدن مهم است و باید کارها براساس اصول باشد.

وی چین و آمریکا را دو کشور مهم برای آلوده کردن محیط زیست خواند و برتوجه به نکات علمی در این زمینه تأکید کرد و با اشاره به برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه، گفت: باید برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از گسترش آلودگی‌ها نگاه‌های علمی را جدی بگیریم.

در ابتدای این مراسم، مهدی کرباسیان ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین یکی از کارشناسان خارجی به ارائه توضیحاتی در خصوص معدن و صنایع معدنی در داخل و خارج از کشور پرداختند.

 

نظر شما