نامه رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران به آنتونیو گوترس؛

دبیرکل جدید باید به نقض های متعدد حقوق بشر واکنش نشان دهد

۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۴:۱۹:۵۵
کد خبر: ۴۹۲۹۰۲
دبیرکل جدید باید به نقض های متعدد حقوق بشر واکنش نشان دهد
رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) نوشت: امروز دیگر زمان آن رسیده است که با نگرشی مستقل و بی طرف به نقض های متعدد حقوق بشر در سراسر جهان واکنشی مناسب و متناسب نشان دهید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نامه رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران(صلح زیبا) به دبیرکل جدید سازمان ملل متحد  به شرح زیر است:

عالی جناب آنتونیو مانوئل د اولیویرا گوتررس

سلام علیکم

احتراما؛  انتخاب جناب عالی را به سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد تبریک عرض می نمایم و آرزومندم در انجام تمام وظایف محوله بیش از پیش کوشا باشید.

جناب رئیس

امروز شما به عنوان رئیس سازمان ملل متحد در مجمع عمومی در مقابل نمایندگان تمامی اعضای این سازمان سوگند یاد خواهید کرد که به وظایف خود به عنوان دبیرکل به نحو شایسته عمل نموده و ماموریت هایی که در این برهه حساس از زمان مورد انتظار جهانیان است به نتیجه برسانید.

حتما مستحضرید، اکثر کسانی که امروز در مقابلشان تحلیف می شوید، نمایندگان واقعی ملت ها نیستند و نمی توانند حقایق جهان را آن گونه که هست در اختیار افکار عمومی و رسانه ها قرار دهند.

مسلم است جنابعالی از واقعیت آنچه در جهان امروز رخ می‌دهد آگاه هستید، اما چه کنیم؛ کسانی که شما را به مسند دبیرکلی سازمان ملل متحد نشانده اند امکان اعتراف به حقایق و سعی در برطرف نمودن آن را برای شما ممنوع کرده اند تا جایی که جایگاه این سازمان در حد یک بنگاه سیاسی اقتصادی تقلیل یافته است.

جناب دبیرکل

با قاطعیت می توان گفت سال های 2015 و2016 بدترین سال عملکرد سازمان ملل متحد از نظر حقوق بشر در تاریخ بوده است، قتل و کشتار غیر نظامیان در سراسر جهان، تشکلیل گروهک های تروریستی و رخ دادن پدیده ی تروریسم دولتی زندگی را در کام ابناء بشر تلخ و بیم و ناامیدی را در کالبد بشریت گسترش داده است.

شاید بتوان گفت تنها اقدام سازنده ی دبیرکل اسبق سازمان مطبوعتان اقرار به ناکارآمدی و ناتوانی در برابر لابی های قدرت بوده است، ملت‌های آزاده ،NGO های مستقل و جمعیت‌های وفادار به اصول انسانی باید از آقای بان کی مون برای این اعتراف تشکر کنند،‌ چون با این اعتراف چهره واقعی سازمان ملل، و گردش کار آن به خوبی نمایان شد.

جناب آقای آنتونیو گوترس

با این اعتراف تلخ و شرم‌آور ثابت شد افرادی که در راس چنین سازمان‌های به اصطلاح بین المللی حضور دارند تنها به عنوان نماینده برخی از قدرت ها اجرای دستور می کنند  چرا که در فرآیند انتصاب آن‌ها عواملی همچون پول، لابی و وابستگی دخیل است.

متاسفم که باید بگویم سازمان ملل متحد از اهداف اولیه خود فاصله گرفته است و به بنگاهی نمایشی و فرمایشی بدل گشته است، باعث نگرانی است که امروز تمام مواد مندرج در فصل اول منشور سازمان ملل به انحا مختلف نقض و یا نادیده گرفنه شده اند.

جناب رئیس

متاسفانه سازمانی که به ریاست آن برگزیده شده اید در سال های گذشته، به‌جای پیشرفت در ترویج حقوق بشر به نوعی دچار پس‌رفت شده است.

سکوت نهادهای بین المللی در برابر نسل کشی در یمن و فلسطین،  قتل و ترور در سوریه و عراق،  زنده سوزاندن مردم بی دفاع در نیجریه و میانمار،  سرکوب و نقض آزادی های اولیه بشری در بحرین و عربستان و بسیاری از مواردی که جنابعالی بیش از من به آن ها آگاهی دارید سبب شده است که افکار عمومی جهان  به سازمان های بین المللی بی اعتماد گشته و امیدی به اصلاح امور نداشته باشند.

جناب دبیرکل

مسئله استانداردهای دوگانه حقوق بشری، نکته دیگری است که حقیقتاً معضل فعلی جهان امروز است، نسل کشی مردم بی دفاع یمن توسط رژیم سعودی که از متحدین ایالات متحد آمریکاست، «دفاع از خود» اما مقابله گروه‌های مقاومت نظیر انصارالله ، تروریسم نام‌گذاری شده و ایران اسلامی به سبب حمایت از آن‌ها، حامی تروریسم معرفی می‌شود!

فاجعه منا که در آن 7477 نفر از مسلمانان تنها به دلیل ناکارآمدی رژیم سعودی در اداره امور به شهادت رسیده اند، کوچکترین واکنشی از نهادهای بین المللی را بر نیانگیخت اما حمله تروریستی به نشریه شارلی ابدو موجی از واکنش ها را به همراه داشت.

بمب‌گذاری و تیراندازی در پاریس، باعث برگزاری راهپیمایی همبستگی علیه تروریسم در فرانسه و حضور سران کشورهای جهان در آن می‌شود اما خبری از ابراز همدردی و انزجار دنیای غرب از انفجارهای انتحاری  در حله عراق، ضاحیه لبنان و کشتار مسلمانان نیجریه و میانمار به گوش نمی‌رسد.

جناب دبیرکل

امروز دیگر زمان آن رسیده است که با نگرشی مستقل و بی طرف به نقض های متعدد حقوق بشر در سراسر جهان واکنشی مناسب و متناسب نشان دهید، هر چند این اتفاق با توجه به مواردی که در بالا اشاره نمودم کمی دور انتظار است اما تنها با اتخاذ موضع بی طرفی و مستقل می توانید سازمان ملل متحد را به اهداف اولیه خود بازگردانید و نام خود را به عنوان نماینده واقعی ملت ها برای همیشه در تاریخ جاودان سازید.

محمد واحدی

رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا)

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز