لاریجانی در نطق پیش از دستور:

آزادی موصل نزدیک است

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۸:۳۸:۰۹
کد خبر: ۴۹۳۵۷۸
آزادی موصل نزدیک است
رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور در جلسه علنی امروز با تشریح اهمیت هفته وحدت گفت: نظام تربیتی پیامبر بر هم سرنوشتی مسلمان تاکید دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز در نطق میان دستور خود گفت: در زندگی سیاسی پیامبر دو سیاست حاکم بود؛ نخستین اصل محدود  بودن دولت و دومین اصل آزاد بودن ملت درست عکس شرایط امروز جهان که دولت‌ها تا می‌توانند برای خود آزادی خلق می‌کنند چه در حوزه سیاست، اقتصاد و امنیت و از این طریق حوزه عمل ملت را محدود می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این وضع در بین کشورهای اسلامی مع الاسف به بدترین شکل درآمده است، افزود: پیامبر (ص) نظامی ایجاد کرد که به نقل امام علی (ع) زمانی که مرد یهودی طلب خود را از پیامبر درخواست کرد و پیامبر معذور بود بر حسب نظر مرد یهودی یک روز در کنار او ماند و علیرغم عصبانیت اطرافیان در کنار مرد یهودی نماز خواند و استراحت کردو به اصحاب معترض خود گفت خدا مرا نفرستاد که به کسی ظلم کنم؛ خواه اهل ضمه باشد خواه نباشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه پیامبر نظام سیاسی را بر اخلاق پایه‌گذاری کرد، ادامه داد: پیامبر در واقع بخش مهمی از رشد مسلمانان در نظام سیاسی را متکی بر اخلاق می دانست و فرمود خوش رفتاری و مدارا با مردم نیمی از ایمان است و رفق و نرمش با آنان نیمی از زندگی است .

وی با بیان اینکه از منظر پیامبر(ص) در مقابل این مسیر همبستگی ملی مبتنی بر ایمان و اخلاق نظامی گَرگ‌وش مبتنی بر سودانگاری است، یادآور شد: پیامبر فرمود روزگاری بیاید که مردمش گرگ هستند و آنکه گرگ نباشد گرگ ها را می درد، وقتی معیارهای زیست اجتماعی بشر از تکیه بر اخلاق فاصله بگیرد و تلقی ماکیاولی در سیاست و اجتماعی حسن تدبیر تلقی شود پیش بینی پیامبر محقق می‌شود که متأسفانه جهان امروز تا حد زیادی چنین الگویی را دنبال کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جهان امروز برای اهداف دنیوی جنگ افروزی می کنند، افزود: عده ای برای اهداف پست قدرت طلبانه،  تروریست ایجاد می‌کنند و آنها را به جان مسلمانان می اندازند، آیا این همان مدرسه گرگ‌ها نیست که پیامبر روزگاری را بدان صفت پیش بینی نمود؟! با پرویی اموال مسلمانان، انرژی آنان را چپاول می کنند و با ایجاد فضای دروغین رعب و هراس منابع نصف و نیمه آنان را به فروش سلاح های خود اختصاص می دهند.

لاریجانی با بیان اینکه رجزخوانی های سیاسی این روزها توسط برخی مقامات آمریکایی و انگلیس در منطقه و گزاف گویی های آنها دو هدف را دنبال کرده و می کند، ادامه داد: یکی از اهداف این است که با تولید هراس دروغین بازار مکاره سلاح خود را رونق بخشند و دیگر سرپوشی بر کارهای ماجراجویانه خود در منطقه بگذارند و اذهان را به سوی دیگری منحرف کنند چرا که سیاست‌های مزوّرانه آنان در چند سال اخیر در عراق، لیبی و یمن و سوریه به بن بست رسید و توفیقات فرزندان رشید منطقه تروریست‌های مزدور آنان را مستمراً به عقب نشینی وا داشت به طوری که حلب شهر مهم سوریه از لوث تروریست ها پاک شد.

وی با تأکید بر اینکه ان‌شاء‌الله به زودی موصل نیز آزاد می‌شود، اظهار کرد: این فضا برای آنان خفه کننده است و باید یک مسیر جدید کشمکش در منطقه را باز کنند؛ البته هوشیاری در بین مسلمانان از درجه خوبی برخوردار است و قدرت تحلیل  مکر آنان را دارند و این پتانسیل پراهمیت این بار آنها را در چالش غرب آسیا زمینگیر خواهد کرد.

رئیس قوه مقننه افزود: مجلس شورای اسلامی توفیقات مردم مسلمان سوریه و عراق را در نبرد با تروریسم و دسیسه‌های دولت‌های شرآفرین تبریک گفته و بهترین‌ها را برای آنان آرزو می‌کند و حمایت ملت بزرگ ایران را در رهایی و پیروزی‌های نهایی آنان اعلام می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنی از امام صادق (ع) تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند وقتی جبرئیل بر حضرتش نازل شد و عرض کرد که خدایت جل جلاله بر تو سلام می‌رساند و می‌گوید اگر بخواهی زمین مکه بهر تو طلا خواهد شد. رسول خدا 3 بار نظری بر آسمان انداخت و عرض کرد پروردگارا نه می‌خواهم یک روز سیر باشم تا حمد تو را به جا آورم و یک روز گرسنه باشم تا از تو بخواهم.

لاریجانی با تبریک ایام میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام صادق (ع) و هفته وحدت گفت: اگر مسلمانان کلام پیامبر (ص) درباره یکرنگی مسلمانان با یکدیگر و این‌که مسلمانان در برابر دیگران قدرتی واحد هستند را مبنای زندگی و مراودات خود قرار می‌دادند به تعبیر حضرت امام (ره) بزرگترین قدرت دنیا می‌شدند.

وی با بیان اینکه  بزرگترین معجزه عالم در حرکت عظیمی بود که رسول‌الله ظرف 23 سال به وجود آورد، افزود: پیامبر نظام بی‌نظیری در تربیت فردی و اجتماعی ساماندهی کرد و  تا زمانی که این منهج در بین مسلمانان حتی با تغییراتی رایج بود پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی چشمگیری داشتند و با عزتمندی زندگی می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  نظام تربیتی پیامبر (ص) بر عقلانیت و حکمت استوار بود، ادامه داد: ایشان می‌فرمود خداوند چیزی باارزش‌تر از عقل در میان بندگان تقسیم نکرد، از این‌رو خواب خردمند برتر از بیداری جاهل است و مهم‌تر آنکه آبادانی یک کشور و ترقی و رشد یک امت را در گرو حکمت و دانش قرار داد و در واقع در نظام تربیتی رسول‌الله اصلاح‌گری، توسعه و رشد فردی و اجتماعی واقعی جز بر دانش و حکمت ممکن نیست.

وی با بیان اینکه  انسانی رستگار است که خردمند باشد و جامعه‌ای به معنی واقعی توسعه می‌یابد که بر حکمت استوار باشد، یادآور شد: پیامبر(ص) در بیانی نورانی این نوید را داده است که سنت الهی برای روزی انسان‌ها در برنامه‌ریزی درست قرار داده شده است و فرمودند هر کس برای گذران زندگی خویش به درستی برنامه‌ریزی کند خداوند به او روزی می‌دهد. در نظام تربیتی و سلوک سیاسی پیامبر (ص) آنقدر برنامه‌ریزی درست مبتنی بر حکمت اهمیت دارد که ترس و خوف خود را صرفاً در بی‌برنامگی و سوءتدبیر مسلمانان علنی نموده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مهم دیگر در نظام تربیتی رسول‌الله طراحی نظریه هم‌سرنوشتی امت بود به طوری که حکومت پیامبر (ص) مردمی‌ترین و آزادترین حکومت تاریخ محسوب می‌شد، پیامبر (ص)‌مبنای حکمرانی خویش را بر اصل «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» قرار داد.

 

نظر شما