سفیر ایران در روسیه خبرداد:

نشست مشترک وزرای خارجه ایران،روسیه و ترکیه

۱۳۹۵/۰۹/۲۶ - ۱۳:۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۹۴۴۶۶
نشست مشترک وزرای خارجه ایران،روسیه و ترکیه
سفیر ایران در روسیه از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مهدی سنایی طی سخنانی در سومین همایش سالانه ایران شناسان و اساتید زبان فارسی روسیه،با اشاره به گسترش روابط ایران و روسیه این روابط را دارای کیفیت جدید و مشخصه های روابط استراتژیک دانست. 

 به گفته وی این سطح از روابط و گسترش آن در تمامی زمینه ها در طول تاریخ دو کشور بی سابقه بوده است.

سنایی روابط ایران و روسیه را محدود به حوزه های سیاسی و امنیتی ندانست و به توسعه روابط در تمامی حوزه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و توریستی اشاره کرد و گفت: سطح روابط دو کشور هر چند تاکنون حد مطلوبی  نداشته و تحریم ها هم به

آن ضربه های زیادی زده بود، ولی طی سال گذشته این روابط ۸۰درصد رشد کرده است.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در همین راستا می توان به افزایش ۵ برابری تعداد پروازهای ثابت بین دو کشور ظرف دو سال گذشته اشاره کرد؛ حجم تبادل توریست های دو کشور طی دو سال گذشته سالی ۱۰۰ درصد رشد کرده و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۷ این رشد بیشتر هم شود.

سنایی همچنین با یادآوری اینکه ایران و روسیه علیرغم دخالتهای کشورهای غربی در منطقه که  باعث ناامنی و مشکلات عدیده در در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی شد ، با انتخاب دیدگاه درست در جهت اصلاح شرایط و در مسیر درست قدم برداشتند,تصریح کرد: امیدوترم قدرتهای دیگر منطقه نیز به این روند روی بیاورند که نشست وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی می تواند نویدبخش همین مطلب باشد.

سنایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایرانشاسی برای توسعه روابط دو کشور گفت: از یک طرف با توسعه روابط، ایرانشاسی نیز توسعه می یابد اما از طرف دیگر ایراشناسی از لحاظ ایده پردازی برای توسعه روابط اهمیت دارد. با توجه به اینکه ایرانشاسان متخصصان امور ایران و روابط دو کشور هستند طرح ها و ایده های آنها می تواند پشتوانه نظری برای توسعه روابط ایجاد نماید.

وی تاکید کرد :ما از دیدگاه ها و طرح های بنیادین در حوزه ایرانشناسی و توسعه روابط حمایت می کنیم. با توجه به سطح بالا و تاریخ ایرانشاسی در روسیه احتیاج به ایجاد نسلهای جدید ایرانشناسان و معلمین زبان روسی است که در این زمینه ها کارهای خوبی انجام گرفته است و هر روز دانشجویان بیشتری در سراسر روسیه به ایران و زبان فارسی روی می آورند. 

وی با بیان اینکه تفاهمنامه در بنیاد پژوهش های ایران و روسیه برای حمایت مشترک از طرح های بنیادین توسعه روابط ایران و روسیه امضا شده است یادآور شد: تا بحال بیش از ۱۰۰ طرح بدست ما رسیده است و امیدواریم  طرح های بیشتری از طرف ایرانشناسان  دریافت کنیم.

Yaser, [۱۶.۱۲.۱۶ ۱۳:۲۱]

سرگئی استروکان و یوری در یادداشتی با عنوان "حفاریهای پشت پرده"در روزنامه کامرسانت نوشت:

رئیس جمهور منتخب امریکا با انتخاب رکس تیلرسون، رئیس شرکت نفتی ExxonMobil به عنوان وزیر خارجه آینده امریکا، پر سر و صداترین انتخاب در تیم خود را انجام داد. این انتخاب ترامپ نشان از تغییر اولویتها در آینده سیاست خارجی ایالات متحده دارد. در راس این زاویه جدید دیگر عوامل ایدئولوژیکی قرار نخواهند داشت و جای خود را به منافع اقتصادی امریکا در مناطق راهبردی مهم و ترمیم روابط با روسیه، خواهند داد.

با توجه به اینکه جمهوری خواهان در امریکا اکثریت را در مجلس سنا دارند، نمی بایست احتمال عدم رای اعتماد به وزیر ترامپ را در مجلس سنا را کاملا رد کرد. دلیل آن نیز روابط نزدیک وی با دولتمردان روسیه و بویژه ولادیمیر پوتین است. مخصوصا در زمانه ای که هر روز حملاتی توسط بخشهای مختلف دولت اوباما به روسیه بخاطر دخالت جهت دار در انتخابات امریکا می شود. اما با این مسائل هنوز کسی از سناتورهای جمهوری خواه از تصمیم برای رای عدم اعتماد به تیلرسون صحبت نکرده است. 

 تیلرسون از سال 1998 تا سال 2000 در روسیه بعنوان رئیس شرکت «اکسون نفت گاز» و بعنوان اپراتور پروژه «ساخالین 1» در روسیه کار کرد و رابطه بسیار نزدیکی با «ایگور سچین» رئیس شرکت «روس نفت» و از حامیان نزدیک ولادیمیر پوتین دارد.

 با این وجود به عقیده برخی از کارشناسان تیلرسون را نمی توان  حتی با وجود مخالفت وی با تحریمهای روسیه، دوست مسکو نامید زیرا قرارداد وی با روس نفت در سال 2013 بیش از حد برای شرکت وی سودآور بود. و نیز باید در نظر داشت که شرکت ExxonMobil به ناچار برای رهایی از آمار رو به افول خود مجبور به سرمایه گذاری در روسیه بود.

به هر حال هر چند رسانه ها و سیاستمدارن امریکایی تلاش دارند رابطه پوتین و تیلرسون را بسیار پررنگ نشان دهند و شاید این مسئله بتواند تاثیراتی را بر روی رای برخی جمهوری خواهان در سنای امریکا داشته باشد، اما با این وجود بعید است تصمیم سنا بایکوت مرد نفتی باشد. به هرحال او یک تگزاسی و دارای روابط قوی با حلقه های مالی- اقتصادی داخل امریکاست. مشکل اصلی برای تیلرسون زمانی پدید خواهند آمد که وی پشت میز کاری وزیر خارجه جدید امریکا سعی به تغییر جریانهای موجود در وزارت خارجه امریکا داشته باشد.

 با روی کار آمدن تیلرسون باید منتظر تغییر مواضع امریکا نسبت به روسیه و آغاز فصل جدید از روابط دو کشور بود. اما روزهای بسیار سختی منتظر وزیر خارجه جدید امریکا خواهد بود. هر قدم وی در حوزه روسیه را با ذره بینهای تیز دنبال خواهند کرد و باید اعتراف کرد که انتخاب وی به عنوان وزیر خارجه جدید امریکا می تواند به طرز دوگانه بر بازسازی این روابط تاثیر بگذارد: وی هم می تواند در ترمیم روابط موثر باشد و هم آوازه وی می تواند برای مدتها جلوی این روند را بگیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز