بهرام قاسمی:

سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۱۱:۵۵:۲۹
کد خبر: ۴۹۵۴۰۳
سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری برخی راهپیمایی‌ها علیه ایران در آنکارا و استانبول و این که آیا ایران در برابر این موضوع واکنش و اعتراضی داشته است، گفت: ما مراتب اعتراص خود را به مقامات ترکیه اعلام کردیم و سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه احضار شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سخنگوی وزارت خارجه گفت: این نشست با طراحی و ایده ایران پا گرفت که به دلایل پیچیدگی و حساسیت شرایط حلب زودتر از موعد و فردا برگزار می‌شود.

گفت وگوی تلفنی ظریف با کری درباره برجام

قاسمی گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین ظریف و کری درباره برجام را تایید کرد.

وی برجام را بحثی چندجانبه خواند و تصریح کرد: کسی نمی‌تواند آن را به تنهایی نادیده بگیرد.

قاسمی همچنین سیاست‌های ایران در منطقه را روشن خواند و افزود: مواضع ایران در قبال مسائل منطقه و جهان روشن و واضح است و نیازی به پنهان‌کاری ندارد.

وی با اشاره به کمک‌رسانی به مردم سوریه توسط ایران گفت: ما بر رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه و حلب تاکید داریم و وضعیت آوارگان، مساله آتش‌بس و کارشکنی‌های تروریست‌ها از نگرانی های موجود در سوریه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دیروز امیدوار بودیم وضعیت آوارگان حل شود که با اقدامات تروریستی گروه‌هایی که از منطقه و خارج منطقه هدایت می‌شوند، کار متوقف شد.

وی ابراز امیدواری کرد که وضعیت به نحوی پیش برود که سازمان‌های بین‌المللی و ایران کمک‌ها را ارسال کنند. کاروان‌هایی در این چند روز ارسال شده که امیدواریم به دست مردم سوریه برسد.

گفت وگوی کویت با ایران به نمایندگی از شورای همکاری

قاسمی درباره اینکه کویت می‌خواهد به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس با ایران وارد گفت‌وگو شود، نیز افزود: ما شنیدیم کویت علاقه‌مند است فرستاده‌ای را به ایران بفرستد، این که در چه حد نمایندگی کشورهای شورا را داشته باشد، اطلاع ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر قدم مثبتی از سوی این کشورها با پاسخ مثبت ایران روبه‌رو خواهد شد ولی تا کنون تاریخی برای سفر مقام کویتی به ایران اعلام نشده است.

احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه

وی درباره برگزاری اعتراض‌ها در  مقابل سفارت و سرکنسولگری ایران در ترکیه و ارتباط با لغو سفر جهانگیری خاطرنشان کرد: چند تظاهرات غیرمتعارف و نسنجیده و بدون اطلاع قبلی در آنکارا و استانبول انجام شد. این تجمع ها نیمه شب و کنترل شده بود و آسیبی به سفارت وارد نشد، روز بعد سفیر ترکیه را احضار و مراتب اعتراض را اعلام کردیم.

قاسمی گفت: تصور ما این است این تظاهرات هدایت‌شده توسط افراد احزاب و گروه‌های خاص در منطقه بوده است و این که از چه جایگاهی و منبعی تغذیه می‌شدند برای ما روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر اسحاق جهانگیری متعاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: سفر جهانگیری قرار بود امروز انجام شود که با توجه به چند موضوع که جدی شد از جمله سفر رئیس‌جمهور به آسیای مرکزی و یکی دو ماموریت اداری که هیات دولت به جهانگیری محول کرد، این سفر به بعد موکول شد و این را به اطلاع ترکیه رساندیم. این سفر تعویق شده و امیدوارم در فرصت مجدد انجام شود.

پیشنهاد ظریف به موگرینی در باره نشست مشترک برجام

قاسمی درباره برگزاری نشست کمیسیون برجام و نگاه یکسان ایران و اروپا  درباره بدعهدی آمریکا و این که نماینده جدیدی از دولت جدید آمریکا حضور خواهد داشت، عنوان کرد: مواضع اروپا تا حد زیادی روشن است. پیشنهاد ما برای نشست کمیسیون مشترک در نامه ظریف به موگرینی مطرح شد.

وی گفت: تصورم این است در مقطع کنونی تشکیل کمیسیون در سطح معاونان خواهد بود نه وزرا درباره اینکه از دولت بعدی آمریکا کسی در تیم فعلی باشد، بعید می‌دانم، گمان می‌کنم می‌توانند به عنوان ناظر باشند.

 

نظر شما
نظرات
علی
|
-
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
ولی من یقین دارم که خود دولت ترکیه یعنی AKP پشت این قضایاست .! کلاه سرتون گذاشتند . مناسفم
مجید
|
-
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
هشداری سفت وسخت وجدی به سفیر ترکیه باید داده شود
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز