حجت الاسلام انصاری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت:

رونمایی از منشور حقوق شهروندی مسیر جدیدی برای توسعه حقوق اساسی مردم است

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۱۱:۲۷:۱۱
کد خبر: ۴۹۵۷۱۶
رونمایی از منشور حقوق شهروندی مسیر جدیدی برای توسعه حقوق اساسی مردم است
معاون حقوقی رییس جمهوری اظهارداشت: دولت تدبیر و امید با تکیه بر قانون مداری و تاکید بر توسعه حقوق شهروندی موجب شد که همه دستگاههای اجرایی به این موضوع مهم اهتمام کنند و امروز نیز رونمایی از منشور حقوق شهروندی نه پایان این مسیر، بلکه مسیری جدید برای توسعه حقوق اساسی و شهروندی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری روز دوشنبه در همایش قانون اساسی و حقوق ملت که به منظور رونمایی از منشور حقوق شهروندی برگزار شده است، گفت: مردم در سال 92 با رویکرد هوشمندانه ای که از خود نشان دادند، شخصیتی برجسته از یاران حضرت امام و مکتب فکری و سیاسی آن حضرت و از میان حقوقدانان برجسته کشور را در حساس ترین مقطع تاریخ انقلاب به عنوان رییس جمهور برگزیدند.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینکه مردم با این انتخاب، رویکرد و علاقه خود را به نحوه اداره کشور بر پایه شعارها و برنامه های مطرح شده از سوی دکتر روحانی اعلام کردند، افزود: مردم اعلام کردند که می خواهند کشور بر مبنای اعتدال، قانون گرایی، احترام به حقوق شهروندی و تعامل میان قوا با یکدیگر و با مردم بر پایه حقوق اساسی برگرفته از شرع انور، قرآن و قانون اساسی اداره شود.

دکتر انصاری با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از انتخاب و استقرار دولت، دکتر روحانی بر مبنای این وعده کار را شروع کرد، اظهار داشت: برای اولین بار در جلسه تحلیف ریاست جمهوری در مجلس، لیست وزیران به نشانه احترام به مجلس و قانون تقدیم شد.

معاون حقوقی رییس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا اولویت امور کشور را بر پایه حقوق و قانون تنظیم کرد و بر همین مبنا یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مسائل کشور یعنی پرونده هسته ای که به دلایل گوناگون کشور را تا آستانه جنگ پیش برده بود، با تکیه بر دانش حقوقی، استفاده از حقوق دانان ورزیده و دیپلماتهای حقوقدان حل و فصل کرد و نه تنها سایه تهدید را از سر کشور برداشت، بلکه در سایه سند حقوقی مستحکم برجام زمینه رشد و شکوفایی و حرکت رو به جلو در همه عرصه ها  فراهم شد.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه مردم ثمره استقرار یک حقوقدان بر مسند ریاست جمهوری را با حصول برجام مشاهده کردند، تصریح کرد: برجام سندی است که امروز حتی بدخواهان قادر به نقض آن نیستند و در برابر هر تحرکی قبل از ایران، طرفهای دیگر در جهان معترض به نقض آن هستند که این حکایت از استحکام حقوقی آن دارد. جامعه حقوقی و دانشگاهی کشور می توانند از این سند مستحکم حقوقی به عنوان یک درس و آموزه علمی بهره بگیرند.

معاون حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در عرصه مدیریت داخلی نیز دولت تدبیر و امید با تکیه بر قانون مداری و تاکید بر توسعه حقوق شهروندی موجب شد که همه دستگاههای اجرایی به این موضوع مهم اهتمام کنند.

دکتر انصاری با اشاره به اینکه در این فرصت کوتاه امکان ارائه گزارش عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه گسترش حقوق اساسی و حقوق شهروندی نیست، گفت: این دولت اقداماتی اساسی در حوزه توسعه حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی، حمایت از سمن ها و تشکلهای مردم نهاد قانونی، توسعه آزادی های فردی و اجتماعی در دستگاههای اجرایی مثل وزارت کشور، وزارت دادگستری و وزارت اطلاعات و دیگر دستگاهها در حوزه ارائه خدمت به مردم و توسعه فضای حقوقی و قانونی کشور انجام داده که بسیار حائز اهمیت و چشمگیر است.

معاون حقوقی رییس جمهوری اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید می بینیم که روابط قوه مجریه با دو قوه دیگر و با همه ارکان و اجزای نظام بر پایه احترام و تاکید بر قانون بوده که باعث شده تعاملی سازنده میان قوا شکل بگیرد و تحقق عینی و کامل اصل 57 قانون تعامل قوا تحت نظر ولایت فقیه را شاهد هستیم.

حجت الاسلام انصاری رهاورد تاکیدات رییس جمهوری و برنامه دولت بر توسعه حقوق اساسی را ایجاد فضای پرنشاط، امید و امنیت پایدار و مثال زدنی و توسعه مشارکت عمومی در عرصه های مختلف دانست و اظهار داشت: این دستاورد کمی نیست چرا که حق امنیت، نشاط و امید حقوقی هستند که پایه زندگی جامعه را تشکیل می دهند.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اینکه موضوع منشور حقوق شهروندی از همان روزهای نخست به صورت پیش نویسی در منظر و قضاوت دانشمندان و حقوقدانان و همه مردم قرار گرفت، تصریح کرد: تدوین این منشور با دریافت نظرات تکمیلی و اصلاحی و انتقادی جامعه حقوقی و همه مردم و با مشارکت وزرای مرتبط در معاونت حقوقی و نهاد ریاست جمهوری انجام شد و نهایتا با نظارت مستقیم شخص رییس جمهوری تکامل یافت و نهایی شد.

دکتر انصاری گفت: همایش امروز برای رونمایی از این سند تاریخی و ارزشمند است که به خواست خدا از فردا و بلکه از امروز و بعد از امضا و توشیح و دستور اجرای آن ، کشور و خصوصا قوه مجریه وارد فاز جدیدی از گامهای بلندتر در توسعه حقوق شهروندی خواهد شد؛ مسیری که با انقلاب اسلامی و همت امام راحل برای احیای حقوق سلب شده مردم مثل آزادی، استقلال، مشارکت همگانی در اداره کشور و یکسان بودن همه در زیر لوای قانون آغاز شده بود.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اظهار خرسندی از اینکه امروز زحمات چند ساله رییس جمهوری در توسعه و تکامل حقوق شهروندی در دولت تدبیر وامید به بار می نشیند، اضافه کرد: این همایش نه پایان بلکه آغازی بر این موضوع مهم است. جامعه حقوقی کشور مفتخر است که با حضور یکی از اعضای برجسته خود در مسند ریاست جمهوری گام بلندی را در موضوعی بر می دارد که برای جوامع پیشرفته شاخص توسعه یافتگی و برای دیگر کشورها آرزویی بلند است.

حجت الاسلام انصاری اظهار داشت: اینکه رییس جمهوری بر خلاف عرف موجود در جهان که نوعا قوه مجریه توسط دیگر قوا به حقوق اساسی دعوت و الزام می شوند، از ابتدا و حتی قبل از انتخاب تا امروز بر حقوق شهروندی پافشاری کرده و داوطلبانه منشور حقوق شهروندی را عرضه و بر آن متعهد می شود، دستاوردی بزرگ و در نوع خود بی نظیر است.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: از جامعه حقوقی که دولت را در این مسیر تنها نگذاشتند و هر گاه دولت نیاز به اندیشه و مشورت و حضور آنان داشته، از هیچ کمکی دریغ نکرده اند و امروز هم با حضور ارزشمندشان به دولت و رییس جمهوری دلگرمی داده اند که در این مسیر ارزشمند تنها نیست و جامعه حقوقی و بلکه همه ملت ایران را در پشت سر خود دارد، صمیمانه تشکر می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز