معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بودجه عمرانی در سال آینده کاهش می یابد

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۰:۲۸:۴۷
کد خبر: ۴۹۵۷۹۲
بودجه عمرانی در سال آینده کاهش می یابد
وزیر راه و شهر سازی از تخصیص20 درصد اعتبار برای پیشرفت طرح های عمرانی در سال جاری، خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، "عباس آخوندی" در این خصوص، گفت‌: در سال جاری ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم که کل بودجه عمرانی ۵۷ هزار میلیارد تومان بود یعنی ۲۰ درصد کل بودجه به شکل اسمی در اختیار پیشرفت و ساخت پروژه های عمرانی قرار گرفت اما در نهایت با احتساب اوراق مشارکت، اسناد و تعهدات آتی ۲۵ هزار میلیارد تومان از این بودجه یعنی رقمی در حدود ۹ درصد به بخش عمرانی اختصاص یافت.

وی افزود:‌ براساس لایحه بودجه سال ۹۶، بودجه اختصاص یافته به حوزه عمرانی در سال آینده نسبت به سالجاری کاهش می یابد زیرا بودجه اسمی حدود  ۴۰ هزار میلیارد تومان است و معلوم نیست که چند درصد از آن در نهایتاختصاص می یابد.

آخوندی تأکید کرد: اجرای اقدامات زیربنایی با بودجه دولتی امکانپذیر نیست و پیش بینی می شود که در سال ۹۶، صادرات نفت ایران به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسد که با این افزایش هم تامین بودجه جاری و عمرانی کشور سخت است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه‌های عمران و آبادانی کشور روند نزولی داشته است و اگر در سال های گذشته نسبت بودجه جاری به عمرانی ۷۰ به ۳۰ بود هم اکنون بودجه کشور ۹۰ درصد جاری و ۱۰ درصد عمرانی است.
آخوندی با انتقاد از برخی هزینه های انجام شده در کشور، اظهارداشت: اگر هزینه‌ای در ایران انجام شود برگرداندن آن سخت است، به عنوان نمونه هزینه یارانه یا مسکن مهر برگردانده نشد البته من دو بار هزینه مسکن مهر را برگردانم و تاوان آن را دادم.

وی بیان کرد: همچنان بر موضع خودم درباره منافات طرح مسکن مهر با منافع ملی و همچنین هدر رفت بودجه کشور اصرار دارم و به مخالفتم با این طرح ادامه می‌دهم و هزینه آن را هم می‌پردازم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از همان ابتدای تصدی وزرات می‌توانستم به جای مخالفت با مسکن مهر هر روز هزاران واحد آن را افتتاح کنم اما معتقدم که این طرح به زیان کشور است.

آخوندی گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مسکن مهر انجام شده است اما هنوز ۳۰ درصد از جمعیت شهری ایران در وضعیت بد مسکنی به سر می برند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انگاره اقتصادی در کشور باید تغییر کند و اقتصاد ملی هزینه توسعه زیربنایی را تأمین کند و از این تأمین مالی، بازگشت اقتصادی هم داشته باشد و اتکای طرح های عمرانی به بودجه دولتی کاهش یابد.

به گفته آخوندی،  میزان سرمایه‌گذاری در سازمان بنادر طی ۳ سال گذشته به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و باید این موضوع را در نظر داشت که بنادر را با اتکا به بودجه دولتی نمی توان توسعه داد همانطور که آزادراه‌های تهران - شمال، اصفهان - شیراز، حرم تا حرم و... از سرمایه‌ خصوصی توسعه داده‌ایم.

وی گفت: با بودجه دولتی امکان توسعه زیربناها فراهم نیست و در موقعیتی قرارداریم که باید تغییر گفتمان در حوزه اقتصادی انجام پذیرد و انگاره ها تغییر کند البته برداشتن این گام،  سخت است زیرا دولت، ملت و فعالان یک بخش به انگاره آن حوزه خو گرفته‌اند و برای تغییر آن مقاومت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از اقداماتی که برای تغییر انگاره ها انجام شد توسعه بندر چابهار با مشارکت بخش خصوصی بود ضمن اینکه برای توسعه بنادر شهید رجایی و جاسک هم باید سرمایه خصوصی جذب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نخستین بار در ایران خط آهن کرمان - سیرجان با سرمایه بخش خصوصی فعال شد و فرودگاه ها را هم به همین روش با سرمایه خصوصی توسعه دادیم.

آخوندی بیان کرد: مشارکت با سرمایه گذار خصوصی یک بازی برد - برد است البته برای ترغیب سرمایه گذاران این بخش باید بسته های تشویقی ارائه کنیم و مدلهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

وی افزود: برای حضور در تجارت بین المللی باید در همه زمینهها توسعه و پیشرفت داشته باشیم، با ۱۰۰ فروند هواپیمای فرسوده نمی‌توان حرفی برای گفتن داشت بلکه باید قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای نو را منعقد کنیم وعلاوه بر حذف دلالان و واسطه‌گران، ناوگان هوایی کشور را نو کنیم.  

آخوندی گفت: حضور ۱۸ لاینر(خط کشتیرانی) بین المللی در بنادر کشور موجب می شود که فضای رقابتی در حوزه بنادر ایجاد شود و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم بیش از این پیشرفت کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، علاوه بر توسعه بنادر باید از سایر مزیت های دریا هم بهره برد هم اکنون بندر شهیدرجایی، ۲۴۰۰ هکتار پس کرانه دارد و سازمان بنادر به دنبال افزایش ۲۴۰۰ هکتار جدید است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز