تولید و صادرات نفت سعودی ها کاهش یافت

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۲:۵۷:۱۰
کد خبر: ۴۹۵۹۹۲
تولید و صادرات نفت سعودی ها کاهش یافت
آمار رسمی حاکی از این است که عربستان سعودی صادرات روزانه نفت خود را در ماه اکتبر ، ١٧٦ هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن (سپتامبر) کاهش داده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس اطلاعات موسسه ارزیابی داده های مشترک سازمان ها (جودی) که روز دوشنبه (٢٩ آذر ماه) منتشر شد، عربستان سعودی عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان، در ماه اکتبر، روزانه هفت میلیون و ٦٣٦ هزار بشکه نفت خام صادر کرد که این میزان در ماه سپتامبر، هفت میلیون و ٨١٢ هزار بشکه در روز بوده است.


این داده ها نشان می دهد که عربستان در ماه اکتبر ١٠ میلیون و ٦٢٥ هزار بشکه نفت تولید کرد که در مقایسه با ١٠ میلیون و ٦٥٠ هزار بشکه در روز ماه سپتامبر، کاهش یافته است.


ریاض که تولید نفت خود را از میانه سال ٢٠١٤ به عنوان دفاع از سهم بازار در برابر تولید کنندگان رقیب از جمله نفت شیل آمریکا، در سطح بالا نگه داشته بود، پس از حدود دو سال افت قیمت های نفت که بودجه بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت را با کسری روبرو کرد و حتی موجب ناآرامی در برخی کشورها شد، سیاست نفتی خود را به سوی محدود کردن تولید به منظور کاهش مازاد عرضه تغییر داد.


کشورهای تولید کننده عمده عضو و غیر عضو اوپک در نتیجه این تغییر سیاست، پس از ١٥ سال با محدودکردن تولید نفت موافقت کردند.


بر اساس داده های جودی، میزان ذخیره سازی داخلی نفت خام عربستان سعودی از ٢٧٨ هزار و ٦٨٨ میلیون بشکه در سپتامبر به ٢٧٦ هزار و ٥٨٦ هزار بشکه در ماه اکتبر کاهش یافته است.


اوج ذخیره سازی نفت عربستان در اکتبر ٢٠١٥ به میزان ٣٢٩ هزار و ٤٣٠ هزار بشکه بود.


جودی می افزاید: میزان ظرفیت پالایش نفت خام داخلی عربستان در اکتبر دو میلیون و ٥٦٤ هزار بشکه در روز بود که نسبت به دو میلیون و ٤٢٦ هزار بشکه در ماه سپتامبر افزایش یافته است.


همچنین صادرات فرآورده های پالایش شده نفتی این کشور در اکتبر به یک میلیون و ٤٤٣ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که در سپتامبر یک میلیون و ٣٤٩ هزار بشکه در روز بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز