در نشست مطبوعاتی؛

علی شمخانی: قرارگاه مشترک با روسیه در سوریه داریم

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۲:۴۶:۲۷
کد خبر: ۴۹۶۰۶۰
علی شمخانی: قرارگاه مشترک با روسیه در سوریه داریم
دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری بیان کرد: ما یک قرارگاه مشترک با روسیه در سوریه داریم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی ظهر امروز در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و حلب و دیگر مسائل مرتبط با این موضوع پاسخ گفت.

 علی شمخانی در مورد سفر اخیر نماینده پوتین به تهران و دیداری که وی با برخی از مقامات کشورمان از جمله وی داشته است، اظهار کرد: ما یک کار مشترک و مفصلی با برخی از کشورهای منطقه در موضوع مبارزه با تروریسم داریم. یک کار میدانی و دیپلماتیک که نیازمند انجام رایزنی‌ها و مشاوره جهت عبور از برخی از معضلات برای این همکاری‌ها هستیم.

وی گفت: سفر اخیر نماینده آقای پوتین به تهران نیز در همین چارچوب بود. ما یک قرارگاه مشترک در سوریه داریم که ایران در آن با کمک روسیه کار مستشاری جهت کمک به ارتش سوریه و نیروهای مقاومت انجام می‌دهد. یک کار مشترکی با محوریت عراق، سوریه، ایران و روسیه در جهت طراحی مبارزه با تروریسم در بعد نظامی داریم که برخی از حوادث از جمله استفاده از فضای هوایی ایران که صورت گرفت در همین چارچوب بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ایشان یکسری پیشنهاداتی را فراهم کرده بود که با توجه به شرایط جدید منطقه در بعد نظامی اقدامات خود را به شکل مناسب‌تری انجام دهیم و در بعد سیاسی و هماهنگی منطقه‌ای با حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دولت سوریه ابعاد آینده تحولات سوریه را مورد بررسی قرار دهیم و در این ارتباط به یک توافقی رسیدیم و قرار شد در این چارچوب اقدامات خود را هماهنگ کنیم.

وی گفت: برخی از فرآیندهای اجرایی این مساله در نشست امروز مسکو بین سیاسیون سه کشور (ایران، ترکیه و روسیه) مورد بررسی قرار می‌گیرد تا یک کار مشترک در بعد نظامی با روسیه برای کمک به سوریه انجام شود.

شمخانی در ادامه نشست خود با خبرنگاران در مورد قطعنامه 2328 شورای امنیت سازمان ملل متحد که شب گذشته در ارتباط با سوریه تصویب شد، گفت: در این قطعنامه به دو موضوع اساسی توجهی نشده و یک جایگاهی نیز برای یک موضوع منفی در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در این قطعنامه در هیچ بندی در ارتباط با کمک به مردم سوریه و آواره‌های آن و مسائل مرتبط با مردم صحبتی نشده و از دیگر سو وظایف دولت سوریه نیز در این قطعنامه باز هم به عمد فراموش شده است.

وی بیان کرد: ما در این قطعنامه شاهد حمایت از خروج سالم مسلحین از این منطقه هستیم که در واقع آنها عامل اصلی تجزیه حلب هستند. امیدواریم این قطعنامه را مبنایی برای پشتیبانی مجدد از ارتش شکست خورده تروریست‌ها قرار ندهند.

شمخانی گفت: متاسفانه برخی از دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای استفاده از تروریسم را به عنوان اقدامی راهبردی در پیشبرد اهداف خود مدنظر قرار می‌دهند و این قطعنامه نیز انعکاس بخشی از دیدگاه‌های این تفکر است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمایت شگفت‌آور غرب و متحدان منطقه‌ای آن از تروریست‌های شناسنامه‌دار که سابقه جنایت و اقدامات ضد بشری آنها کاملا در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهان است، اظهار کرد: این رفتار غیرقابل قبول غرب و برخی از کشورهای منطقه نشان می‌دهد که رویکرد بهره‌برداری ابزاری از تروریسم برای مقاصد سیاسی دارای ابعاد راهبردی بوده و مردم منطقه باید طی سال‌های آینده نیز هزینه‌های انسانی و اقتصادی این سیاست‌ها را بپردازند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اراده قاطع روسیه و ایران برای تداوم همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی از دولت قانونی سوریه، افزود: روسیه هم‌پیمان ما در جنگ با تروریسم بوده و در این عرصه در حوزه‌های سیاسی و نظامی به خوبی درخشیده است.

شمخانی افزود: علیرغم تلاش‌های گسترده دشمنان برای مخدوش نمودن این همکاری با درایت رهبران دو کشور هماهنگی‌های فیمابین در حد بسیار بالایی بوده که در کنار هزینه‌های انجام شده فرصت‌ها و موقعیت‌هایی را برای دو کشور ایجاد کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خود با خبرنگاران در مورد آخرین تحولات سوریه و آزادسازی حلب، افزود: انعکاس پیامدهای ناشی از پیروزی مردم سوریه، ارتش سوریه و جبهه مقاومت در حلب و همچنین بسیج سیاسی و تبلیغاتی که در حمایت از شکست خوردگان صورت گرفته حکایت از این دارد که نبرد حلب به عنوان نبرد تعیین‌کننده در صحنه سوریه انتخاب درستی بوده و این امر یک نقطه عطفی در اثبات این ادعاست که راه‌حل مشکل سوریه راه‌حل سیاسی است و راه‌حل نظامی قادر به شکست یک ملت و یک حکومت مستقر نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خود با خبرنگاران در مورد آخرین تحولات سوریه و آزادسازی حلب، افزود: انعکاس پیامدهای ناشی از پیروزی مردم سوریه، ارتش سوریه و جبهه مقاومت در حلب و همچنین بسیج سیاسی و تبلیغاتی که در حمایت از شکست خوردگان صورت گرفته حکایت از این دارد که نبرد حلب به عنوان نبرد تعیین‌کننده در صحنه سوریه انتخاب درستی بوده و این امر یک نقطه عطفی در اثبات این ادعاست که راه‌حل مشکل سوریه راه‌حل سیاسی است و راه‌حل نظامی قادر به شکست یک ملت و یک حکومت مستقر نیست.

وی افزود: آزادسازی حلب از کنترل گروه‌های تروریستی دستاورد بزرگ نظامی برای ارتش سوریه و جبهه مقاومت است.

شمخانی همچنین در مورد نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو و همچنین سفر وزیر دفاع به روسیه و دیدارش با همتایان خود، اظهار کرد: تماس‌ها و رایزنی‌های مستمر میان ایران و روسیه که پشتیبانی‌کننده دولت سوریه در مبارزه با تروریسم هستند موضوع جدیدی نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حضور ترکیه در این اجلاس می‌تواند در فراهم شدن زمینه‌های لازم به منظور پایان بخشیدن به اشغال خاک سوریه توسط این کشور و تجدیدنظر در سیاست‌های گذشته در خصوص حمایت از معارضین مسلح در سوریه موثر باشد.

وی ادامه داد: اگرچه گفت‌وگوها و تبادل نظر میان بازیگران اصلی در بحران سوریه می‌تواند در کاهش ابعاد تنش تاثیرگذار باشد اما اینگونه نشست‌ها نباید از سوی برخی از کشورها به عنوان ابزاری برای عملیات تاخیری و بازسازی توان از دست رفته برای تداوم سیاست‌های گذشته تلقی شود.

شمخانی با بیان اینکه مرور حوادث شش سال گذشته این موضوع را اثبات می‌کند که راه‌حل سوریه راه‌حل نظامی ندارد بلکه یک راه‌حل سیاسی است و باید به عنوان یک مبنا دنبال شود و کشورهای دیگر را از تجاوز به خاک سوریه برحذر دارد، بر اهمیت حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه در هر نوع تحرک سیاسی تاکید کرد و گفت: حمایت‌های انجام شده از تروریست‌ها از سوی برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه باعث شده که خسارت‌های زیادی به مردم سوریه و زیرساخت‌های این کشور وارد شود و باید این وضعیت خاتمه پیدا کند تا کشور سوریه نیز بتواند به عنوان یک کشور باثبات منطقه به اهداف خود دست پیدا کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز نگرانی در خصوص برخی از تلاش‌ها به منظور نقض حاکمیت ملی سوریه و فراهم کردن زمینه تجزیه این کشور، گفت: همانگونه که دنیا بعد از شش سال جنگ در سوریه متوجه تاثیرگذاری و ارجحیت راهکارهای سیاسی بر اقدامات نظامی شده است باید به این واقعیت توجه کند که طرف اصلی مذاکره و توافق برای دستیابی به راه‌حل سیاسی دولت قانونی سوریه بوده و هیچ طرفی نمی‌تواند به نیابت از دولت و ملت سوریه برای آینده این کشور تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم تروریست‌ها و حامیان آنها از شکست حلب درس گرفته و مسیر مذاکره با دمشق را انتخاب کنند چرا که ادامه دسیسه‌های سیاسی و بازسازی توان نظامی برای ادامه جنگ فرجامی به غیر از تداوم خسارت‌های انسانی و نابودی بیشتر زیرساخت‌های حیاتی سوریه به دنبال نخواهد داشت.

 

نظر شما