بهمن کشاورز در گفت و گو با برنا:

منشور حقوق شهروندی در قالب مصوبه قانونی در آینده دیده خواهد شد/ دولت مردم را به مطالبه گری دعوت کرد

۱۳۹۵/۱۰/۰۳ - ۰۹:۳۱:۳۹
کد خبر: ۴۹۷۰۲۷
منشور حقوق شهروندی در قالب مصوبه قانونی در آینده دیده خواهد شد/ دولت مردم را به مطالبه گری دعوت کرد
یک وکیل دادگستری گفت: دولت با با تنظیم سند حقوق شهروندی مردم را به آگاهی و مطالبه گری دعوت کرد.

منشور حقوق شهروندی که 29 آذر و در روز حقوق بشر رونمایی شد، همچنان در جمع حقوقدانان مطرح است. «بهمن کشاورز» حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا پیرامون اجرایی شدن این سند گفت: این منشور برخی از اصول قانون اساسی  را یادآوری  می کند اما در عین حال به مواردی  بر می‌خوریم که در فصل سوم قانون اساسی به صورت مشخص به آن اشاره نشده است. انتشار منشور حقوق شهروندی که با تاخیر از سوی رییس‌جمهوری ایران رونمایی شد، اقدامی مثبت و امیدوارکننده بود و کیفیت کار انجام شده توجیه مناسبی برای تاخیر آن است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مقاماتی که مسوول رعایت و اعمال و اجرای حقوق شهروندی هستند اولا باید با جزییات قضایا آشنا شوند، ثانیا باید بفهمند این قضایا جدی بوده و رعایت آن‌ها نه لطف و احساس به مردم بلکه انجام وظیفه است و اگر در این موارد تخطی کنند به عواقب جدی دچار خواهند شد.

او با تاکید بر اینکه در قسمت ارجاعات قانونی مواد منشور مفاد آن با برخی اصول قانون اساسی منطبق است، افزود: بسیاری از قوانین عادی در این منشور ذکر شده از جمله باید به قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون انتخابات و ... اشاره کرد و همین باعث می‌شود که مسله فقدان ضمانت اجرا حدودی برطرف شود. 

کشاورز در خاتمه با اشاره بر اینکه "این سند یک گام مهم جهت آگاهی رساندن به مردم است" گفت: متاسفانه بسیاری از مردم از حقوق خود آگاه نیستندو دولت شاید نتواند از جایگاه قوه مجریه قانون گذاری کند ولی با انجام چنین عملی آن ها را به آگاهی و مطالبه گری دعوت کرد. اقدامی که نتیجه آن سالیان دیگر در قالب مصوبه قانونی و جایگاه اجرایی در قانون آیین دادرسی دیده شود.

 

نظر شما