دکتر روحانی در دیدار نخست وزیر قرقیزستان:

بخشهای خصوصی ایران و قرقیزستان برای همکاری تشویق شوند

۱۳۹۵/۱۰/۰۳ - ۱۳:۰۴:۴۹
کد خبر: ۴۹۷۱۵۲
بخشهای خصوصی ایران و قرقیزستان برای همکاری تشویق شوند
رییس جمهوری اسلامی ایران بر تلاش مسئولان ایران و قرقیزستان برای ارتقای سطح مناسبات و همکاری های همه جانبه میان دو کشور و استفاده حداکثری از توانمندی ها و فرصت های متقابل در این راستا تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بعد از ظهر جمعه و در بیشکک، در دیدار "سورونبای جین بیکف" نخست وزیر قرقیزستان با اشاره به توافقات و اسناد امضا شده ایران و قرقیزستان در سفر متقابل روسای جمهور دو کشور به تهران و بیشکک، اظهار امیدواری کرد تا با تلاش بیشتر روسای کمیسیون مشترک و سایر مسوولان سطح مناسبات و همکاری های فی مابین در راستای منافع دو ملت ارتقا پیدا کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای همسایگان خود در منطقه آسیای مرکزی بویژه قرقیزستان جایگاه ویژه و خاصی قایل هستیم، بر ضرورت استفاده و بهره برداری حداکثری از توانمندی ها و فرصت های موجود برای توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

دکتر روحانی تسهیل در صدور ویزا و توسعه روابط بانکی و مبادلات مالی ایران و قرقیزستان را در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی میان فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دو کشور حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: باید بخش خصوصی ایران و قرقیزستان برای توسعه همکاری های متقابل و مشترک تشویق شوند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه علی رغم روابط بسیار نزدیک سیاسی و فرهنگی دو کشور، سطح روابط اقتصادی تهران- بیشکک در حال حاضر متناسب با ظرفیت های متقابل نیست، افزود: کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان باید در راستای افزایش روابط اقتصادی و رساندن آن به سطح مطلوب فعالتر برنامه ریزی کنند.

دکتر روحانی با اشاره به آمادگی شرکت های ایرانی برای ارائه خدمات فنی و مهندسی و اجرای طرح های توسعه ای در قرقیزستان، خاطرنشان کرد: شرکت های ایرانی امروز با حضور در مناقصه های بین المللی طرح های گوناگونی را با قیمت مناسب و کیفیت برتر به اجرا می رسانند.

رییس جمهوری همچنین بر گسترش همکاری های دو کشور در بخش های کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل و راه آهن تاکید کرد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امنیت کشورهای منطقه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، افزود: امروز تروریسم خطری بزرگ برای منطقه است و ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مواد مخدر را در اختیار دوستان خود در منطقه قرار دهد.

رییس جمهوری ادامه داد: آنهایی که امروز به نام اسلام در منطقه و جهان خشونت و جنایت به راه انداخته اند هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و باید در راستای تنویر افکار عمومی و اذهان جوانان تلاش کنیم.

"سورونبای جین بیکف" نخست وزیر قرقیزستان نیز در این دیدار با اشاره به نزدیکی و روابط دوستانه دو کشور، گفت: اراده دو دولت بر توسعه هرچه بیشتر مناسبات و همکاری های همه جانبه است و تمام تلاش خود را برای تسریع در اجرای توافقات و اسناد فی مابین به کار خواهیم بست.

نخست وزیر قرقیزستان همچنین بر اهتمام دولت قرقیزستان برای گسترش روابط با ایران در بخش های مختلف ازجمله انرژی و کشاورزی و تسهیل در ارائه ویزا و روابط بانکی دو کشور تاکید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز