با رای نمایندگان؛

دولت ملزم به کوچک سازی در ۵ سال آینده شد

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۲۰:۲۹:۳۷
کد خبر: ۴۹۸۰۶۴
دولت ملزم به کوچک سازی در ۵ سال آینده شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم به کوچک سازی در پنج سال آینده اجرای برنامه ششم توسعه کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۳۳ این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن، در راستای اصلاح نظام اداری، موضوع «صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضرور و هزینه‌ زاید، اقدامات زیر انجام می‌شود :

۱- کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاههای اجرایی به استثنای مدارس دولتی در طول برنامه، ‌حداقل به میزان پانزده درصد (۱۵%) نسبت به وضع موجود (حداقل پنج درصد(۵%) در پایان سال دوم) از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشارکت با بخش های غیردولتی با اولویت تعاونی ها، حذف واحدهای غیرضرور، کاهش سطوح مدیریت، کاهش پست های سازمانی، انحلال و ادغام سازمان‌ها و مؤسسات و واگذاری برخی از وظایف دستگاه های اجرایی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تصویب شورای‌عالی اداری به جزء در مواردی که تاسیس آنها با مجوز مجلس شورای اسلامی باشد.

طبق تبصره این بند کلیه موارد مذکور باید در چارچوب قوانین و با رعایت آنها صورت پذیرد.

۲- به‌کارگیری افراد در قالب قرارداد کار معین (مشخص) یا ساعتی برای اجرای وظایف پست های سازمانی، فقط در سقف مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز است. تمدید قراردادهای قبلی بلامانع است.

دولت در حدود اعتبارات هزینه‌ای سالانه متناسب با نرخ تورم نسبت به تعیین ضریب حقوق کارکنان دولت اعم از مشمولان و غیرمشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.

نمایندگان مجلس همچنین با ارجاع ماده 32 به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

براساس ماده 32 که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، دولت موظف است به منظور تحقق سیاست های کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستائیان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور روستاها، اقدامات زیر را به انجام رساند:

1 - اقدامات اقتصادی و بخشی:

1-1 – دولت مکلف است در راستای برنامه ‌ریزی منطقه‌ ای و تقویت اقتصاد روستایی و توسعه اقتصادی صادرات محور در طول برنامه هرسال، در 5000 روستا را مبتنی برسند آمایش سرزمین کشور( و با توجه به استعدادها و ظرفیت های بومی و محیطی و قابلیت محلی– اقتصادی آن منطقه) با مشارکت نیروهای محلی و با بهره ‌گیری از تسهیلات بانکی، حمایت های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آن روستاها را به وسیله سازمان برنامه و بودجه استان تهیه و به تصویب شورای توسعه و برنامه‌ ریزی استان های مربوطه برساند. سازمان موظف است تعداد روستاهای سهمیه استانی را تا سه ماه اول سال اول برنامه اعلام نماید.

1-2- تنظیم و ارائه هدفمند و شفاف اعتبارات مربوط به عمران و توسعه روستایی و عشایری در بودجه سنواتی، تحت پیوستی با عنوان 'عمران و توسعه روستایی' و اختصاص بودجه عمرانی مربوط به این فصل انجام پذیرد.

1-3- کاهش مدت زمان پاسخ به استعلام‌ها و صدور پروانه ساخت بنگاه های اقتصادی روستایی و عشایری از هرکدام از دستگاه های ذی‌ربط، به حداکثر(15) روز و توسعه حداقل (54) خوشه کسب و کار روستایی، بهره‌برداری و ساخت (98) ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد (1.914.000) فرصت شغلی در روستاها و مناطق عشایری، از طریق احداث و توسعه بنگاه‌های اقتصادی رقابت‌پذیر و صادرات گرا انجام شود.

تبصره– درآمد ناشی از سرمایه ‌گذاری در فعالیت های اقتصادی تولیدی کشاورزی و صنایع بلافصل آن در روستاها و مناطق عشایری و خدمات بخش کشاورزی در آن مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

1-4- منابع مورد نیاز برای رشد سالانه حداقل ده‌درصد (10%)‌ شاخص‌های برخورداری تعیین شده در ساماندهی عشایر تأمین گردد.

1-5- تهیه طرح عمرانی برای (10.000) روستا در طول برنامه با اولویت مناطق کمتر برخوردار

1-6- آموزش (100) هزارنفر از روستاییان و عشایر به‌عنوان عناصر پیشرو و تسهیل‌ گر در زمینه برنامه‌ریزی محلی، توسعه فعالیت های اقتصادی و برنامه‌های فرهنگی، بهبود خدمات‌رسانی، جلب مشارکت‌های مردمی و نظارت بر اثربخشی طرح‌های دستگاه های اجرائی انجام پذیرد.

1-7- مساعدت و تسهیل در راه‌اندازی و توسعه واحدهای گردشگری توسط بخش خصوصی، به نحوی که با رعایت ضوابط زیست‌محیطی و شئونات اسلامی، ورود گردشگری به روستاها و مناطق عشایری کشور و درآمد روستائیان و عشایر از این محل به‌ صورت سالانه رشد یافته و واحدهای گردشگری کشاورزی نیز سالانه پنج‌ درصد(5%) رشد یابد.

1-8- برنامه هدفگذاری شده و مدون فرهنگی برای روستاها و مناطق عشایری با محوریت تقویت معارف قرآنی و اهل بیت‌ علیهم ‌السلام، احداث و توسعه مساجد، خانه‌های عالم و کتابخانه‌ها و آموزش نیروهای متعهد در روستاها و مناطق عشایری برای هدایت امور فرهنگی و دینی تهیه و انجام شود.

1-9- حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی، به‌ویژه از طریق خرید تضمینی به‌ منظور توسعه تولید انرژی زیستی سالانه دودرصد (2%) از روستاهای بالای (100) خانوار و نواحی عشایری، از محل جمع‌آوری، انباشت و تبدیل پسماندهای کشاورزی، صنعتی و خانگی به نحوی که علاوه بر تولید و تأمین پایدار انرژی پاک، اشتغال روستایی و تولید کود کشاورزی بهبود یابد.

1-10- شناسایی روستاهای در معرض خطر سوانح طبیعی (سیل، زلزله، رانش، لغزش و نظایر آن) جهت اجرای طرح های ایمن‌سازی این سکونت‌ گاه ها با همکاری دستگاه های مسؤول و مشارکت مردم و نهادهای محلی،‌ به ‌نوعی که حداقل سی ‌درصد(30%)‌ روستاهای در معرض خطر تا پایان برنامه ایمن‌سازی گردند.

1-11- شاخص‌های شناسایی بافت‌های فرسوده و نابسامان روستایی و تهیه و اجرای طرح های بهسازی بافت‌های فرسوده در روستاهای دارای اولویت تعیین گردد.

2 - اقدامات عمرانی زیربنایی:

دولت مکلف است:

2–1- به منظور ساماندهی منظومه های روستایی و سطح بندی و توزیع مناسب فعالیت و خدمات عمومی روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است متناسب با اعتبارات مصوب نسبت به تهیه حداقل 300 طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی اقدام نماید.

تبصره- شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان به عنوان مرجع تصویب این طرحها تعیین و کمیته های برنامه ریزی شهرستان موظفند اولویتهای مصوب طرح را در توزیع اعتبارات سالانه ملاک عمل قرار دهند.

2–2- زمین و اعطاء تسهیلات لازم به منظور احداث فضاهای اقامتی موقت مجتمع خدمات گردشگری- مسافرکاشانه در 300 روستای هدف گردشگری با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و توزیع عادلانه در کشور را تأمین نماید.

2–3- سیصد روستاهای هدف گردشگری و تامین اراضی و تسهیلات مورد نیاز برای احداث فضاهای اقامتی موقت، مجتمع خدمات گردشگری، مسافرکاشانه در روستاهای هدف گردشگری منتخب و اجرای طرحهای مورد نیاز با مشارکت بخش خصوصی را بهسازی نماید.

2–4- حداقل 400 کانون توسعه و اشتغال روستایی و اعطای کمکهای فنی و اعتباری و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه فعالیتهای تولیدی و خدماتی از جمله ایجاد بازارچه‌های مرزی (محلی) در این نقاط شناسائی و اجرا نماید.

2–5- تمهیدات لازم در طول سالهای برنامه بگونه ای که شاخص برخورداری از اجرای طرح های هادی و بهسازی محیط روستاها و نیز مقاوم سازی مسکن روستایی نسبت به ابتدای سال اول برنامه حداقل به میزان 50% افزایش یابد.

2–6- امکان سنجی، طراحی و اجرای ایجاد سامانه های جمع آوری و دفع بهداشتی زباله‌های روستایی در محدوده بخش یا شهرستان

2–7- طراحی و اجرای پروژه‌های دفع بهداشتی فاضلاب در روستاها با اولویت روستاهایی واقع در حریم رودخانه ها، تالاب ها، سدها

2–8- تهیه و اجرای طرحهای ساماندهی و بهسازی حداقل 20% روستاهای واقع در بخشهای مرزی با رویکرد پدافند غیرعامل جهت توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

2-9- وجوهی که تحت عنوان کمک یا سهم عواید مالیات بر ارزش افزوده به دهیاریها تعلق می گیرد، در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده می‌شود تا با نظارت نهاد یادشده به صورت 75% برای اقدامات عمرانی و 25% برای امور جاری توسط دهیاریها هزینه گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز