رییس جمهوری با نزدیک شدن به سالروز برجام تشریح کرد؛

اگر برجام نبود چه می‌شد؟

۱۳۹۵/۱۰/۱۳ - ۱۱:۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۰۱۰۶۶
اگر برجام نبود چه می‌شد؟
رییس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در پاسخ به سوالی وضعیت کشور در صورت اجرایی نشدن برجام را تشریح کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، "حسن روحانی" رییس جمهوری کشورمان با اشاره به اینکه تا چند روز آینده به 27 دی ماه سالروز اجرای برجام خواهیم رسید، اظهارداشت: در تعهداتی که در برابر برجام داریم، آخرین قسمت آن در سالروز برجام نهایی می شود، در فردو بخشی از تعهدات را داریم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما یکساله است و تا 27 دی ماه امسال اجرایی می شود.

وی ادامه داد: امیدوارم طرف مقابل ما نیز به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در همه کشورها به خصوص آن هایی که در برجام با هم تعامل داشتیم، باشیم.

رییس جمهوری گفت: نتیجه برجام به نفع همه است و نتیجه برد- برد است و امیدوارم همه شاهد این نتیجه باشیم.

وی تاکید کرد: اگر برجام نبود الان براساس آن کاهشی که آنها تصویب کرده بودند و به طور مداوم صورت می گرفت در سال 95، صادرات نفت ما 250هزار بشکه در روز می شد. فرض بگیریم آن هم اجرا نمی شد و همین یک میلیون بشکه بود، درآمد ما نصف و از آن هم کمتر می شد. ما حداکثر می توانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم و کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم اما الان درآمد ما با میعانات از دو برابر هم بیشتر است.

رییس جمهوری در ادامه گفت: امیدواریم امسال در بخش بودجه عمرانی بالای 30هزار میلیارد تومان تحقق یابد. البته برنامه ما 37هزار میلیارد تومان است اما تلاش ما این است که بیش از 30هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی مصرف کنیم.

روحانی تصریح کرد: بسیاری از بدهکاری های گذشته را پرداخت کردیم. البته نمی خواهم بگویم همه چیز ایده آل است. توانستیم بدهی ها را نسبت به فرهنگی ها و نسبت به ایثارگران پرداخت کنیم.

وی افزود: پول گندم بار سنگینی برای ما بود، توانستیم آن را به کشاورزان عزیز پرداخت کنیم. در بیمه یک مقدار عقب هستیم و یک مقدار البته انجام شده و تلاش ما این است که در هفته های آینده هشت هزار میلیارد تومان پول بیمه ها را بدهیم، به هر حال 11میلیون نفر در یکی دو سال زیر پوشش بیمه آمده اند. یک رقم بسیار بالایی است و هزینه سنگینی دارد.

روحانی گفت: بیش از 11میلیون نفر حاشیه نشین داریم. شرایط تمام این حاشیه نشینی ها که هیچ خدماتی به آنها نمی رسد، به مراتب بدتر از روستاییان است. اینها زیر پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. پایگاه ها و مراکز درمانی ایجاد و پزشک به این مناطق اعزام شدند، همه زیر پوشش بیمه قرار گرفتند. اگر این ها نبود یعنی مسلما نمی توانستیم این ها را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: حتما این رشد اقتصادی که امروز داریم را نمی داشتیم. یک بخش این رشد اقتصادی مال نفت است. درست است بخش های دیگر ما داریم ولی بعضی از بخش صنعت و بخش های دیگر ما به نفت وابسته است. بخش هایی از صادرات غیر نفتی ما باز وابسته به نفت است؛ بنابراین یک حرکت خوبی در طول این یک سال به وجود آمد.

رییس جمهوری افزود: در زمینه مساله نفت، گاز، سرمایه گذاری، حمل و نقل و بیمه برجام دقیقا اجرا شده و هیچ جایی نیست که بگوییم عملیاتی و اجرایی نشده است. فقط در بحث بانک است. در بحث هسته ای هم همه آن چیزی که می خواستیم عملیاتی شده است.

دکتر روحانی اظهار کرد: ما مقداری کیک زرد می خواستیم وارد کنیم، وارد کردیم، بیش از 200تن کیک زرد وارد کردیم. 120تن دیگر وارد می کنیم. قراردادهایی که با خارج بستیم و داریم در این زمینه می بندیم؛ اگر برجام نبود همه این ها تعطیل می شد.

رییس جمهوری گفت: الان در بحث حمل و نقل ما قرار داد خرید 200فروند هواپیما را منعقد کردیم که اگر برجام نبود اینها امکان پذیر نبود. حدود 40سال است از اول انقلاب به این طرف، ناوگان ما کهنه شده، هواپیمای نو نداریم. برای سلامت مردم بسیار مهم است.

روحانی ادامه داد: مردم ما در سال چیزی حدود 4میلیارد دلار پول برای خرید بلیط از شرکت های خارجی می دهند. چرا این را به خارجی ها بدهند و باید به خودمان برگردد. نمی خواهیم بگویم این هواپیما یک روزه وارد می شود که در طول سال های آینده وارد می شود اما امیدوارم تا پایان سال چند فروند هواپیما وارد شود.

وی ادامه داد: یک حرکت بسیار خوبی است، بدون این که بودجه این هواپیما را بر بودجه عمومی کشور و نفت تحمیل کنیم. این را بر مبنای اجاره به شرط تملیک می خریم. شرکت ایران ایر متعهد است اینها را پرداخت کند، هواپیما را می گیرد و پرداخت می کند. پولی که بابت این هواپیماها با شرکت های دیگر قرارداد داریم، 18 ساله است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: خود این قرارداد، یعنی اعتماد دنیا به ایران و برجام؛ وقتی یک قراردادی بسته می شود که بازپرداخت آن 18 سال طول می کشد یعنی اعتمادی که دنیا به روند سیاست خارجی دارد.

روحانی تصریح کرد: از همه مهمتر ما ایران هراسی را در برجام به شکست کشاندیم. چون مهمتر از همه، اینها است. مخالفان ما ایران هراسی را بر کرسی نشانده بودند و ایران را تهدید همه دنیا و منطقه کرده بودند؛ در  شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده بودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز