نیویورک تایمز گزارش داد؛

درخواست دانشمندان آمریکایی از ترامپ برای حفظ برجام

۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۳:۳۸:۱۴
کد خبر: ۵۰۱۶۷۲
درخواست دانشمندان آمریکایی از ترامپ برای حفظ برجام
ده‌ها دانشمند ارشد آمریکایی با ارسال نامه‌ای از رییس‌جمهوری منتخب این کشور خواستند به توافق هسته‌ای ایران متعهد بماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، نیویورک تایمز گزارش داد روز دوشنبه 37 دانشمند ارشد آمریکایی با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از وی خواستند به توافق هسته‌ای ایران پایبند بماند. آن‌ها این توافق را ابزار مناسبی برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای نامیدند.

در بخشی از نامه‌آن‌ها به ترامپ آمده است: «ما از شما می‌خواهیم این دارایی استراتژیک و حساس آمریکا را حفظ کنید.»

امضا‌کنندگان نامه برندگان جایزه نوبل، دانشمندان کهنه‌کار در خصوص امضای توافق‌های هسته‌ای مختلف، مشاوران علمی اسبق کاخ سفید و مدیر ارشد اجرایی بزرگترین جامعه عمومی دانشمندان جهان هستند.

ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی، توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافقی که تا کنون به مذاکره گذاشته شده است» نامید. وی همچنین در سخنرانی خود برای فعالان صهیونیست در آمریکا وعده داد نخستین اولویتش، خروج از توافق هسته‌ای باشد که به ادعای او تهران به وسیله آن، واشینگتن را فریب داده است و همچنان می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.

مدیریت تنظیم این نامه بر عهده «ریچارد ال. گاروین» بود؛ فیزیکدانی که در طراحی نخستین بمب هیدروژنی جهان نقشی مهم ایفا کرد و مدتهاست در حوزه سلاح‌های هسته‌ای به واشینگتن مشاوره می‌دهد. او یکی از آخرین بازماندگان از نسل دانشمندانی است که عصر نوین هسته‌ای را بنا نهادند.

به نوشته نگارندگان این نامه، هدف از تنظیم آن اعلام ارزیابی آن‌ها در خصوص توافق هسته‌ای ایران است که حدود یک سال پیش (16 ژانویه سال 2016) به اجرا گذاشته شد. در بخش دیگری از نامه آن‌ها آمده است: «تهران – همچنان که توافق شد – حدود دو سوم از سانتریفوژهایش را که از آن‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود تعطیل کرد، بیش از 95 درصد از موادی را که تا 4 درصد غنی‌سازی کرده بود صادر کرد، و غنی‌سازی اورانیوم خود را تا غنای 20 درصد – که به سطح مورد نیاز برای تولید بمب بسیار نزدیک‌تر است – متوقف کرد. ... به همین دلیل، زمانی که تهران برای تولید یک سلاح هسته‌ای به آن نیاز دارد از چند هفته به چندین ماه افزایش یافته است.»

این دانشمندان در بخش دیگری از نامه با مطرح کردن ادعای "خطر تولید سلاح هسته ای در ایران"، نوشته اند: «به طور خلاصه، این توافق، خطر اقدام ناگهانی ایران برای تولید حجم عظیمی از مواد مورد نیاز به منظور تولید سلاح‌های هسته‌ای را به شدت کاهش داده است و فشار بر کشورهای همسایه ایران را برای توسعه گزینه‌های مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای خود نیز کاهش داده است.»

گرچه توافق هسته ای با مخالفت تمامی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا روبرو شد، مشخص نیست آیا ترامپ برای لغو آن و یا خروج آمریکا از آن وارد عمل شود. هر تلاش آمریکا در این مسیر، به منزله مطرح شدن درخواست‌های ایران برای ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای خواهد بود.

 

نظر شما