گزارش «فدرال رزرو» نشان می‌دهد؛

بانک مرکزی آمریکا نگران سیاست‌های مالی ترامپ است

۱۳۹۵/۱۰/۱۷ - ۰۹:۴۵:۳۷
کد خبر: ۵۰۲۵۹۴
بانک مرکزی آمریکا نگران سیاست‌های مالی ترامپ است
«فدرال رزرو» (بانک ‏مرکزی آمریکا) از سیاست های گشایش پولی که دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا قرار است به اجرا گذارد نگران است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، گزارش نشست اخیر کمیته سیاست پولی «فدرال رزرو» (بانک ‏مرکزی آمریکا)، که دیروز منتشر شد نشان می دهد اعضای بانک مرکزی آمریکا به شدت نگران پیامدهای اقتصادی و مالی «سیاست گشایش پولی » مورد نظر دونالد ترامپ هستند. سیاستی که با تأمین ‏نقدینگی مورد نیاز بخش‌های تولیدی و ‏سرمایه‌گذاری در کشور مورد نظر از طریق کاهش نرخ بهره بانکی، ‏بازخرید اوراق قرضه و سهام در دست مردم و ‏شرکت‌ها و همچنین مشوق های مالیاتی به اجرا گذاشته می شود.

گزارش های نشست کمیته سیاست پولی «فدرال رزرو» که در روزهای 13 و 14 دسامبر برگزار شده بود همچنین نشان می دهد اعضای این کمیته درباره تاثیرات احتمالی برنامه این سیاست پولی بر اقتصاد آمریکا و سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا به طور جدی بحث و رایزنی کرده اند.

شماری از مسئولان بانک مرکزی آمریکا از همین حالا درباره پیامدهای این سیاست ابراز نگرانی کرده اند و هشدار داده اند در این صورت بانک مرکزی آمریکا مجبور است برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم در کشور،  نرخ سود بانکی را افزایش دهد.

تقریبا همه شرکت کنندگان در نشست های کمیته سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هشدار داده اند در صورت اجرای این سیاست پیش بینی های آنها درباره رشد اقتصادی کشور به مخاطره خواهد افتاد. یعنی میزان رشد اقتصادی را که آنها برای کشور پیش بینی کرده بودند محقق نخواهد شد. آنها همچنین درباره پیامدهای چنین سیاستی بر عرضه و تقاضا نیز ابراز نگرانی کرده اند.

این مسئله از آنجا مهم است که بانک ‏مرکزی آمریکا، در نشست ماه دسامبر خود تصمیم گرفته بود نرخ سود بانکی را 25 صدم درصد افزایش دهد و رقم آن را از نیم درصد به 75 صدم درصد برساند.

بانک مرکزی آمریکا همچنین پیش بینی های خود درباره رشد اقتصادی را نیز افزایش داده و رقم آن را برای سال 2017 به یک ممیز چهار دهم درصد رساند. این در حالی است که در نشست ماه سپتامبر این نهاد پیش بینی شده بود که نرخ رشد اقتصادی کشور امسال یعنی 2017 به یک ممیز یک دهم درصد برسد. برای سال 2018 نیز پیش بینی شده است که رشد اقتصادی آمریکا به دو ممیز یک دهم درصد برسد حال آنکه در ماه سپتامبر پیش بینی شده بود رشد اقتصادی آمریکا به یک ممیز نه دهم درصد برسد.

برای سال 2019 نیز پیش بینی شده است که میزان رشد اقتصادی آمریکا به دو ممیز نه دهم درصد برسد . این در حالی است که درگزارش ماه سپتامبر کمیته سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا پیش بینی شده بود که رشد اقتصادی این کشور حدود دو ممیز شش دهم درصد باشد.

با وجود توجهی که به سیاست های اقتصادی دولت آینده آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ می شود اعضای «فدرال رزرو» تاکید می کنند که افزایش نرخ سود بانکی در کشور باید تدریجی و طی چند سال آینده باشد.

در بخش دیگر از گزارش کمیته سیاست پولی «فدرال رزرو» درباره پیامدهای افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبر جهان ابراز نگرانی شده است. این مسئله از آنجا جدی شده است که از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبر های جهان بیش از شش درصد افزایش یافته است. این مسئله نگران کننده است چون در صورت ادامه آن هزینه تولید و صادرات در آمریکا افزایش خواهد یافت. در این حالت چون هزینه واردات واردات کاهش خواهد یافت آنگاه نرخ تورم در کشور افزایش می یابد.

در این گزارش اشاره ای به چشم انداز سیاست مالیاتی و تجاری دونالد ترامپ نشده است. اما کمیته سیاست پولی آمریکا امسال نیز هشت نشست برگزار کند که نخستین آن در روزهای 31 ژانویه تا اول فوریه برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز