ابهام حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با نجفی توانا؛

زنان می‌توانند رییس جمهوری شوند/ "رجل سیاسی" شامل زنان می‌شود

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۵:۲۷:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۷۱۱
زنان می‌توانند رییس جمهوری شوند/ رجل سیاسی شامل زنان می‌شود
یک حقوق‌دان گفت: باید توجه داشت قید رجال، ناظر بر جنسیت مذکر نبوده و مفهوم "رجال" به معنای عقل در انتخابات باید تلقی شود.

«علی نجفی توانا» حقوق‌دان و وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا پیرامون حضور زنان با در نظر گرفتن واژه "رجل سیاسی" در انتخابات گفت: با توجه به صراحت اصول مختلف قانون اساسی دال بر این که همه افراد در جامعه ایرانی صرف نظر از جنسیت، نژاد، دین و... از برابری در کشور برخوردار هستند، به نظر می‌رسد زنان همانند مردان در زمینه‌های مختلف از حقوق مساوی برخوردار هستند.

او ادامه داد: باید توجه داشت قید رجال، ناظر بر جنسیت مذکر نبوده و مفهوم "رجال" به معنای عقل باید تلقی شود. با مراجعه به مذاکرات تسریع کنندگان قانون اساسی به این مطلب باید توجه شود که در ابتدا قرار بود تنها با عنوان " مردان" در قانون  اجازه ورود به انتخابات را داشته باشند ولی با درخواست و پیشنهاد شهیدبهشتی بحث رجال مطرح شد و در این اواخر سخنگوی شورای نگهبان نیز به صراحت اشاره کردند ممنوعیتی برای ورود زنان در رقابت‌های انتخاباتی وجود ندارد. 

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره بر اینکه "مجموعه مستندات و مدارک گواهی می‌دهد که زنان همانند مردان می‌تواند در انتخابات حضور پیدا کنند" گفت: هیچ  منع قانونی برای ریاست جمهوری زنان وجود ندارد.  هرچند در دوره های گذشته خانم اعظم طالقانی، نماینده پیشین مجلس از فعالین سیاسی خود را نامزد انتخاباتی ریاستجمهوری اعلام کرد و مورد قبول شورای نگهبان قرار نگرفت، در حالی که این تایید شدن هیچ ارتباطی با جنسیت این فرد نداشت و این گواهی است بر تاثیر نداشتن جنسیت در حضور و شرکت در انتخابات.

نجفی توانا در خاتمه گفت: هنگامی که بحث رجال به عنوان یک عنصر بازدارانده حضور در انتخابات برای زنان مطرح می‌شود باید توجه داشته باشیم امروز در بسیاری از پست‌های مهم دولت و حکومتی مانند معاونت ریاست جمهوری، نماینده مجلس و وزارت از وجود زنان استفاده و نتایج موفقی گرفته شده است. منصفانه نیست که با تفسیر مضیغ از قوانین زنان را از ورود به عرصه انتخابات و ریاست جمهوری محروم کنیم و حتی وظیفه ما است که برای تصدی سایر سمت ها در قوه مقننه و قضاییه باید بیشتر از حضور زنان استفاده شود.

 

نظر شما