آخوندی خبر داد؛

پیوستن دو فروند ایرباس ۳۳۰ قاره‌پیما به ناوگان هوایی

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۳:۰۰:۱۷
کد خبر: ۵۰۵۸۱۲
پیوستن دو فروند ایرباس ۳۳۰ قاره‌پیما به ناوگان هوایی
وزیر راه و شهرسازی گفت: به زودی دو فروند ایرباس 330 قاره‌پیما و چند فروند هواپیمای ATR وارد کشور می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، عباس آخوندی در برنامه فرمول یک شبکه اول سیما در باره ورود نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده به ایران هم گفت : ورود هواپیمای ایرباس آغاز یک تحول بسیار مهم در صنعت هوانوردی و مقدمه ورود ایران به عرصه های جهانی است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی به برکت مبارزات مردم و دلاوری های شهدا موقعیت های خوبی داریم اما در حوزه اقتصادی گرفتاری های زیادی داشتیم.

آخوندی تصریح کرد: خرید هواپیما نشانگر آغاز دوران جدید برای رسیدن به جایگاه مناسب در منطقه و جهان است.

آخوندی با اشاره به اینکه سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است، افزود: به دلیل تحریم ها علیه ایران، اقتصاد حمل و نقل هواپیمایی را به دست خارجی ها دادیم و مردم ایران در سالهای گذشته 4 تا 5 میلیارد دلار پول بلیت برای سفر به خارج از کشور پرداخت کردند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای خرید این هواپیما از یک روش ساده اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم و شرکت هواپیما را به یک رقم اولیه خریداری می کند و بلافاصله بعد از خرید به صورت تضمینی، به صورت اجاره به شرط تملیک،در اختیار موسسات مالی جهانی برای پرداخت بقیه قیمت هواپیما قرار می دهد و به پشتوانه همین هواپیما تسهیلات می گیرد.

آخوندی ادامه داد: مبلغ تسهیلات از بازار و محل پروازها ی داخلی و خارجی پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: هزینه ای که برای پروازهای خارجی به هواپیمایی های بین المللی می دادیم در اختیار خود ایران قرار می گیرد که این امر باعث نوسازی ناوگان می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شیوه خرید اجاره به شرط تملیک در دنیا رایج است و اکثر کشورهای دنیا هواپیما را به صورت لیزینگ خریداری می کنند.

آخوندی ادامه داد : خرید هواپیما به روش لیزینگ در ایران برای اولین بار صورت گرفته است.

اخوندی تصریح کرد: قرارداد ما رسمی است ، لیزینگ باید شفاف باشد و شرکت فروشنده و منابع تامین کننده باید دست اول باشند و خریدار هم شفاف باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما توانستیم بعد از برجام قراردادها را شفاف کنیم ، گفت: در ایران منابع مالی برای خرید هواپیما نداشتیم.

وی افزود: مطمئن هستم جهان به ما اعتماد می کند ، 40 سال است که بوئینگ خریداری نکردیم و تنها در سال 74 دو فروند ایرباس جدید وارد ایران شد.

آخوندی تصریح کرد: افرادی که با اقتصاد جهان آشنا نیستند فکر می کنند همه چیز را باید با پول نقد خریداری کنند اما نکته مهم در قرارداد این است که ما در این زمینه از بودجه دولت ، صفر دلار استفاده کردیم و همه منابع از خود شرکت ایران ایر است.

وی با اشاره به اینکه این خرید یک کار رسمی و در سطح جهان است ، گفت : قیمت اسمی این قرارداد 35 میلیارد دلار و آغاز یک اتفاق بسیار بزرگ در تاریخ ایران و آغاز بازگشت به اقتصاد جهانی است.

وزیر راه و شهرسازی درباره اختلاف قیمت این قرارداد در منابع رسمی گفت: در سایت ایرباس قیمت هرکدام از هواپیماها رسمی است و معمولا در زمان خرید چانه زنی هایی بر سر قیمت صورت می گیرد که در خرید هواپیما ، فاصله زیادی بین قیمت خریداری شده و قیمت رسمی وجود دارد.

وی افزود: قیمت واقعی خرید جزء اسرار تجاری شرکت هاست و فروشنده و خریداری قیمت واقعی را اعلام نمی کنند.

آخوندی تصریح کرد: تنها به خرید هواپیما بسنده نکرده ایم و برای نوسازی فرودگاهها، سیستم ناوبری هواپیما و مسیرهای هوایی هم اقدام شد.

وی افزود: اخیرا سیستم های راداری جدیدی اضافه کردیم تا امنیت پروازها را که از آسمان ایران عبور می کنند، هدایت کنیم.

آخوندی با بیان اینکه آسمان ایران یکی از منابع تولید ثروت ایران است ، تاکید کرد : روزی 1050 تا 1100 پرواز از آسمان ایران عبور می کنند اما آسمان ایران ظرفیت بیش از 2 هزار پرواز را دارد که لازمه این کار هدایت خطوط هوایی است.

وی ادامه داد: یکی از بحث های ما نوسازی راههای هوایی و سیستم ناوبری ایران است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بعد از برجام سرمایه زیادی برای نوسازی سیستم ناوبری ایران صرف کردیم به طوری که در گذشته روزانه 450 تا 500 هواپیما از آسمان ایران عبور می کرد که امروزه به 1050 هواپیما رسیده است.

اخوندی با اشاره به اینکه امیدواریم پروازهای عبوری از آسمان ایران بیشتر شود ، گفت: هر پروازی که از آسمان ایران عبور می کند ما حق عبور می گیریم که این حق درآمد ملت ایران است و ما از ان برای سامان دهی نظام هوانوردی ایران استفاده می کنیم.

آخوندی تاکید کرد: برای آبادانی ایران باید کارهای بزرگی انجام داد و نباید به مردم دروغ گفت و البته راستگویی هم تبعاتی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایران 60 فرودگاه دارد که 80 درصد پروازها در 9 فرودگاه صورت می گیرد و تقریبا 50 فرودگاه کشور زیر ظرفیت کار می کند.

وی افزود: به دلیل اینکه نظام سکونت گزینی ایران در 7 تا 8 کلانشهر بزرگ است، بیشتر نقاط ایران خالی از جمعیت شده است.

آخوندی تاکید کرد: در 50 فرودگاه کشور که در شهرستانها هستند هفته ای 1 تا 2 بار پرواز در آنها صورت می گیرد و در واقع هواپیماهای جدید قرار است در این فرودگاهها پرواز کنند.

وی ادامه داد : باید از این فرودگاهها استفاده کنیم تا در حد ظرفیت خود کار کنند زیرا در فرودگاهها میلیاردها تومان هزینه شده و نرخ بهره برداری آنها بسیار پائین است.

آخوندی برنامه بلندپروازانه در فرودگاه امام خمینی (ره) برای افزایش ظرفیت آن به 100 میلیون نفر در دست تهیه است، اظهار کرد: ‌ظرفیت کنونی این فرودگاه هم‌اکنون 5 تا 6 میلیون نفر در سال است که هفته پیش‌اعلام بین المللی برای افزایش ظرفیت آن به 20 میلیون نفر را انجام دادیم و با بهترین پیشنهاد ارائه شده قرارداد امضا می‌کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری جدید در فرودگاه مهرآباد، تصریح کرد: ‌ پایتخت های جهان فرودگاهی در مرکز شهر دارند که باید بتواند به پروازهای داخلی سرویس دهد، از این رو بهسازی و نوسازی فرودگاه مهرآباد را در برنامه داریم و پس از 40 سال هم سیستم های ناوبری و سطح دو باند فرودگاه مهرآباد در حال بازسازی است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ورود اولین ایرباس نو به کشور آغاز نوسازی کل ناوگان هوایی ایران و بزرگترین اتفاق در صنعت هوانوردی ایران است ، نوسازی کار کوچکی نیست چرا که بیش از دو برابر کل ناوگان هوایی ایران کار می برد.

اخوندی افزود: نگرانی‌ها درباره پایبند نبودن طرف مقابل به تحویل هواپیماها ، ناشی از تفکری است که نسبت به خودشان تردید دارند، اگر به ایران ایمان داشته باشیم یک قرارداد رسمی بسته‌ایم. البته همه چیز در عالم سیاست ممکن است روی دهد اما وقتی قراردادی را امضا می‌کنید دو طرف باید به آن متعهد باشند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه ما از فرزندان جهاد سازندگی هستیم و در آن زمان هیچ فامیلی با آقای ناطق نوری نداشتم، گفت: ‌بعد از دولت هاشمی رفسنجانی یک سال قائم مقام آقای لاریجانی در صدا و سیما بودم و پس از آن تصمیم گرفتم سراغ تحصیلات بین المللی بروم.

آخوندی با بیان اینکه یک هزارم ثروت‌های اعلام شده را ندارم ، گفت : یک روز هم با دولت احمدی‌نژاد همکاری نکرده ام.

وی با بیان اینکه اظهارات من درباره بیمه مسافران قطار سمنان جزو شاهکارهای صدا و سیما بود، گفت: از حادثه برخورد قطارهای مسافری در سمنان (ایستگاه هفت‌خوان)بازدید کردم و بلافاصله جلسه ستاد بحران استان سمنان را تشکیل دادم. وقتی صدا و سیما با من مصاحبه کرد کل قصه را تعریف کردم و گفتم الان دارم می‌روم به عیادت مصدومان حادثه در بیمارستان. 

اخوندی گفت: وظیفه داریم از اینها مراقبت و رسیدگی می‌کنیم ، اینها خودشان بیمه هستند و بیمه موظف است به این مصدومان رسیدگی کند. 

اخوندی در ادامه اظهار کرد: گفتند آخوندی گفته اینها بیمه هستند و بیمه پول آنها را می‌دهد این از شاهکارهای صدا و سیما بود ، در حالی که تاکید کردم از حیث رسیدگی بیمه به مصدومان جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه استعفا دادن کار خوبی است ومن این کار را کردم ، تصریح کرد: اول صبح روز پس از حادثه استعفایم را برای آقای روحانی نوشتم و گفتم از لحاظ اجتماعی خوب است که یک نفر مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد. 

وزیر راه شهرسازی ادامه داد: بلافاصله آقای پورسیدآقایی -مدیرعامل مستعفی راه‌آهن- آمد و گفت این کار در راه‌آهن روی داده است، بگذارید که بنده مسئول شرکت هستم مسئولیت کار -برخورد قطارها- را بر عهده بگیرم.

وی افزود:‌ معاون اول رییس جمهوری ساعت 14:30 روز پس از حادثه گفت که با آقای روحانی در این باره صحبت کرده‌ام و وی گفته که فقط در سطح مدیرعامل کار استعفا انجام شود.

وزیر راه وشهرسازیدرباره سیاست های مسکن گفت: در ایران 56 میلیون نفر جمعیت شهری وجود دارد که یک سوم معادل 19 میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی در حاشیه شهرها، بافت فرسوده میانی شهر و بافت های تاریخی زندگی می کنند.

وی افزود: هدف اصلی من در بخش مسکن بهتر زندگی کردن این 19 میلیون نفر است.

آخوندی گفت: نقد من در برنامه های مسکن دولت قبل این است که اگر برای این 19 میلیون نفر خانه های خارج از شهر بسازیم ایا این افراد حاضر به مهاجرت هستند؟

آخوندی گفت: بیش از 2 میلیون خانه برای 7 میلیون از جمعیت بدمسکنی با بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه ساخته شد اما هنوز مسئله بد مسکنی سرجای خود باقی مانده است.

وی افزود: اصلی ترین مسئله این است که باید خود مسئله را پیدا کنیم و با کمک مردم بافت های داخلی شهر را اصلاح و زندگی پیرامون شهر را ساماندهی کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز