مقاله موگرینی در گاردین؛

توافق هسته‌ای ایران یک موفقیت است

۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۲۲:۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۰۷۵۰۷
توافق هسته‌ای ایران یک موفقیت است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالگرد اجرای توافق هسته ای ایران در مقاله ای در گاردین برجام را یک موفقیت دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، فدریکا موگرینی در مقاله ای که به مناسبت سالگرد توافق هسته ای ایران در روزنامه گاردین منتشر شد، نوشت: یک سال پیش در چنین هفته‌ای، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و ایران اجرای برجام در زمینه برنامه هسته ای  ایران را آغاز کردند. این توافق نتیجه انتخاب های شجاعانه، رهبری سیاسی، اراده جمعی و تلاش سخت بود. اکنون که یک سال از روز اجرای این توافق گذشته است، ما می توانیم به طور شفاف بگوییم توافق هسته ای ایران جواب داده و ما باید آن را حفظ کنیم. من به آن دسته از منتقدانی که در مورد مفاد توافق یا هر مسئله دیگری در خصوص آن ابراز نگرانی کرده اند می گویم: نگاهی دقیق تر به حقایق بیندازید!

این توافق تاکنون جواب داده و مناقشه دیرینه و بسیار جنجال برانگیزی را به شکل صلح آمیز حل کرده است. اگر این توافق امروز وجود نداشت، ما شاهد یک نبرد نظامی دیگر در منطقه ای بودیم که همین حالا هم بیش از حد بی ثبات است. این توافق که یک سال از اجرای آن می گذرد در حال رسیدن به هدف اصلی خود  است:اطمینان از ماهیت صرفاً صلح آمیز و غیرنظامی برنامه هسته ای ایران.
 
وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی ، دیده بان هسته ای سازمان ملل  چهار گزارش منتشر کرده و تأیید کرده است که ایران به تعهداتش بر اساس توافق هسته ای پایبند است. این بدان معناست که برنامه هسته ای ایران به میزان زیادی شکل جدیدی به خود گرفته و کوچک شده است و اکنون در معرض راستی آزمایی و نظارت شدید آژانس بین المللی انرژی اتمی است. کمیسیون مشترک (برجام) - که هماهنگی آن با من است - به طور مستمر بر اجرای این توافق نظارت دارد و به طور منظم جلساتی را برگزار می کند که بر اساس آن هر گونه انحراف احتمالی کوچک تشخیص داده خواهد شد و اقدام اصلاحی لازم صورت خواهد گرفت.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:این توافق همچنین برای ایران هم مؤثر بوده است. شرکت های بزرگ در حال سرمایه گذاری در این کشور هستند،اگر بخواهیم به چند نمونه اشاره کنیم، در حال حاضر قراردادهای چشمگیری در بخش نفت، صنعت خودروسازی، هواپیماهای مسافربری این کشور امضاء شده است.  صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی در ایران بار دیگر به 6/6 درصد در سال 2017-2016 خواهد رسید البته بدون تردید کارهای بیشتری مورد نیاز است - از جمله اصلاحات اقتصادی در داخل کشور - تا مردم ایران، به ویژه جوانان، هم به تدریج از این نتایج مثبت (توافق هسته ای) منتفع شوند اما روندی که در این کشور حاکم است کاملاً آشکار است و پیشرفت (در این کشور) غیرقابل انکار است. تجارت میان اتحادیه اروپا و ایران طی 9 ماه سال گذشته به میزان خیره کننده 63 درصد افزایش یافت. پس از بیش از سی سال دوره رابطه سرد دیپلماتیک، اتحادیه اروپا و ایران اکنون در حال مذاکره در مورد همکاری در موضوعات مختلف اقتصادی، حفاظت از محیط زیست، مهاجرت و فرهنگ هستند و این فهرست همچنان در حال بزرگ شدن است. 
 
بنابراین -  با وجود انتقاداتی که به شکلی فریب‌آمیز بر نقاط ضعف توافق تأکید می کند و منافع آن را نادیده می گیرد - ذکر این نکته حائز اهمیت است: توافق هسته ای ایران جواب داده است. 
 
موگرینی در ادامه نوشت: هیچ تردیدی وجود ندارد که اتحادیه اروپا با قاطعیت پشت این توافق که تلاشی چندجانبه است، می ماند. این توافق حاصل تلاش های گروه «اتحادیه اروپا+3» - انگلیس، آلمان، فرانسه به اضافه آمریکا روسیه و چین- و ایران بود اما اکنون این توافق باتوجه به تأییدیه‌ای که از شورای امنیت سازمان ملل دریافت کرده است به همه جامعه بین المللی تعلق دارد.
 
بدون این توافق، وضعیت منطقه خاورمیانه بسیار هشدارآمیزتر از حال حاضر بود و اگر فرصت ایجاد یک محیط همکاری منطقه‌ای را از دست داده بودیم، در واقع یک فرصت تاریخی را از دست داده بودیم.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان افزود:ما نخستین سالگرد اجرای توافق هسته ای ایران را به فال نیک می گیریم و به طور شفاف می گوییم که این توافق به لطف تعهد و اراده جمعی کارآمد است (خوب جواب می دهد). ما می توانیم سال 2017 را با تأکید مجدد بر علاقه شدید جمعی به پایبندی به تعهداتمان شروع کنیم و نه تنها امنیت را برای منطقه (خاورمیانه) بلکه برای همه دنیا هدیه کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز