سید حسن خمینی:

آقای هاشمی کینه نداشت اما فراموش نمی‌کرد

۱۳۹۵/۱۱/۰۱ - ۱۱:۳۰:۲۱
کد خبر: ۵۰۸۴۵۲
آقای هاشمی کینه نداشت اما فراموش نمی‌کرد
یادگار امام (ره) تاکید کرد: آقای هاشمی کینه نداشت اما فراموش نمی کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی روز جمعه در مجمع عمومی سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در خصوص شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در ٥٠ سال گذشته به جز امام که در فاصله زیادی با دیگران هستند، کمتر کسی را مانند آقای هاشمی می بینیم که در همه صحنه ها حضور دارد.

وی ادامه داد: ایشان از ابتدای مبارزات، مانند 'وزیر خارجه امام' بود؛ در میان مبارزان جزو سرآمدان بود، در زندان محور هر حرکتی است. در ایران کسی مانند ایشان که در همه عرصه های مبارزاتی پیش می رود، تا مرز اعدام می رود و با همه گروه ها در ارتباط است، کمتر وجود دارد. یادگار امام راحل(ره) با بیان اینکه آیت الله هاشمی پس از انقلاب هم در جایگاه های مختلف چنین بودند،‌ تصریح کرد: شاید کسی را مانند ایشان نبینیم که محور اکثر انتخابات های کشور است و شخصا 'گفتمان' نزاع های سیاسی و انتخاباتی بود.

سید حسن خمینی اضافه کرد: ایشان انسان بسیار باهوشی بود و با شنیدن موضوع، می توانست چندین بُعد آن را تشخیص دهد. این هوش، با تجربه توام شده بود. او انسان بسیار شجاعی بود؛ اگر به نتیجه ای می رسید، روی آن می ایستاد.

وی ادامه داد: آقای هاشمی شجاعت برگشتن از خطا را داشت؛ دگم نبود. موارد زیادی را از این موضوع سراغ دارم. او می توانست تصمیمات غلط گذشته را تبدیل به پیروزی کند و ذکاوت های خود را در قالب 'پیروزی' جلوه دهد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که «آقای هاشمی ریاکار نبود»، اظهار کرد: این ویژگی را در هم لباسی هایمان تا حدی سراغ ندارم. وقتی کتاب خاطراتشان را که گاهی برای مطالعه به من می دادند، می گفتم چرا این را می خواهید در کتاب بیان کنید؟ می گفت خب من این کار را کرده ام!

سید حسن خمینی یادآور شد: می گفت من به امام(ره) به این خاطر علاقه مند شدم که ریاکار نبود. یکبار که فشار روی ایشان زیاد بود، گفتم امسال در عید نوروز کجا می روید؟ گفت به کیش می روم. گفتم با وجود این بحث ها، امسال هم می روید؟ گفت هرسال می رفتم؛ امسال هم می روم.

وی با بیان این که هاشمی «هیچ وقت وضع زندگی خود را پنهان نمی کرد و ابایی نداشت که دیگران بفهمند»، افزود: آقای هاشمی کینه نداشت؛ اما فراموش نمی کرد. در مواجهه سیاسی با افراد اگر لازم بود، آن گذشته ها را ترتیب اثر نمی داد اما فراموش نمی کرد.

تولیت آستان مقدس امام راحل(ره) ادامه داد: این ویژگی، برای جلوگیری از تکرار تجربه های تلخ، لازم است. یک روز در اوج حوادث بعد از ٨٨، یک خطیب در تلویزیون تندترین سخنان را نسبت به شخص ایشان گفته بود. بعد از ظهر در جلسه دانشگاه آزاد ایشان را دیدم؛ گفتند آن خطیب را بعد از سخنرانی دیدم؛ گفتم به روی او آوردید؟ گفتند نه. گفتم او چیزی گفت؟ گفتند نه!

سید حسن خمینی اضافه کرد: ظرفیت روحی از ویژگی های ایشان بود. پرکاری توام با 'هوش' و شانه دادن به هرکاری از خصلت های آقای هاشمی بود.

وی با بیان این که «حساسیت وسواس گونه» به اقتصاد و معیشت مردم دیگر ویژگی آیت الله هاشمی بود، یادآور شد: ایشان باور داشت که وقتی مومنین اداره جامعه را در دست گرفته اند جامعه باید به بهترین نحو اداره شود و در غیر این صورت ایدئولوژی آنها هم زیر سوال می رود.

یادگار امام(ره) یادآور شد: آقای هاشمی هیچ گاه ' قهر' نمی کرد. اگر جایی می رفت یا نمی رفت، در راستای منفعت یا هدف گذاری خودش بود. در سخت ترین شرایط هیچ جای پایی را از دست نمی داد و برای تک تک سنگرهایی که در اختیار داشت می جنگید.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: اقای هاشمی بسیار به خدا امیدوار بود. او بسیار خوشبین بود. او به فهم مردم اعتماد داشت.

وی عنوان کرد: یکبار از جلسه ای که در مورد خودم، تلخ ترین جلسه عمرم بود، با هم به منزل برگشتیم. من به خاطر نگرانی از حال ایشان گفتم در منزل کسی هست؟ گفتند نه. تنها هستم. گفتم می خواهید من هم بیایم تا چای بخوریم و صحبت کنیم؟ گفتند نه من خوابم می آید؛ خاطراتم را می نویسم و می خوابم.

یادگار امام راحل(ره) با تاکید بر این که «آقای هاشمی شاگرد خوب مکتب امام بود» تصریح کرد: او خود را بزک نمی کرد و همانگونه که بود خود را نشان می داد.

 

نظر شما