نوبخت:

آتش‌نشان ها شهید محسوب می‌شوند/ جریمه و سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بخشیده شد

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۱:۵۰:۱۰
کد خبر: ۵۱۰۳۹۱
آتش‌نشان ها شهید محسوب می‌شوند/ جریمه و سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بخشیده شد
سخنگوی دولت گفت: با گزارشی که آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به رئیس جمهور دادند، آتش‌نشانان جزء شهدا محسوب می شوند و در قطعه شهدا و در کنار شهدای فاجعه منا تدفین خواهند شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری با بزرگداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضایعه ارتحال ایشان را تسلیت گفت. همچنین او با اشاره به فاجعه فروریزی ساختمان پلاسکو، درگذشت تعدادی از هموطنان را تسلیت گفت و جلوه های ایثار آتش نشانان شریف ایرانی را به جهانیان گوشزد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری از اصلاح نظام بانکی گزارش داد و گفت: ۴۵ هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه ۶ بانک دولتی فراهم شد. با این بودجه، صورتهای مالی بانکهای دولتی اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات‌دهی بانکها افزایش می یابد. همچنین بانکهای عامل نسبت به بخشیدن جرایم کسانی که وامهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده بودند اقدام کنند و دولت هم موظف شد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخشیدن سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان را متقبل شود. عمدتا کسانی که مشمول این تصمیم می شوند، کشاورزانی هستند که قدرت بازپرداخت اقساط، سود و جرایم را ندارد، مقرر شد اصل تسهیلات را تا پایان سال ۱۳۹۵ بپردازند و سود این تسهیلات را دولت عهده‌دار شده و بانکها هم جرایم اقساط معوق را ببخشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تمهیدات دولت برای رونق‌بخشی به اقتصاد گفت: از ابتدای امسال مقرر بود ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۷۵۰۰ واحد تولیدی تسهیلات داده شود و همچنین به طرحهای عمرانی باید ۳۷ هزار میلیارد تومان اختصاص می یافت. تا این تاریخ، به ۲۰ هزار و ۵۳۰ واحد جمعا ۱۴ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده. نحوه تسهیلات گیری به دو شکل بود. یکی از طرف ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید در استانداریها و دیگری هم مراجعه مستقیم واحدها به بانکها بود. از طریق استانداریها ۱۱ هزار و ۳۷۲ واحد به بانکها معرفی شدند که ۸ هزار و ۵۰ میلیارد تومان وام گرفتند. واحدهایی که مستقیما به بانک مراجعه کردند ۹ هزار و ۱۵۸ مورد است که ۶ هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند. جمعا ۳۹ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان هم اعتبارات تخصیصی به طرحهای عمرانی داده شده که از سقف پیش بینی بیشتر است.

او با اشاره به رشد اقتصادی ۶.۵ درصد شش ماهه مرکز آمار گفت: بانک مرکزی رشد اقتصادی را ۷.۴ درصد اعلام کرده و گزارش صندوق بین المللی پول که دیشب منتشر شد هم نشان دهنده رشد اقتصاد ایران و رسیدن به جایگاه هجدهم در اقتصاد دنیاست و در زمره G۲۰ که گروه کشورهای ۲۰ گانه دنیاست قرار گرفتیم.

دکتر نوبخت به آمار نوسازی ناوگان خودروهای عمومی کشور هم پرداخت و گفت: تاکنون ۳۹ هزار و ۹۳ دستگاه تاکسی فرسوده از حمل و نقل شهری خارج شده که نسبت به گذشته رقم افزایشی دارد. برنامه ما ۹۰ هزار دستگاه بود. جایگزینی پاک برای موتورسیکلت، مینی بوس و اتوبوس ها هم دیده شده است. برای مقابله با ریزگردها هم دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی برای ۴ موضوع اساسی کنار گذاشت. اولین آن، محیط زیست بود که نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که برای هیبریدی کردن خودروها، موتورسیکلتها، خودروهای آلاینده و مقابله با کانون تولید ریزگرد اختصاص داده شده است.

در انتقال پول نفت مشکل نداریم

نوبخت درباره انتقال پول فروش نفت به کشور گفت: اکنون همه درآمدهای اقتصادی را بدون مشکل وارد اقتصاد می کنیم و در سال ۹۵ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی در اختیار دولت قرار می گیرد. مقدار فروش نفت بیش از پیش‌بینی است که۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بود. ماه گذشته بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات صادر کردیم و نرخ هر بشکه نفت که پیش‌بینی ۴۰ دلاری کرده بودیم، الان به بالای ۵۰ دلار رسیده و متوسط نرخ هر بشکه نفت ۴۲ دلار است. ما پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۴۱ میلیارد دلار از صادرات نفت و میعانات گازی درآمد کسب کنیم.

واکنش به اتهام برادر رئیس جمهور

خبرنگاری درباره اتهامات برادر دکتر روحانی و ارتباط او با یکی از متهمان مالی پرسید. سخنگوی دولت در این باره گفت: بابک زنجانی تا چندی پیش ب.ز معرفی می شد و صرف‌نظر از اینکه چرا اسامی اشخاص به صراحت برده می شود، معتقدیم قوه قضاییه قوه مستقلی است و با هر مجرمی برخورد می کند و نیاز به زحمت هیچ نماینده ای برای درخواست رسیدگی نیست. ولی اتهام افکنی این چنینی پیش از اینکه چیزی در دادگاه اثبات شده باشد را باید دید پس از عدم اثبات، چطور خواهد شد. اگر قوه قضاییه به این نتیجه برسد اتهامات وارد نیست، نمی دانم کسانی که نام اشخاص را صریحا می برند، چه پاسخی به افکار عمومی می دهند.

چرا استخدام کارمندان دولت محدود شد؟

سخنگوی دولت درباره کاهش استخدام در دولت گفت: هم در بدنه دستگاه‌های اجرایی و هم در نهاد ریاست جمهوری در دوره گذشته استخدام‌هایی صورت گرفته بود که باید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و چابک‌سازی ساختار دولتی، زمینه محدودتر شدن استخدام‌ها را فراهم می‌کردیم. از سوی دیگر تلاش می شد کسانی که از لحاظ محل خدمت، در دستگاهی که نیاز به نیروی انسانی مازاد ندارد، نیاز به جابجایی داشتند چاره اندیشی می شد. به همین جهت نسبت به محدودسازی استخدامها اقدام شد. در نهاد ریاست جمهوری، زمینه خروج برخی از کارمندان که نیاز به خدماتشان نبود، فراهم شد. برخی از این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. نهاد ریاست جمهوری برای محدودسازی هزینه های اداری اقدام کرد.

افزایش حقوق کارمندان و میزان عیدی ۹۶

نوبخت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و عیدی آنها گفت: عیدی کارمندان پس از تصویب اعلام می شود. درباره افزایش حقوق هم تصویب شده ۱۰ درصد افزایش را اعلام کنیم که ۱۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده بیش از امسال پیش بینی شده است. این میزان، غیر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که در یک ردیف متفرقه برای تعادل بخشی و رفع نابرابری در حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ۹۶ وجود دارد.

رشد ۸ درصدی در دسترس است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پیش بینی رشد اقتصادی کشور در سال آینده گفت: سرمایه ۷۳۲ هزار میلیاردی برای رشد ۸ درصدی نیاز داریم که مجلس ۶۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه را پیش بینی کرد. جمع سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه گذاری های خارجی با میزان سرمایه دولتی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می شود.

آتش‌نشان ها شهید محسوب می‌شوند

خبرنگاری درباره لزوم شهید محسوب نمودن خبرنگاران سئوال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: با گزارشی که آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به رئیس جمهور دادند، آتش‌نشانان جزء شهدا محسوب می شوند و در قطعه شهدا و در کنار شهدای فاجعه منا تدفین خواهند شد.

جهان با آمریکا همراه نیست

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره مواضع دولت جدید آمریکا درباره برجام گفت: به هر دلیلی آمریکایی ها اعلام کردند دسترسی ایران را به بمب اتم به تاخیر انداخته‌اند. آنها خوشحال بودند و جشن گرفتند که نتیجه برنده شدنشان این است که دسترسی ایران به بمب اتم به تعویق افتاده. ما از این جهت که اساسا فعالیت های اتمی خود را صلح آمیز می دانیم و آژانس بین المللی هم این موضوع را تایید کرد و اثبات و اعلام شد که تمامی قطعنامه ها علیه ایران لغو شد. اگر آمریکا لغو قطعنامه را وتو می کرد، قطعنامه ها لغو نمی شد. اجماعی درباره صلح آمیزبودن فعالیتهای هسته ای ایران شکل گرفته، قطعنامه ها لغو شده و دنیا اقدامات ما را قبول کرده است. دیگر اینطور نیست که فقط آمریکا حق وتو داشته باشد. جهان اکنون با آمریکا همراه نیست.

او افزود: باید به ملت ایران تبریک گفت. رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری باعث شد تا با همراهی همه قوا، به محض ایجاد فرصت، همه قطعنامه ها لغو شود و تمامی اتهامات درباره نظامی بودن فعالیت های هسته ای کشور را رد کنند. این که همه مشکلات اقتصادی کشور پس از برجام حل نشد، واقعیتی است. پس از برجام درها باز شد و امکان تجارت و شرایط معامله با جهان برای ما فراهم شد. اکنون آمریکایی ها می توانند کارشکنی کنند، ولی حالا در موضع ضعف هستند و اجماع جهانی دیگر علیه کشور ما وجود ندارد و اینها دستاوردهای برجام است.

سخنگوی دولت درباره تضمینات عملی اجرای برجام هم گفت: اگر یکی از ۷ کشور طرف برجام، بخواهند اقدامی بر خلاف برجام انجام دهند، سازوکار مشخص شده است. هر نوع خدشه ای که آمریکا بخواهد به توافق بین ۷ کشور وارد کند، متخلف تلقی می شود و ساز و کار برجام مشخص کرده چطور با کشور متخلف برخورد شود.

کسانی که بودجه فرهنگ را می گیرند جواب بدهند چه کرده اند؟

خبرنگاری درباره کاهش بودجه مساجد پرسید. سخنگوی  دولت در پاسخ گفت: بودجه‌ای که در فصل مذهب در لایحه بودجه سال ۹۶ در نظر گرفته شده، بیش از متوسط رشد بودجه، رشد داشته و ۱۲ درصد دچار رشد شده است. برخی از منتقدان می گویند مساجد نباید دولتی شود و مردم باید مانند همیشه مساجد را اداره کنند. آنها می گویند هر نوع دولتی کردن مساجد را به نفع دین و مذهب نمی دانند. انتظار دولت و جامعه از متولیان فرهنگ این است در مقابل کاستی هایی که مردم انتقاد می کنند، پاسخگو باشند. بیش از ۶۰ درصد اعتبارات بودجه دولتی را دستگاه های غیردولتی می گیرند و باید جواب بدهند  اگر فرهنگ جامعه مورد قبول نیست و در جایگاه متناسب خود قرار نگرفته، آنها چه کرده اند؟

خبرنگاری درباره دلایل عدم همراهی دو وزیر با دولت آینده دکتر روحانی سئوال پرسید. دکتر نوبخت در ادامه گفت: شاید خسته شده باشند، صلاح کار خویش وزرا می دانند. از خودشان سئوال کنید. البته سخنان دکتر طیب نیا با یک روزنامه در این باره تکذیب شد.

وضع بازنشستگان بهتر می شود

خبرنگار ما در خصوص موضع دولت درباره انتقال صندوق بازنشستگی کارکنان دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسید. سخنگوی دولت در این باره توضیح داد: واقعیت این است که ما علاقه‌مندیم وضع بازنشستگان بهتر شود و شرایطی فراهم شود تا از دریافتهای خود راضی باشند. البته فاصله زیادی بین آنجه الان می گیرند تا شایستگی شان وجود دارد. صندوقها از جمله صندوق فولاد به تناسب در زمانی شکل گرفت و استقلال یافت. یکی از مشکلات این است که از بودجه عمومی به صندوق فولاد کمک می کنیم که ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان است.

او در ادامه گفت: صندوق بازنشستگی کشور وضع خوبی ندارد. ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای رفع نابرابریها گذاشته ایم. معلوم است نابرابری هایی است که اینجا را اصلاح می کنیم و همه صندوقها نیاز به اصلاح دارند. سازمان تامین اجتماعی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اگر این صندوق را عهده‌دار شود، وضع این صندوق بهتر می شود. امیدواریم با اجرای این مصوبه، بازدهی سرمایه گذاری در دارایی های متعلق به صندوق فولاد آنقدر بالا برود که همه بازنشستگان آثار آن را ببینند. مشکل این اشخاص با دولتی شدن حل نمی شود. شاید سازمان تامین اجتماعی زودتر بتواند به وضعیت آنها رسیدگی کند. شاید درست نباشد همه را دولتی کنیم. حال دولت با شاغلان و بازنشستگان این است. هر کسی شاغل است باید سر ماه حقوق دریافت کند. این میزان در سال آینده ۱۵۴ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: کارمندان که بازنشسته می شوند، باید هدیه ای بگیرند و از زمان بازنشستگی، چون صندوقها مشکل دارند، باز هم دولت باید حقوق آنها را بدهد. برای سال آینده دولت باید حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان را به صندوقها بدهد. امسال برای فرهنگیان محترم حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در آذرماه پرداخت کردیم تا پاداش بازنشستگی بدهند. ما هم حقوق شاغلان را باید بدهیم. هم پاداش بازنشستگی آنها را بدهیم که امسال ۵ هزار میلیارد تومان است. حقوق بازنشستگان را هم باید بدهیم. برخی انتقاد می کنند چرا هزینه های جاری دولت بالاتر است.

او با خطاب قرار دادن منتقدان بودجه ای دولت گفت: ما هم علاقمندیم به اعتبارات عمرانی بودجه بدهیم. پس چرا می گویید ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تعدیل حقوق بازنشستگان کم است. واقعیت این است کم کم داریم به سمتی می رویم که بودجه عمرانی را کنار بگذاریم و فقط به شاغلان و بازنشستگان حقوق بدهیم. آیا کسی موافق است از بودجه رفاه یا آموزش کم کنیم؟ منابع دولت کجاست؟ یا باید مالیات بگیریم یا نفت بفروشیم. نفت را حق نداریم وارد بودجه کنیم چون می گویند بودجه بوی نفت می گیرد. مالیات هم چقدر می توان گرفت؟ واقعیت این است که اداره کردن کار دشوار است و باید نقطه بهینه را در نظر گرفت. انشاالله رفع مشکلات بازنشستگان فولاد با مساعی سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل تامین است.

وی درباره نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی کارکنان دولت گفت: شاغلان دو نوع دریافتی دارند. یکی مستمر است و دیگری مانند اضافه کار، غیرمستمر. قانون مدیریت خدمات کشوری در این باره صراحت دارد. مبنای پرداخت بازنشستگی، فوق العاده های غیرمستمر نیست. قبلا دستگاه ها این قانون را اجرا نمی کردند و اضافه کار را مبنای پرداخت بازنشستگی و کسورات مالیاتی قرار داده بودند. دولت گفت هر کسی بنا به دلایل غیرموجه، از آنها مالیات کسر شد، باید کسورات در هنگام بازنشستگی پرداخت شود ولی پس از آن نباید مالیاتی کسر شود.

 

سرقت آمریکا از اموال ایران تعقیب می شود

نوبخت درباره سرنوشت بلوکه کردن اموال ایران در آمریکا گفت: در ارتباط با تعقیب قضایی ربودن ۲ میلیارد دلار از دارایی های ملت ایران از سوی آمریکا، تیمی مامور شده اند و مرتب هم به شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور گزارش می‌دهند.

از یارانه ها پولی برای صنعت و تولید نمی ماند

معاون رئیس جمهور درباره توزیع یارانه ها گفت: جمعا ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمتهای انرژی برای یارانه ها تامین شده است و باید فاصله آن با ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت ماهانه را که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است از بودجه عمومی کشور تامین کرد. دیگر پولی باقی نمی ماند که ۳۰  درصد به تولید بدهیم یا برای دولت برداریم. تاکنون ۹۶ هزار میلیارد تومان پول از محل افزایش نرخها به دست آمد که باید فقط نیمی از آن یعنی ۴۸ هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می شد، اما عملا ۲۷۶ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی بین مردم تقسیم شد و ۶۸ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشتیم. ۵۴۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردیم. ۶۵۰۰ میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشتیم و به مردم دادیم. این شرح حال اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست. دولت اختیار قانونی برای گران کردن سوخت داشت ولی قدرت پول ملی و درآمد خانوارها کاهش می یافت.

قانون درباره حادثه پلاسکو، مسئول را مشخص کرده

سخنگوی دولت درباره پیگیری حادثه ساختمان پلاسکو و مسئولیت شهرداری در جلوگیری از این فجایع گفت: جامعه این روزها، متالم است و هنوز پیکر پاک آتش‌نشانان ایثارگر و شهروندان عزیز زیر آوار است. در این شرایط پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری، تشییع و تدفین ابدان این عزیزان، مصلحت نیست. ولی همزمان مسئولان باید به چرایی این حادثه، چگونگی از پیشگیری موارد مشابه و جبران خسارات مادی و معنوی به شهروندان بپردازند.

او در ادامه گفت: مسئولان نباید خود را درگیر جو احساسی قابل قبول جامعه کنند. به همین جهت در جلسه هیات وزیران در روز یکشنبه به دستور آقای رئیس جمهور، کمیته ویژه ای مامور رسیدگی به چرایی و چگونگی حادثه شد. البته قانون صراحتا شهرداری را مسئول پیشگیری می داند. البته در حادثه ای که شهردار و آتش‌نشانها درگیر کارند؛ باید تامل کرد آواربرداری و تشییع و تدفین ابدان مطهر آتش‌نشانان صورت گیرد و پس از آن، کمیته دنبال خواهد کرد چرا این اتفاق افتاده است. از نظر معنوی خانواده های این عزیزان انتظار دارند آتش‌نشان‌های جانباخته در زمره شهدا محسوب شوند که بنیاد شهید در این زمینه اقدام کرد. همین‌طور تسهیلاتی برای کسانی که خسارت مالی دیده اند در نظر گرفته شده است. قانون به صراحت دستگاه مسئول را مشخص کرده و اجازه بدهید گزارش به وقت تنظیم و ارائه شود.

 

نظر شما