هانی زاده در گفتگو با برنا:

طرح و برنامه‌ای برای صلح در خاورمیانه از طرف ترامپ وجود ندارد

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۹:۲۴:۱۴
کد خبر: ۵۱۲۵۲۳
طرح و برنامه‌ای برای صلح در خاورمیانه از طرف ترامپ وجود ندارد
این کارشناس خاورمیانه گفت: هرکدام از روسای جمهوری آمریکا قصد دارند با طرح و برنامه‌ای در مذاکرات خاورمیانه حضور داشته باشند اما هیچ یک از این افراد با نیت‌ها و روش‌های مختلف نتوانستند عملکرد اساسی در صلح خاورمیانه داشته باشند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره نقش ترامپ در خارومیانه گفت: ایالات متحده امریکا همواره در جنگ‌ها و حتی صلح‌های خاورمیانه دخیل بوده و تاثیر آن همواره حس شده است. جای بحث دارد که هرکدام از روسای جمهوری آمریکا قصد دارند با طرح و برنامه‌ای در مذاکرات خاورمیانه حضور داشته باشند اما هیچ یک از این افراد با نیت‌ها و روش‌های مختلف نتوانستند عملکرد اساسی در صلح خاورمیانه داشته باشند و چه بسا حضورشان گره کور خاورمیانه را بدتر کرده است. 

 او ادامه داد: اوباما به عنوان آخرین رییس جمهوری ایالت متحده با تلاش‌های بی ثمر خود کاخ سفید را ترک کرد؛ البته رای ممتنع به قطع نامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی ها آخرین و شاید مهمترین کاری بود که آمریکا در این مورد انجام داد. با حضور ترامپ در کاخ سفید نگاهها دوباره به آمریکا دوخته شد که چه برنامه ای می تواند برای روند صلح خاورمیانه داشته باشد. به نظر من، حضور ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا می تواند به پیچیده تر شدن معادلات منجر شود. 

هانی زاده با تاکید بر اینکه "هشت دهه ملت فلسطین دچار سردرگمی و بی هویتی شدند" گفت: مسئله فلسطین یک مسئله کاملا پیچیده است و به دلیل اینکه کشورهای اروپایی و امریکایی به شدت تحت تاثیر و فشار لابی صهیونیستی و یهودیان اروپایی هستند و از اسرائیل جانبداری می کنند، گشایش خاصی در این موضوع دیده نخواهد شد. البته بعد از حضور ترامپ وضعیت فلسطین در مقایسه با گذشته به دلیل نزدیکی زیاد با  لابی های صهیونیستی  تغییر خاصی نخواهد کرد و چه بسا بدتر شود.

این کارشناس خاورمیانه  گفت: باید توجه شود ترامپ سرمایه دار بوده و تعامل تنگاتنگی با سرمایه داران یهودی دارد؛ لذا تلاش می کند حمایت سیاسی خود را از اسرائیل تشدید کند. باید باور کنیم که  هر رییس جمهوری چه از حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه وارد کاخ سفید شود، نوعی به لابی صهیونیستی تعهد دارد. در واقع در سیاست کلان امریکا امنیت پایدار رژیم صهیونیستی بسیار فراتر از همه موضوعات و سیاستهای داخلی و خارجی امریکا است. دونالد ترامپ نیز از این اصل دور نیست و  همکاری تنگاتنگی با یهودیان ایالات متحده دارد. طبیعی است که ترامپ با اسرائیل و مخصوصا نتانیاهو همکاری و هماهنگی بیشتری خواهد داشت.

هانی زاده در خاتمه با تاکید بر اینکه "در آینده طرح و برنامه ای برای صلح خاورمیانه از طرف ترامپ وجود نخواهد داشت" گفت: وضعیت مناسبات با ورود ترامپ با گذشته تغییر کرده است. در گذشته اوباما به خاطر اختلافاتی که با نتانیاهو داشت روابط امریکا و اسرائیل از سطح خوبی برخوردار نبود. اکنون سیاستهای ترامپ این است که اول امنیت پایدار اسرائیل را تامین کند، ضمن اینکه برای رییس جمهوری جدید آمریکا، داعش، النصره و حماس یکسان محسوب می شود و برای او بین جنبشهای جهادی، مبارزان فلسطینی و گروههای تروریستی تفاوتی وجود ندارد. او سعی خواهد کرد فشارهای بیشتری به حماس و جهاد اسلامی وارد کند تا در واقع این جنبشهای جهادی از صحنه مبارزات فلسطینی خارج شوند. اکنون ترامپ در سیاستهای خود به بهانه سرکوب گروه های فلسطینی با همه جنبشهای جهادی موجود در منطقه مخصوصا خاورمیانه مقابله خواهد کرد.

 

نظر شما