سرلشکر جعفری:

مردمی و انقلابی بودن از ویژگی‌های سازمان سپاه است

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۱۳:۴۶:۴۰
کد خبر: ۵۱۲۷۵۹
مردمی و انقلابی بودن از ویژگی‌های سازمان سپاه است
فرمانده کل سپاه "مردمی "و "انقلابی "بودن را از ویژگیهای سازمان سپاه برشمرد و گفت: علم، دانش، پژوهش و اندیشه ورزی از نیازهای سپاه و انقلاب اسلامی در این مقطع حساس به شمار می‌رود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، فرمانده کل سپاه "مردمی "و "انقلابی "بودن را از ویژگیهای سازمان سپاه برشمرد و گفت: علم، دانش، پژوهش و اندیشه ورزی از نیازهای سپاه و انقلاب اسلامی در این مقطع حساس به شمار می‌رود. به گزارش خبرنگار سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه  در دومین جشنواره دانش و پژوهش سپاه (جشنواره امام علی (ع)) با گرامیداشت فرا رسیدن ایام  الله دهه فجر ، علم، دانش، پژوهش و اندیشه ورزی را از نیازهای سپاه و انقلاب اسلامی در این مقطع حساس برشمرد و گفت: به دنبال موضوع تحول خواهی فرماندهی معظم کل قوا از سپاه ،معاونت دانش و پژوهش با رویکرد تحولی  ایجاد شد که این مجموعه بستری برای اقدامات پژوهشی است.

 وی افزود: اقدامات معاونت دانش و پژوهش سپاه تا به امروز پیشرفت خوبی داشته و اکنون زمان برداشت محصول از این تلاش‌ها و زحمات در مجموعه‌های مختلف سپاه است.

 سرلشکر جعفری با طرح این سؤال که "امروز چه دانشی مورد نیاز انقلاب اسلامی و سپاه است" گفت: بخشی از دانشی که ما از آن صحبت می‌کنیم مربوط به حوزه علوم انسانی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و از مباحث اصلی ما بشمار می‌رود.

 وی با تأکید بر اینکه از تجربه‌ی سپاه در عرصه دانش نظامی می توان در سایر عرصه ها نیز بهره برد، اظهار کرد: دانش نظامی انواع و سبک‌های مختلفی دارد که یکی از آنها جنگ کلاسیک است، آنچه مهم است اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی  ،محتوای انقلاب چه تأثیری در دانش کلاسیک نظامی گذاشته است.

 فرمانده کل سپاه  با یادآوری دوران هشت ساله دفاع مقدس اظهار کرد: دانش نظامی کلاسیک با مبانی غیر انقلابی در زمان جنگ تنها سه ماه دوام آورد و در همان مقطع نسخه آن بسته شد و در ادامه عملیات‌های گسترده و متنوع ما با تغییر در مبانی و ارزشها شکل گرفت که با گذشت یک و نیم سال از ابتدای جنگ منجر به آزادسازی خرمشهر گردید و سپاه محور این تغییر در مبانی و ارزشی شدن آن بود.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز مدیریت ما برگرفته از علوم انسانی است که مبانی غربی داشته و متناسب با فرهنگ، شرایط و اقتضائات ما نیست و اینکه رهبری معظم انقلاب بر موضوع ایجاد تحول اساسی در علوم انسانی تأکید دارند به همین خاطر است.

 سرلشکر جعفری با تأکید بر اینکه رفع بسیاری از مشکلات انقلاب اسلامی نیازمند تحول در علوم انسانی است اظهار کرد: مسیر انحرافی که ما با رفتن به سراغ دانش و فرهنگ با مبانی غیردینی و اعتقادی بعد از انقلاب طی کردیم چالش بزرگ ما است.

 فرمانده کل سپاه در ادامه تصریح کرد: امروز سپاه در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه نظامی ،امنیتی، سازندگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، فعال و برای ایفای نقش مأموریت دارد و در عرصه‌های مأموریتی اصول ارزشی و اعتقادی را مبنا قرار می دهد.

 وی در ادامه با برشماری برخی اقداماتی که می‌بایست در مأموریت حوزه دانش و پژوهش مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: اینکه نهاد سپاه چگونه باشد و چگونه وجوه تمایز خود با سایرین را حفظ کند، همچنین مقابله با بروکراسی و خشکی سازمان به عنوان تهدیدات متوجه نهاد انقلابی سپاه از جمله سؤالاتی است که تلاشگران عرصه پژوهش، اندیشه ورزی و دانش سپاه باید به آن پاسخ دهند.

 سرلشکر جعفری "مردمی و انقلابی بودن" را دو ویژگی خاص سازمان سپاه دانست و افزود: وقتی ما می‌گوییم سپاه باید انقلابی و مردمی بماند منظورمان انقلابی و مردمی به معنای واقعی کلمه است نه آنکه برخی برداشت و تفسیر می‌کنند؛ چرا که این ویژگی، ویژگی اساسی سپاه است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سپاه سازمانی است که بر مبنای دین، تقوا، درک و عمل انقلابی بوجود آمده و باید دید سازمانی که با این مبانی بنا نهاده شده است چه تفاوتهایی با سایرین داشته و از چه شاخص‌هایی برخوردار است.

وی پیرامون شیوه پاسداری و حراست سپاه از انقلاب اسلامی نیز گفت: منظور ما از پاسداری، پاسداری محافظه کارانه از انقلاب نیست ما نمی‌خواهیم از شیوه درجا زدن و پیشرفت نکردن پاسداری کنیم بلکه می‌خواهیم پاسداری غیرمحافظه کارانه و انقلابی از انقلاب را داشته باشیم تا انقلاب را در مسیر پیشرفت و رسیدن به آرمان‌ها و اهداف عالی آن هدایت کنیم.

سرشکر جعفری خاطرنشان کرد: برشماری وجوه تفاوت سبک زندگی اسلامی با غیراسلامی، عمل جهادی با عمل غیرجهادی و اقتصاد مقاومتی با اقتصاد بدون اتکا به مبانی و ارزشها از دیگر اقداماتی است که باید توسط  اندیشه ورزان صورت پذیرد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش سپاه در الگودهی اقتصادی گفت: سپاه کار اقتصادی نمی‌کند اما در الگودهی اقتصادی در حوزه اقتصاد مقاومتی مأموریت دارد.

فرمانده کل سپاه  با بیان اینکه منظور از اقتصاد مقاومتی توجه به مسائل روزمره اقتصادی نیست، اظهار کرد: برخی مسائل روزمره اقتصادی را نیز به اقتصاد مقاومتی می‌چسبانند که اگر این تعریف از اقتصاد مقاومتی درست باشد، ما از ابتدای انقلاب تاکنون اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده بودیم ،پس ما باید نگاه درستی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه "دین، تقوا، درک انقلابی و عمل انقلابی" پایه‌های تشکیل دهنده سپاه هستند گفت: سپاهی که می‌خواهد انقلاب اسلامی را حفظ و از آن پاسداری کند بایستی پاسداری به موقع و غیرمحافظه کارانه داشته باشد که شما پژوهشگران می بایست با پژوهش، اندیشه ورزی و مطالعه عمیق براساس مبانی دینی و انقلابی تفاوتهای پاسداری محافظه کارانه و پاسداری غیرمحافظه کارانه را پاسخ دهید.

 سرلشکر جعفری با تأکید بر اینکه پژوهش‌های حوزه علوم انسانی ما باید برگرفته از اصول و مبانی دینی و اعتقادی باشد گفت: مبانی فکری کسانی که براساس ارزشهای دینی و اعتقادی اندیشه ورزی می‌کنند با کسانی که مبانی غربی را مورد لحاظ قرار می‌دهند متفاوت است.

 وی با بیان اینکه هیأتهای اندیشه ورز به شدت مورد نیاز سپاه است، اظهار کرد: تاکنون در حوزه اندیشه ورزی و پژوهش بسترسازی مناسبی صورت گرفته که از این پس می بایست به دنبال عمق بخشی و کیفی سازی آن باشیم.

 فرمانده کل سپاه تصریح کرد: در عرصه عمل، سپاه توانسته با مبانی نزدیک به مبانی دینی و انقلابی ایفای نقش کند که این از رموز موفقیت سپاه در این عرصه است و نمونه‌های زیادی از آن را شاهد بوده و هستیم اما کار سخت ما در عرصه جنگ نرم، مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌باشد.

 وی افزود: در این عرصه نقش الگوسازی سپاه برای جامعه انقلابی  می‌بایست توسط پژوهشگران اسلامی و انقلابی واقعی که مبانی فکری خود را از اسلام ناب می‌گیرند استخراج و ارائه شود.

 سرلشکر جعفری در پایان با تأکید بر اینکه کار پژوهشی باید عمیق، دقیق و متناسب با مبانی دینی و ارزشی باشد، با تقدیر از تلاشگران عرصه‌ی دانش و پژوهش سپاه گفت: تمرکز بر مسائل مربوط به انقلاب، جامعه و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی رسالت مهم شماست و بستر عظیمی که در سپاه در حوزه اندیشه ورزی و پژوهش وجود دارد باید مسائل عمده و اولویت دار را شناخته و به آن بپردازد که امیدواریم با هدایت‌های مقام معظم رهبری و ایفای نقش مردم زمینه و شرایط برای تحقق تمدن نوین اسلامی محقق شود.

 

نظر شما