آذر منصوری در نشست زنان انقلاب اسلامی:

تابوی حضور زنان در کابینه شکسته شده / دولت بعدی مکانیزم عدالت جنسیتی را دنبال کند

۱۳۹۵/۱۱/۱۴ - ۱۲:۳۲:۴۳
کد خبر: ۵۱۴۷۴۵
تابوی حضور زنان در کابینه شکسته شده / دولت بعدی مکانیزم عدالت جنسیتی را دنبال کند
نماینده مجلس ششم: «تابوی حضور زنان در کابینه شکسته شده است و دولت یازدهم می توانست چند وزیر زن را به مجلس معرفی کند که این اتفاق نیفتاد»

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آذر منصوری صبح امروز در نشست زنان انقلاب اسلامی و مدیریت سیاسی که با حضور محمدرضا عارف در محل بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با اشاره به اینکه «دولت در چند سال گذشته اقدامات خوبی در سپردن مسئولیت ها به زنان داشته است» اظهار کرد: دولت دوازدهم باید 30 درصد وزیران،‌ معاونان، استانداران، فرمانداران و بخشداران را به زنان اختصاص دهد.

وی در ادامه افزود: حضور خانم مولاوردی در هیات دولت یکی از نقاط مثبت دولت یازدهم است، که وی با وجود همه هجمه ها و توهین ها به بهترین شکل اثرگذار بوده است. دولت یازدهم هم در حوزه زنان نمره قبولی گرفته است و لوایحی در معاونت زنان تهیه شد تا مشکلات جامعه زنان را در بلند مدت حل کند. البته در برنامه ششم هم جریان سازی عدالت جنسیتی دیده شده است که معاونت زنان ریاست جمهوری باید این موضوع را دنبال کرده و دولت هم به موضوع سهمیه بندی برای زنان توجه کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «تابوی حضور زنان در کابینه شکسته شده است و دولت یازدهم می توانست چند وزیر زن را به مجلس معرفی کند که این اتفاق نیفتاد» اشاره کرد: دولت بعدی باید مکانیزم اجرایی شدن عدالت جنسیتی را دنبال کند. باید این فرصت در اختیار زنان قرار گیرد تا مسئولیت های مهم را بر عهده بگیرند مگر کسانی که اکنون وزیر، نماینده یا رئیس مجلس هستند از همان ابتدا در این مسئولیت ها حضور داشته‌اند؟ این افراد مرحله به مرحله فرصت داشته اند تا رشد کنند. این فرصت هم باید برای زنان فراهم شود.

منصوری در ادامه افزود: اکنون اشتباهات مدیران یا نمایندگان زن بیشتر از مردان دیده می شود در همین موضوع پلاسکو که بیشترین مسئولیش با شهردار تهران بود، شهردار نمی پذیرد که از مردم عذرخواهی کند. بنابراین این اشکالات در مدیران مرد هم وجود دارد و نباید انتظار داشت که مدیران زن هم بدون هیچ اشکالی باشند.

این فعال سیاسی در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به نقش گسترده زنان در شکل گیری انقلاب اسلامی و نگاه مترقی امام خمینی(ره) به حضور زنان گفت: خانم دباغ در هیاتی که از سوی امام به شوروی رفت حضور داشت. اما متاسفانه با وجود توانمندی ها و ظرفیت بالای زنان ایرانی،‌ شاهد شکاف جنسیتی در کشور هستیم. البته دغدغه ما این نیست که یک زن نماینده یا رئیس جمهور شود، دغدغه ما این است که اگر ما دنبال توسعه پایدار و همه جانبه هستیم باید دنبال مشارکت همه آحاد جامعه باشیم که زنان نیز نیمی از جامعه را تشکیل می دهند. اما متاسفانه نگاه امام خمینی(ره) به زن در جمهوری اسلامی جریان سازی نشد.

وی با اشاره به رتبه 139 ایران در موضوع عدالت جنسیتی در جهان تصریح کرد: کشورهایی که شکاف جنسیتی را پر کرده اند، اینگونه عمل کرده اند که 30 درصد از مسئولیت دستگاه های اجرایی خود را در اختیار زنان قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که دلیل دسترسی متفاوت مردان نسبت به زنان در زمینه امکانات مختلف، حتی اگر انتخابات آزاد برگزار شود نه تنها شکاف جنسیتی پر نمی شود، بلکه عمیق تر می شود. بنابراین آنها به سمت تبعیض مثبت و سهمیه بندی برای زنان حرکت کردند و حتی در قانون انتخابات سهمیه 30 درصدی برای زنان در نظر گرفتند.

وی در پایان افزود: از سال 2006 تا سال 2016 رتبه ایران در مساله عدالت جنسیتی کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست ژاله فرامرزیان رئیس شورای زنان بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه «زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری جمهوری اسلامی به میزان قابل توجهی مشارکت داشته اند» گفت: در آن زمان هیچ محدودیتی برای حضور زنان وجود نداشت، اما در ادامه به دلایل متعددی زمینه برای مشارکت زنان همچون اول انقلاب فراهم نشد.

وی در ادامه افزود: زنان امروز کشور ما توانمند، موثر، آموزش دیده و فعال هستند، که باید برای استفاده از این ظرفیت فکری جدی داشت. رویکرد دکتر عارف هم در عمل، موجب حضور و تاثیرگذاری جدی زنان در عرصه مدیریت سیاسی کشور شده است. در انتخابات گذشته سهم 30 درصدی زنان مطرح شد و امیدواریم در انتخابات شوراها هم با مدل مناسب از ظرفیت زنان برای تهیه لیست انتخاباتی استفاده شود.

فرامرزیان در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم حرکت دوم خود را در انتخاب شوراها آغاز کنیم و دولت دوم آقای روحانی هم تعداد مدیران اجرایی زن را افزایش دهد.

در ادامه این نشست شهناز سجادی و زهرا نژاد بهرام اعضای شورای زنان بنیاد امید ایرانیان نیز به بیان دیدگاه خود در زمینه مدیریت سیاسی زنان پرداختند.

در پایان نیز دکتر عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و رئیس فراکسیون امید در این زمینه سخنرانی کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز