رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع

ذخایر عناصر نادر خاکی ایران ۴ برابر می شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۵:۰۳:۴۵
کد خبر: ۵۲۰۴۲۲
ذخایر عناصر نادر خاکی ایران ۴ برابر می شود
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: با توجه به پتانسیل هایی که در شناسایی ذخایر عناصر نادر خاکی ایجاد شده،ذخایر این مواد معدنی ۴برابر می شود.

به گزارش گروه اقتصادی برنا؛ مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه ایمیدرو، برنامه شناسایی و تولید عناصر نادر خاکی را برای نخستین بار در دولت یازدهم آغاز کرد، گفت: مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی از سال گذشته در عناصر نادر خاکی فعال شده و سال قبل رونمایی از ۶ عنصر یا فلز نادر آغاز شد .وی همچنین خبر داد: تولید نیمه صنعتی فلزات قیمتی یا عناصر نادر خاکی از خرداد ماه سال آینده آغاز می شود.
وی افزود: حجم عناصر نادر خاکی که تا قبل از سال ۹۵ حدود ۳۰۰ هزار تن بود ، با شناسایی ذخایر جدید اکنون این ظرفیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است.
کرباسیان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ آنومالی عناصر نادر خاکی ثبت شده است، اظهار کرد : طبق بررسی ها منطقه گزستان در شرق بافق دارای بیشترین ذخیره عناصر نادر خاکی است. همچنین در منطقه سنگان پنج محدوده امیدبخش معدنی مشخص شده است.
به گفته وی ؛ ایمیدرو در سال ۹۳ طرح عناصر نادرخاکی را در حوزه اکتشاف و تولید تدوین کرده ضمن اینکه در دو ناحیه ایران مرکزی و ناحیه شمال شرق و شمال غرب به وسعت ۲۴ هزار کیلومترمربع فعالیت های اکتشافی عناصر نادر خاکی انجام شده است.
گفتنی است : مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی وابسته به ایمیدرو، با داشتن آزمایشگاه های مجهز در زمینه های مختلف و نیروی انسانی متخصص، بزرگترین قطب تحقیقات فراوری مواد معدنی در خاورمیانه است.

نظر شما