جهانگیری در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات کشور:

امنیت سخنرانان در همایش های قانونی فراهم شود

۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۲۰:۳۰:۳۳
کد خبر: ۵۲۶۴۳۸
امنیت سخنرانان در همایش های قانونی فراهم شود
معاون اول رییس جمهور گفت: باید کاری کنیم احزاب و گروه های شناسنامه دار حضورشان بیشتر باشد و نباید بگذاریم افراد ناشناخته امنیت انتخابات را بر هم بزنند و این مسئولیت وزارت کشور، استانداران و فرمانداران سراسر کشور است تا امنیت همایش های قانونی را برقرار کرده تا سخنرانان بتوانند دیدگاه های خود را بیان کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات کشور که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین حق مردم حق حاکمیت بر سرنوشتشان است، مردم ایران در صد سال اخیر همواره برای این حق مبارزه کرده اند و انقلاب اسلامی چکیده خواست این ملت است.

وی با بیان اینکه کارنامه وزارت کشور در برگزاری انتخابات در ساله 1394 کارنامه ای روشن است، اظهار داشت: خوشبختانه انتخابات سال گذشته به گونه ای برگزار شد که تا کنون کسی نتوانسته کمترین خدشه ای به سلامت برگزاری این انتخابات وارد کند و در نهایت با رقابت و آرامش و  حضور آحاد مردم برگزار شد.

جهانگیری انتخابات را مهمترین ابزار برای اعمال حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش توصیف کرد و با اشاره به اینکه در قانون اساسی همه مسئولان کشور از رهبری تا حتی دهدارها با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می شوند، خاطر نشان کرد: این موضوع دستاورد بی بدیل نظام و انقلاب اسلامی است که صندوق رأی گویا ترین زبان مردم در سخن گفتن با نظام است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی نیازمند جلب اعتماد مردم است و مهمترین صحنه جلب اعتماد مردم در انتخابات رخ می دهد، گفت: در انتخابات، نظام کارآمدی خود را نمایش می دهد و نتیجه این کارآمدی مقبولیت و مشروعیت است. این مقبولیت و مشروعیت جز با بازکردن گره از زندگی مردم بدست نمی آید و اگر در زندگی مردم گشایش ایجاد شود، آنها در صحنه انتخابات حضور گسترده تری خواهند داشت.

وی بر تلاش برای به صحنه آمدن نخبگان در صحنه انتخابات تاکید کرد و گفت: این حضور موجب افزایش مشارکت مردم می شود و مشارکت گسترده فرصتی طلائی برای حل مشکلات، افزایش امنیت و کاهش آسیب ها ایجاد می کند.

جهانگیری با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن فضای منفی ایجاد شده علیه ایران را تغییر داد، گفت: وقتی یک راهپیمایی چنین تاثیری دارد، مشارکت وسیع مردم در انتخابات می تواند فرصت های عظیمی ایجاد کند. بنابراین برای مشارکت حداکثری باید درک مشترک و تعامل حداکثری میان دولت و ملت برقرار شود و برای این تعامل باید مدیران جدی تر با مردم و گروه ها در ارتباط باشند تا فرصت حضور حداکثری بیشتر شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: مردم باید مطمئن باشند که نظام فقط در زمان انتخابات به سراغ آنها نمی رود بلکه بعد از این رویداد، مطالبات آنها به طور جدی از سوی منتخبانشان پیگیری می شود.

وی افزود: سیاست همدلی و همزبانی و تفاهم ملی جزو سیاست های جاری دولت است و ما نیازمند جاری شدن این سیاست در موضوعات مختلف نظیر انتخابات هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه مسئولان انتخابات باید با بی طرفی کامل در انتخابات حضور داشته باشند، اظهار داشت: اگر چهره های خوشنام و اعتماد آور در هیات های اجرایی و نظارت حضور داشته باشند، مردم برای حضور جدی تر در عرصه ترغیب می شوند.

معاون اول رییس جمهور گفت: باید کاری کنیم احزاب و گروه های شناسنامه دار حضورشان بیشتر باشد و نباید بگذاریم افراد ناشناخته امنیت انتخابات را بر هم بزنند و این مسئولیت وزارت کشور، استانداران و فرمانداران سراسر کشور است تا امنیت همایش های قانونی را برقرار کرده تا سخنرانان بتوانند دیدگاه های خود را بیان کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در جایی به یک مقام ارشد دولت نظیر معاون رییس جمهور اجازه سخنرانی داده نشد، گفت: باید استانداران در این زمینه قاطعانه وارد میدان شوند و نگذارند کسانی که منافع ملی را باور ندارند ،‌ موجب کاهش مشارکت مردم در صحنه شوند.

جهانگیری با اشاره به دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب و گفتگو درباره جریان اصلاح طلبی، تصریح کرد: همه جریان های سیاسی نزد مقام معظم رهبری مساوی بوده و ایشان به همه این جریانات علاقمند هستند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید در جامعه نشاط سیاسی قبل از انتخابات بالاتر برود تا شاهد حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشیم این مشارکت می تواند خیلی از تهدید ها علیه کشور را از بین ببرد .

وی افزود: دولت به لحاظ قانونی، شرعی و عرفی خود را متعهد به برگزاری صحیح انتخابات می داند و امیدواریم انتخابات سال آینده موجب خوشحالی رهبر معظم انقلاب و مردم شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد از بیکاری و کاهش قدرت خرید و رفاه مردم بعنوان چالش های بزرگ پیش روی کشور یاد کرد و گفت: برای حل این مشکلات نیازمند همکاری و همراهی همه ارکان کشور هستیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت اقتصاد کشور برای ایجاد اشتغال و عملکرد دولت های مختلف در این باره اظهار داشت: در دو سال گذشته شاهد حضور 1 میلیون و 200 هزار نفر جویای کار بوده ایم که 900 هزار تا 1 میلیون نفر از آنان را فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند. این جوانان تحصیلکرده فرصت خوبی برای توسعه کشور هستند و باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری داشت.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از قدرت اقتصادی ایران بعنوان یکی از مولفه های اقتدار کشور در منطقه یاد کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در مقطع فعلی می تواند یک نسخه خوب و کارگشا برای رفع چالش ها و افزایش قدرت اقتصادی  ایران باشد و عمل به هر یک از 24 بند این سیاست ها می تواند در رفع چالش های اقتصاد کشور موثر واقع شود.

وی از اجماع عمومی در مورد سیاست های اقتصاد مقاومتی بعنوان نقطه قوت یاد کرد و با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی هم عرض سایر سیاست های  اقتصادی کشور نیست، گفت: این سیاست ها مضمون و روحی بر برنامه های پنج ساله توسعه ، بودجه های سالانه و امور جاری کشور است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها ناظر بر دولت نیست، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود خواهان گزارش همه دستگاه ها و قوا درباره اجرای این سیاست ها درسال جاری شدند. متاسفانه برخی فکر می کنند که آنها هیچ وظیفه ای در به فعلیت رسیدن این سیاست ها ندارند و حتی تلاش می کنند با اخلال در کارهای دولت روند رو به رشد اقتصاد کشور را کند کنند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان ساخت: البته ما مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم و خوشبختانه برای این سیاست ها در برنامه های کوتاه مدت تا پایان دولت یازدهم و برای برنامه های میان مدت تا پایان برنامه ششم و برای برنامه های بلند مدت تا سند چشم انداز برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزود: کسی که دوستدار ملت و کشور است با این سیاست های ملی با نگاه جناحی برخورد نمی کند، ما از همه انتظار داریم تا با این موضوع ملی برخورد ملی داشته باشند تا سیاست های اقتصاد مقاومتی به گفتمان عمومی تبدیل شود.

جهانگیری در توضیح نحوه عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در ابتدای سال جاری مقام معظم رهبری فرمودند که بهتر است در موضوع اقتصاد مقاومتی روی یک سری از محورها تمرکز شود، بر این اساس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلساتی به این نتیجه رسید که اگر روی 120 طرح از میان طرح های در حال اجرای کشور تمرکز شود آن وقت شاهد به حرکت درآمدن چرخ تولید و رونق کشور خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب راه اندازی 7 هزار واحد تولیدی در سال جاری بود، گفت: امروز حدود 23 هزار واحد کوچک و متوسط با وجود مشکلات فراوان در حوزه مالیات و تامین اجتماعی از بانک ها وام گرفتند، هم زمان در سال جاری مبارزه با قاچاق که تولید داخلی را مختل می کرد در صدر برنامه های دولت قرار گرفت . البته استانداران می توانند در زمین گیر کردن قاچاق نقش بسزایی ایفا کنند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به تنظیم بسته حمایت از صادرات نیز گفت: در 11 ماه اخیر میزان صادرات کشور از نظر وزنی 33 درصد رشد داشته است و ما باید قدردان افرادی باشیم که در این زمینه مساعی خود را بکار بستند تا برای نخستین بار در تاریخ کشور تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت شود.

وی با اشاره به جایگزین کردن سوخت نیروگاه های کشور از گازوئیل به گاز، گفت: امروز می توانیم گازوئیل را به کشورهای دیگر صادر کنیم و برای کشور درآمد زایی داشته باشیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه با ابتکار و خلاقیت مدیریتی می توان کارهای دشوار را انجام داد، گفت: در ابتدای دولت یازدهم کسی باور نمی کرد که با وجود کمبود بودجه گازرسانی به روستاها انجام شود اما با تدبیر وزارت نفت به 7 هزار روستا گازرسانی شد، این در حالی است که از ابتدای دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تا ابتدای دولت تدبیر و امید 14 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده بودند. همین طور تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به استان سیستان و بلوچستان گازرسانی نشده بود . این موضوع در دستور کار قرار گرفت و امروز به سرعت در حال انجام است.

معاون اول رییس جمهور به مسئله تامین آب صدها روستا که به آنها با تانکر آب آبرسانی می شد اشاره کرد و گفت: در ارتباط با آب بویژه رودهای مرزی تدبیری اندیشیده شد تا امروز هر کس که به غرب کشور سفر می کند این منطقه را به شکل کارگاهی بزرگ می بیند.

وی با اشاره به میزان برداشت قطر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، گفت: در سال 92 که این دولت روی کار آمد قطر دو برابر ایران برداشت می کرد،‌ متاسفانه به دلیل بی برنامه گی در آن سالها چند ده میلیارد دلار از پول ملت ایران برداشته شد و ان شاء الله تا پایان امسال برای اولین بار برداشت ما در این میدان از قطر بیشتر خواهد شد.

جهانگیری که سخنانش با تشویق حاضران همراه بود، گفت: این موفقیت ها محصول اقتصاد مقاومتی است و نتیجه تاکید رهبر معظم انقلاب برای برنامه ریزی در برداشت از میادین مشترک نفت و گاز است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید این کارها اطلاع رسانی شود، گفت: در این باره تصمیم گرفته ام که در روزهای آینده از طریق رسانه ها با مردم بیشتر سخن بگویم و استانداران نیز باید با استفاده از رسانه ها و بویژه صدا و سیما کارهای مهم رخداده در حوزه مسئولیتشان را تبیین کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز در شرایط منطقه برخی قدرت های غربی و برخی سران کم تدبیر و کوته نگر منطقه دست به دست هم دادند و گروه های تروریستی درست کردند تا به امنیت ایران آسیب بزنند، گفت: به فضل الهی، درایت مدیران و هوشمندی مردم، امروز ایران امن ترین کشور منطقه است.

جهانگیری با ابراز تعجب از سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر اینکه "چرا در ایران انفجار رخ نمی دهد پس دست آنها با تروریست ها همدست هستند" گفت: امنیت ایران بخاطر هوشمندی مردم ، حضور قدرتمند نیروهای نظامی و امنیتی و درایت مدیریت و ارکان آن است و گرنه در سالهای اخیر ده ها گروه تروریستی برای خراب کاری به ایران اعزام شدند که توسط ماموران وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح دستگیر شدند که باید در این زمینه قدردان آنها باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین به حاکمیت نوعی بی تدبیری و شعار زدگی در جهان کنونی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شرایط کنونی سیاستمداران کوته بین در دنیا بر سر کار می آیند و ما نیازمند عقلانیت و تدبیر بیشتر در شرایط منطقه ای و بین المللی هستیم.

وی افزود: کشور در مواقع و مقاطع مختلف با مسائل جدیدی روبرو می شود که ناشی از تاثیر حوادث غیرمترقبه است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مسائل و مشکلاتی که اخیرا در برخی از استان های کشور به دلیل بارش برف، جاری شدن سیل و ریزگردها و گرد و غبار ایجاد شد، گفت: این مسائل مردم استان های مختلف را آزار داد و در هر یک از استان ها شاهد قطع آب و برق در برخی ساعات بودیم.

جهانگیری با بیان اینکه مردم کشور در این مواقع با صبوری، بردباری و بزرگی مشکلات را تحمل می کنند، گفت: مردم در عین حال انتظار دارند که مسئولین و مدیران کشور آثار و تبعات این اتفاقات را به حداقل برسانند.

وی از همه استانداران، فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی کشور که در ا تفاقات اخیر با تلاش جدی، مسائل و مشکلات مردم را حل و فصل کردند، قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ستادهای بحران استان ها و شهرستان های کشور باید آمادگی کامل برای مواجهه با حوادث مختلف طبیعی را داشته باشند، افزود: استانداران و فرمانداران کشور اختیار دارند که در این گونه مواقع از همه امکانات دستگاه های مختلف استان برای کمک به مردم استفاده کنند و تبعیت از دستور استانداران و فرمانداران بر همه دستگاه های استان لازم الاجرا است. البته تاکنون گزارشی مبنی بر عدم پذیرش یک دستگاه در برابر دستورات استاندار دریافت نکرده ام اما تبعیت از تصمیمات ستادهای بحران و سیاست گذاری های استانداران بر همه دستگاه ها لازم است.

جهانگیری همچنین با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در ایام اخیر در خصوص رسیدگی به مشکلات مردم بخصوص مشکلات ناشی از ریزگردهای استان های خوزستان و ایلام، خاطر نشان کرد: رییس جمهور نیز دستوراتی را در همین رابطه به مدیران اجرایی به صورت مکتوب و حضوری صادر کرده اند و دولت نیز در همین راستا مصوباتی داشته است که انتظار داریم همه این دغدغه ها و دستورات به نحو مطلوب اجرا شود.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه منابع مالی و بودجه دولت با محدودیت زیادی مواجه است اما پیش بینی های لازم انجام شده تا ستاد های بحران استان ها در شرایطی که با حوادث غیر مترقبه مواجه می شوند، بتوانند تصمیمات و راهکارهای خود را اجرایی کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با یادآوری به اینکه هم اکنون در آستانه آغاز سال جدید و حجم بالای سفرهای نوروزی روبرو هستیم، گفت: معمولا در ایام نوروز ده ها میلیون نفر از مردم کشور به اقصی نقاط مختلف سفر می کنند و این یک اتفاق استثنایی و کم نظیر در دنیا است و تقریبا در کشورهای دیگر در ایام تعطیلات سال نو حجم سفرهای مردم تا این حد زیاد نیست

جهانگیری با تاکید بر اینکه ستادهای نوروزی باید با جدیت برای رضایتمندی مردم تلاش کنند، گفت: تمام امکانات باید در این راستا به کار گرفته شود تا شاهد رضایتمندی مردم باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر ضرورت نظارت دقیق بر وضعیت بازار و قیمت کالاها در تمام ایام سال و بویژه در روزهای پایانی سال و عید نوروز تاکید کرد و گفت: مدیریت بازار در ایام نوروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انتظار داریم استانداران با اعمال مدیریت نظارت، دقیقی بر قیمت کالاها در بازار داشته باشند چرا که ممکن است عده ای سودجو در ایامی که تقاضا برای خرید بالا است، به دنبال سوء استفاده و گرانفروشی باشند.

وی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار که ظهر امروز برگزار شد، خاطر نشان کرد: در این جلسه گزارشاتی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای مدیریت و نظارت بر بازار در ایام نوروز و شب عید ارائه شد و مسئولین مربوطه اعلام کردند که برای تامین نیازهای مردم ذخایر مطمئن میوه،‌ گوشت و سایر اقلام در نظر گرفته شده است.

جهانگیری گزارشات ارائه شده در جلسه ستاد تنظیم بازار را مثبت و امیدوار کننده توصیف کرد و اظهار داشت: براساس پیش بینی های صورت گرفته قرار است از 15 اسفند ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حضور جدی در بازار داشته باشند و علاوه بر این تصمیمات، نمایشگاه ها و بازارهای عرضه مستقیم کالا نیز در اقصی نقاط کشور پیش بینی شده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد تنظیم بازار و نیز ارائه گزارش مبنی بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در بخش حمل و نقل برون شهری در ایام نوروز وجود نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: در مسیرهای هوایی نیز سقف قیمت بلیط باید مشخص تا برای این مسیرها قیمتی بیش از میزان تعیین شده فروخته نشود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه همه اقدامات انجام شده تحت مدیریت و راهنمایی رییس جمهوری بوده است، گفت: اهتمام، جدیت و پافشاری آقای دکتر روحانی برای حل همه مسائل کشور موجب این موفقیت ها شده و ایشان همه مسائل نظیر مسئله ریزگردها در خوزستان را با وجود گزارش های متعدد شخصاً پیگیری و انجام می دهند و نمونه آخر آن سفر اخیر ایشان به استان خوزستان برای رصد کامل روند حل مساله ریزگردها بود.

وزیر کشور نیز در این مراسم امنیت کشور را مردم محور توصیف کرد و گفت: امنیتی که مردم محور آن باشند، امنیتی پایدار است.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به برنامه های وزارت کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه اجتماعی اظهار داشت: وزارت کشور ایجاد نشاط اجتماعی را دنبال می کند و در موضوع اقتصاد نیز در ساختار و تشکیلات، عملکرد و انتخاب مدیران موضوع توسعه را مدنظر قرار داده است.

وزیر کشور همچنین با اشاره به انتخابات پیش روی دوره دوازدهم ریاست جمهوری، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و نیز انتخابات نمایندگان برخی حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت کشور تلاش خواهد کرد با همدلی و همراهی با دستگاه ها و نهادهای مختلف در انجام وظایف محوله موفق باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز