طاهرخانی در گفتگو با برنا:

نگران حضور افراد با تابعیت مضاعف در پست‌های مدیریتی هستیم

۱۳۹۵/۱۲/۱۷ - ۰۸:۴۸:۳۱
کد خبر: ۵۲۹۴۶۷
نگران حضور افراد با تابعیت مضاعف در پست‌های مدیریتی هستیم
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: فردی که تابعیت مضاعف را قبول می کند، نباید انتظار داشته باشد با وجود همه توانمندی که دارد در کشور خود پست کلیدی بگیرد.

«بهمن طاهرخانی» نماینده مردم تاکستان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا در خصوص مدیران دارای تابعیت مضاعف و گرین کارت گفت: از آنجایی که در گذشته، افراد دارای تابعیت مضاعف منافع ملی را به خطر انداختند، امروز مسئولان دارای این تابعیت حساسیت برانگیز شدند و به این جهت باید در قانون مدنی اصلاحاتی برای جلوگیری از تکرار اتفاقات گذشته اعمال کرد.

او ادامه داد: نمونه بارز چنین آسیبی «محمود خاوری» متهم اختلاس سه هزار میلیاردی است که در بانک ملی مدیر بود و به واسطه تابعیت کانادایی به راحتی از کشور خارج شد. با این حساب نباید اجازه دهیم مجدد چنین اتفاقی در کشور رخ دهد.

نماینده مردم تاکستان با اشاره بر اینکه "نباید فراموش کرد تابعیت مضاعف در شرایط خاص به افراد داده می شود" گفت: تا جایی که می دانم اگر فرد سلب تابعیت اولیه خود را نپذیرد به او تابعیت کشور مضاعفی داده نمی شود. در اصل 41 قانون اساسی آمده است: "اگر شخصی تابعیت کشور دوم را پذیرفت، دولت می تواند تابعیت ایرانی او را لغو کند البته در این زمینه اختلاف نظرهای حقوقی وجود دارد".

او گفت: در شرایط بین المللی کشورها تلاش دارند اتباع کشورهای دیگر را تحت نفوذ قرار دهند تا از این طریق به اطلاعات محرمانه کشور مذکور دست پیدا کنند. چنین نگاهی باعث می شود ما نگران حضور مدیران دارای تابعیت مضاعف در پست های حساس باشیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد به اختیار خود تابعیت مضاعف می‌گیرند، اظهار کرد: قانونی مدنی مشخص کرده است چه افرادی نمی توانند در چه سمت هایی مشغول به کار باشند. با توجه به تغییر شرایط بین المللی و حساسیت های موجود لازم می دانیم این قانون اصلاح و به روز رسانی شود.

 طاهرخانی در خاتمه گفت: فردی که تابعیت مضاعف را قبول می کند نباید انتظار داشته باشد با وجود تمام توانمندی که دارد در کشور خود پست کلیدی بگیرد. او باید در ازای تابعیت مضاعف کسب شده از امتیازهای این‌چنینی محروم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز