عراقچی:

برجام موانع را کنار زد/ برنامه هسته ای به خوبی ادامه دارد

۱۳۹۵/۱۲/۱۹ - ۱۸:۰۸:۰۸
کد خبر: ۵۳۲۵۲۱
برجام موانع را کنار زد/ برنامه هسته ای به خوبی ادامه دارد
معاون وزیر امورخارجه گفت: برجام تمام موانعی که باید کنار می رفت را از سر راه برداشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، معاون وزیر امورخارجه در همایش تجلیل از کار آفرینان و مدیران اشتعال زای کشور با اشاره به اینکه برجام باعث رشد فهم سیاسی در کشور شد، گفت: برجام برنامه هسته‌ای ایران را از یک برنامه ممنوعه به یک برنامه مشروع در سطح بین الملل تغییر داد و قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت را لغو کرد. آن کشورهایی که ایران را تهدید صلح و امنیت بین الملل می‌دانستند، امروز ایران را یکی از مهترین بازیگران در عرصه منطقه و به خصوص سوریه می دانند.

عباس عراقچی با قدردانی از خدمات و نقش آفرینی علی اکبر صالحی گفت: آقای صالحی یکی از برجسته‌ترین دانشمندان هسته‌ای کشور است که در مذاکرات بسیار اثر گذار بودند.

معاون ظریف اضافه کرد: برنامه هسته‌ای با نظارت‌های بیشتر به خاطر اعتمادسازی ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد: تمام موانعی که برجام باید از سر راه کنار می‌زد را برداشته است. توقع نبود برجام اقتصاد ایران را دگرگون کند بلکه انتظار بود موانع برداشته شود و این وظیفه را برجام انجام داد. مثلا برجام موانع خرید هواپیما را برداشت اما اینکه چرا خریدیم و چطور آن را خریدیم به سیاست‌های دولت و کشور باز می گردد. برجام باید موانع بر سر راه فروش نفت را بر می داشت که این کار را انجام داد و پس از آن وزارت نفت خوب عمل کرد.

عراقچی اظهار کرد: وضعیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به حالت عادی برگشته است. معتقدم وزارت نفت کاری در حد معجزه انجام داد که در طی یک سال میزان فروش نفت را به قبل از تحریم‌ها برگرداند.

وی بیان کرد: با کارهایی که در حال انجام است به زودی در برداشت سهم گازمان در میادین مشترک مساوی می‌شویم.

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به انتقادها از بازگردانده نشدن پول‌های حاصل از فروش نفت به کشور گفت: می‌گویند پول‌ها بر نمی گردد، سوال اینجاست آیا کشور بدون بازگشت پولها اداره می شد.

عراقچی اضافه کرد: مشکلات غیر برجامی باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی باز نگردد.

وی گفت: در حوزه بانکی وضعیت هنوز عادی نشده است اما این عادی نشدن به خاطر برجام نیست و مشکلات غیر برجامی باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی باز نگردد. البته ما بن‌بستی هم در روابط بانکی نداریم.

عراقچی مشکلات غیربرجامی بر سر راه تعاملات بانکی را تحریم های اولیه آمریکا دانست و ادامه داد: این تحریم ها ربطی به مساله هسته ای ندارد و موضوع مذاکرات ما هم نبود.

وی گفت: ایران نمی تواند با دلار و بانک‌های آمریکایی کار کند و طبعا مشکل آفرین است اما این مشکل برای ما بن بست ایجاد نکرده است. ما امروز کانال‌های مالی ایجاد کرده‌ایم که پول ما به دلار در آن کانال از جمله کانال مالی مربوط به پرداخت پول هواپیماهای بویینگ قرار می‌گیرد.

عراقچی در ادامه به مشکلاتی به واسطه قوانین FATF اشاره کرد و گفت: بانک‌های ما متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند خود را با قوانین FATF هماهنگ کنند. به هر حال امری است زمان بر و باید برای ورود به این سیستم مالی بین المللی تلاش زیادی کرد.

او تاکید کرد: همه موانع غیر برجامی باعث شده تعاملات بانکی ما به حالت عادی بازنگردد، البته دوستان بانک مرکزی به شدت در حال کار هستند.

عراقچی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی هیچ عاملی نتواند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد و در مقابل تحریم‌های بین المللی، تاثیری نداشته باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی درون‌زا و البته به معنی انزوای درونی نیست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز